




Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Vlietmansje, de contactsloten zelf verschillen niet. Het gaat er slechts om welk draadje je aansluit, de gele draad aansluiten (met bruin hoesje) betekent plus schakelen met contactslot, groene draad aansluiten (met datzelfde bruine hoesje) betekent dat je min schakelt.
Dat is dus precies wat ik bij mij omgewisseld heb, en meer niet. Immers, het elektrische schakelgedeelte komt van mijn oude contactslot, die is dus exact hetzelfde gebleven. Het enige wat veranderd is, is dat hij straks de min gaat schakelen (hoop ik dan) in plaats van de plus.
De plus-schakelende opzet is een ‘afterthought’ geweest van Citroën: de bedrading is voorbereid om min te schakelen. Teneinde bij een ID het startrelais op de accu te kunnen uitsparen, werd het groene draadje met bruin hoesje (die de min naar het contactslot toevoert) met wat pleister-achtige tape aan de kabelboom geplakt.
Tegelijkertijd werd er een geel draadje met een aftakking geplaatst in de aanvoer van de plus naar de lichtschakelaar. De aftakking hiervan werd vervolgens gebruikt om het contactslot op de plus aan te sluiten. Dit is dus een gele draad met bruin hoesje, en deze bedoelde ik toen ik het had over een “ID-vorkstekkertje”.
Overigens ga ik ook nog zo’n relais zoals jij hebt in de rode startdraad beunen. Dan is je contactslot vrijwel volledig onbelast, en gaat het geheel dus lekker lang mee.
Ik weet dat ik weer zeer wijdlopig ben, maar ik doe dat in de hoop dat ik duidelijkheid kan brengen in dit geheel.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De contactsloten voor het laatste dashbord gaan mechanisch wel eens kapot (huizen scheuren). Electrisch zijn ze wel robust, maar een extra relais kan nooit kwaad (hoewel minder nodig dan bij een GSA of CX).
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@CDPF: dan zou dus een groen draadje met bruin hoesje ‘over’ zijn?
Kan momenteel niet zo makkelijk bij de auto, maar er komt zeker een vervolg.
Bedankt voor je reactie!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ja inderdaad, en deze zit normaal gesproken vastgetaped aan de witte draad. Dit stelletje is immers origineel bedoeld voor de startvoorziening.
Als je bij de auto bent en je hebt net dat laatste ‘zetje’ nodig, mag je me altijd bellen he! Of we spreken wat af.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Top gozer!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:
Kan momenteel niet zo makkelijk bij de auto, maar er komt zeker een vervolg.
Inmiddels situatie veranderd, het rollend chassis is verkocht; blok en bak, plaatwerk en overige techniek blijft behouden voor ‘Eva’...
Verdere vorderingen in topic over ‘Eva’!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Inmiddels situatie veranderd, het rollend chassis is verkocht; blok en bak, plaatwerk en overige techniek blijft behouden voor ‘Eva’...
Is het jammer?,of ook wel leuk om Eva weer aan de praat te krijgen?
Heb je het chassis nog aan een liefhebber kunnen verkopen?
Groeten Peter.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Toch wel beetje jammer, maar gelukkig een liefhebber kunnen vinden die het laswerk grondiger gaat aanpakken dan ik ooit zou kunnen. En Eva? Tja, daar rijd ik het fijnst in, dus kijk er wel weer naar uit: de APK loopt in oktober af, dus moet toch lukken deze zomer!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Uiteindelijk het laatste plaatje van mijn break:
Verkocht, opgeladen, aangehaakt en weggereden…
Met enige weemoed denk ik terug aan het begin van het project, en het einddoel om met deze wagen op vakantie te gaan met de vouwwagen. Helaas laat de veranderde privé-situatie dit niet meer toe, maar gelukkig ziet de nieuwe eigenaar er niet tegenop om verder te gaan!