




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volautomaat, injectie, airco en cruise-control: De nachtmerrie van elke monteur!!
Citroen!
DriverD schreef:Volautomaat, injectie, airco en cruise-control: De nachtmerrie van elke monteur!!
Ik heb begrepen dat halfautomaat een stuk ingewikkelder is dan volautomaat.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beiden zijn modellen waar ik niet graag aan werkte en werk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
gctwnl schreef:DriverD schreef:Volautomaat, injectie, airco en cruise-control: De nachtmerrie van elke monteur!!
Ik heb begrepen dat halfautomaat een stuk ingewikkelder is dan volautomaat.
De halfautomaat is een normale handbak welke met hydraulische cylindertjes wordt bediend. De onderdelen zijn gewoon hetzelfde als de handbediende bak. De koppeling is ook verder een normale koppeling, je hoeft het pedaal niet in te trappen en die zit er daarom ook niet in.
Han S schreef:gctwnl schreef:DriverD schreef:Volautomaat, injectie, airco en cruise-control: De nachtmerrie van elke monteur!!
Ik heb begrepen dat halfautomaat een stuk ingewikkelder is dan volautomaat.
De halfautomaat is een normale handbak welke met hydraulische cylindertjes wordt bediend. De onderdelen zijn gewoon hetzelfde als de handbediende bak. De koppeling is ook verder een normale koppeling, je hoeft het pedaal niet in te trappen en die zit er daarom ook niet in.
Dat weet ik. Maar die hydrauliek zelf is knap ingewikkeld. Het staat mij bijvoorbeeld bij dat er weer ingewikkelde klepjes bij zitten die hem anders laten schakelen als de motor koud is.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: Wat een mooi project
gctwnl schreef:Er zit inmiddels een airco in (vorig jaar ingebouwd) en een cruise control. Dat laatste is werkelijk heerlijk.
Interessant, kan je de beide systemen verder beschrijven? Standaardonderdelen?Zelfinbouw?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Re: Wat een mooi project
camemBert schreef:gctwnl schreef:Er zit inmiddels een airco in (vorig jaar ingebouwd) en een cruise control. Dat laatste is werkelijk heerlijk.
Interessant, kan je de beide systemen verder beschrijven? Standaardonderdelen?Zelfinbouw?
De cruise control zat er al in toen ik hem kocht. Ik geloof zelfs dat er ooit een artikel in de Bombe over heeft gestaan. Het is een VDO cruise control. Omdat het signaal van de kilometerteller niet betrouwbaar/nauwkeurig genoeg is, is er een speciale generatie van de puls voor de cruise control nodig. Daarvoor zit er een apparaatje van Pioneer in de achterbak bij het linkerachterwiel. Dat wiel moet je deels magnetiseren (wordt een speciaal sterk magnetisch ‘toverstafje’ voor bijgeleverd. Als de band correct is gemagnetiseerd krijgt het kastje bij elke omwenteling een puls (in het geval van de DS levert dat te weinig pulsen op, dus zitten er twee gemagnetiseerde stukken op en zijn het dus 2 pulsen per omwenteling). Om de zoveel tijd moet je de band opnieuw magnetiseren. Het bedieningspookje is toegevoegd aan de rechterzijde van het stuurhuis, achter die van het licht. Het lijkt niet een echt ingewikkelde klus. Deze is ooit uitgevoerd door een auto-elektronicabedrijf in Helmond.
De airco is in 2008 ingebouwd door Richard van der Laan van Civer in Den Haag. Ik had in 2007 een partij airco-onderdelen op de kop getikt die uit een amerikaanse sloop-DS kwamen, waarvan een deel bruikbaar was (w.o. de waterpomp, voorbumper en condensors) en een deel niet (oude York pomp, veel te ineffectief en zwaar, elke steun scheurt na verloop van tijd af, halfvergane binnenunit). Richard had nog een Italiaanse after-market binnenunit liggen die beter was. Er zit een CX pomp in. Richard heeft een steun gemaakt. Op de BW-bak is voor die steun al een plek gereserveerd. Verder was de auto ook voorbereid op airco in de zin dat de doorvoer van de motorruimte naar de passagiersruimte er al was.
Ik heb nog wel wat foto’s die ik nog een keer wil neerzetten ergens.
Dat van die truc met de versnellingsbak wist ik niet. Hoeveel onderhoud pleeg jij aan de bak? Verder vind ook ik het een ultiem genot om over de wegen te zweven met alleen maar gasgeven en verder remmen op zijn tijd natuurlijk.
O ja hoe pijl jij precies het oliepijl van de BW bak? Heb je ook twee markeringen op de pijlstok?
John
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl
langeveld schreef:Dat van die truc met de versnellingsbak wist ik niet. Hoeveel onderhoud pleeg jij aan de bak? Verder vind ook ik het een ultiem genot om over de wegen te zweven met alleen maar gasgeven en verder remmen op zijn tijd natuurlijk.
O ja hoe pijl jij precies het oliepijl van de BW bak? Heb je ook twee markeringen op de pijlstok?John
De bak is zo goed als onderhoudsvrij. Ik heb de olie een keer vernieuwd op een sleuteldag in Rotterdam. Verder zegt het boekje dat dat eens in de X moet (veel, staat in het boekje, moet ik opzoeken) verversen. Dat is vrij eenvoudig te doen (anders had ik het zelf niet gekund )
Oliepeil testen is lastig, moet officieel met draaiende warme motor, maar die olie is bijna niet te zien op de peilstok. Hij verliest echter niet merkbaar olie.
Vergeet ook de aparte olie in het differentieel niet. Helemaal onderin, onder alle snaren. Leuk, zo’n BW. Heb je drie oliepeilstokken.
klopt die kleine hebben we ook ontdekt. Leuk om nog een ” BW er” te treffen.
john
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl
langeveld schreef:klopt die kleine hebben we ook ontdekt. Leuk om nog een ” BW er” te treffen.
john
Is jouw DS 23 een injectie?
Nee eeen carburatie versie 23 pallas. Wel origineel nederlands.
John
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
leuk artikel in de CitroExpert over je DS



Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
wat een klasse dit maakt rijden in een DS natuurlijk bijzonder veel zwevende en probleemloze kilometers met deze grande dame.Zo blijf het tenminste wel mooi op de nederlandse wegen


























Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
d-super schreef:leuk artikel in de CitroExpert over je DS
Merci!