




Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hallo
Weet iemand hoe je het beste te werk kan gaan,bij het vervangen van de vlampijp.
Ik zit namelijk te twijfelen of ik het spruitstuk ook moet loshalen,al hoewel dit volgens mij weer extra werk is.Tevens ben ik een beetje angstig dat de moeren ook hiervan zullen afbreken op de tap einden.





























Totaal aantal Berichten: 10568
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Onderste eind van de vlampijp losmaken van de demper. Bevestigingen demper losmaken en de demper naar achteren schuiven zodat de vlampijp vrijkomt. Daarna van onder af de vlampijp losschroeven.
Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi
Bedank vast voor je reactie,maar helaas brak de eerste tapeind al af van de vlampijp.
Dit euvel zag ik al zitten ,want deze tapeinden zitten behoorlijk vast .
De werkwijze die je aangeeft volg ik precies het zelfde, alleen het probleem tussen vlampijp en
spruitstuk zit me behoorlijk tegen.Misschien heb je hier een truc of werkwijze voor?
Bedankt vast voor je reacties





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Toevallig heb ik vandaag zitten kijken hoe ik dit aan ga pakken, want ik zal binnenkort ook de vlampijp moeten vervangen. De voorste 2 of 3 boutjes kan ik denk ik wel van bovenaf bij, dus de achterste zal sowieso vanaf beneden moeten? Is dat niet wat ver vanaf de onderkant van de auto? Aangezien je “schuin” moet sleutelen omdat het chassis wat in de weg zit.
En moet je dan de vlampijp naar onderen of naar boven uit de auto tillen? (en de nieuwe dus in omgekeerde volgorde monteren?)
Eerst maar eens een paar dagen achtereen alle tapeinden met kruipolie inspuiten…
Sorry voor de topic-kaping Jan, maar ik neem aan dat jij ook alle tips kan gebruiken die de experts op dit forum weten.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb deze klus voor het eerst (en laatst) in 1982 gedaan (...).
Kan me er alleen van herinneren dat ik dat op straat heb gedaan met hulp van mijn vader: ik draaide aan de onderkant zo goed en zo kwaad als dat ging, en hij hield van de bovenkant de dopsleutel en zo meer goed op de moerkoppen. Was heel gehannes, dat weet ik nu nog steeds!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb dit karweitje al vaker gedaan. Zelf vind ik het meestal gemakkelijker om spruitstuk en vlampijp samen te demonteren en dan op de werkbank de vlampijp van het spruitstuk te halen.
Ja, dan is er een risico dat een tapeind in de kop afbreekt (heb ik nog niet meegemaakt, maar hat kan), maar dat is ook te vervangen….
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hier mijn ondervindingen om de vlampijp te demonteren.Helaas bij de eerste aanzet brak de eerste tapeind af,de volgende welke ook van voren te bewerken is voelde ik dat het zelfde zou gebeuren.
Nu het besluit genomen om dan maar het spruitstuk te verwijderen,eerst heel veel kruipolie erop.
Na een tijdje begonnen met de moeren langzaam los te draaien ,en zowaar ze kwamen langzaam aan los.
Ik kan je vertellen dat je met gekromde tenen verwacht dat er een af zal breken,maar elke keer stoppen en weer kruipolie.En dan na een tijdje weer aan de slag,geweldig je kan veel beter uit de weg om te zaak los te draaien.Een moer kan je wat moeilijk bij,dat is de een na laatste van rechts gerekend.Hier moet je een 1/4 doppenset voor gebruiken dat gaat goed.Nu net gestopt en morgen de zaak loskoppelen met spruitstuk en vlampijp te gelijk.Ik hoop dat de zaak naar boven toe eruit kan ,want de vlampijp van het spruitstuk los maken is en ramp.
Maar al met al weer wat ervaring opgedaan.Mijn mening is dat Driver gelijk heeft en je beter de zaak in ze geheel los kan halen en vervangen .

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
In ieder geval vlampijp onder losmaken van de flexpijp en boven onder het spruitstuk. Je haalt hem naar boven toe uit de motorruimte en hoeft dus maar kort onder de auto te zijn.
(Wel opbokken, uiteraard. Vorige maand is hier in Apeldoorn nog iemand al klussend onder zijn auto gestorven omdat hij te lui was om op te bokken.)
Moeren van het uitlaatspruitstuk kunnen héél erg meevallen, zeker als je vantevoren goed inspuit met kruipolie. Als je bij montage koperen moeren gebruikt, roest de boel nooit meer vast…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
De vlampijp krijg ik met geen mogelijkheid van elkaar af,ik hoop dat deze in zijn geheel naar boven kan.Jij raad aan om koperen moeren te gebruiken ,geld dit ook voor zowel voor de vlampijp als het spruitstuk ?En gebruik je gewoon de normale tapeinden ?
jan





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Moeren zijn speciale maat, sleutelmaat 12mm, zou voor origineel gaan ivm latere demontage.





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Toch nog even een vraag;zijn er meer mensen die koperen moeren gebruikt hebben en waar zijn deze dan te verkrijgen!!!
jan D super 1971 schreef:Toch nog even een vraag;zijn er meer mensen die koperen moeren gebruikt hebben en waar zijn deze dan te verkrijgen!!!
Ik heb RVS moeren gebruikt en na 3 jaar ging het zeer makkelijk los.
Op mijn break heb ik RVS draadeind ( m8 is goed te krijgen)als tapeinden genomen met RVS moeren
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Dus als ik het goed begrijp ,heb je op de bestaande tapeinden rvs moeren gebruikt !!
Na ik aanneem, heb je gewoon de bestaande tapeinden in het blok laten zitten.
Of moet ik deze vervangen voor nieuwe tapeinden.!
Sorry voor de veel gestelde vragen maar nu ik de boel toch los heb,wil ik het zo goed mogelijk monteren.
Zodoende hoop ik er weer jaren vanaf te zijn,en als het toch los moet dat het goed los te halen is.
De koperen moeren M8 sleutelwijdte 12 zijn bij een goede ds-gespecialiseerde garage te bestellen.
De draadeinden op de kop kun je eventueel opsnijden met een draadsnijder, zodat je de moeren er met de vingers op kunt draaien. Wel raadzaam om hier koperpasta of keramisch vet te gebruiken. Nieuwe pakkingen gebruiken.
Bij bevestiging vlampijp op spruitstukken werden origineel hoge moeren toegepast, met krimpsleuf. Ik dacht niet dat deze nog ergens te koop zijn. Je kunt ze prima vervangen door gewone M7 moeren, in combinatie met plaatje en veerringetje. Ook hier koperpasta of keramisch vet gebruiken, en nieuwe pakkingen. Zorg voor goede schone pasvlakken.
Bij montage de 12 moeren afwisselend aandraaien om maximale passing te verkrijgen.
Daarna pas de flexibele pijp licht vastzetten aan vlampijp en motorblok, motor starten en checken op eventuele lekkage bij pasvlakken met vochtige vingers (let op: het wordt hier snel heet!), en zodoende herstellen. Als je geen lekkage voelt de klem van de flex pijp/vlampijp definitief vastzetten, ook aan onderzijde motorblok.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Bedankt voor de goede uitleg,ik denk dat deze wel ergens te scoren zijn.