1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Frequent en kort aanslaan hydrauliek van DS van Hydro
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 23 februari 2010 03:42 AM

Hydrauliek ervaringsdeskundigen,

Zoals al aangekondigd in mijn voorstellingstopic wil ik graag jullie ervaren mening horen over de mogelijke oorzaak of oorzaken van het frequent aanslaan van de hydrauliek van mijn DS 21 BVH uit december 1967. Ik ga ook langs bij professionele expert(s) om hun oordeel te vragen, maar ik hoor ook graag julle oordeel.

Uiteraard heb ik dit forum al aardig doorspeurd op dit probleem en ook de hydrauliek cursus doorgebladerd, maar ik kom er nog niet echt uit. En ja, ik ben van plan om een keertje bij Chyparse langs te rijden, maar dat ligt voor mij niet echt om de hoek en ze zijn in de winter niet op zaterdag open (en dat kan ik ze niet kwalijk nemen). Vandaar dat ik jullie hulp/mening inroep. En het is natuurlijk leuk om zo zelf/samen de kwaal op te sporen.

Ik zal de observaties en de mogelijke oorzaken systematisch langs lopen.


Observaties en metingen
De hogedruk(HD) regelaar tikt behoorlijk frequent en de hydrauliek pomp ratelt dan steeds even kort, als ik stil sta: 3 seconden uit, 1 seconde aan.
Het maakt niet zoveel uit of de motor warm of koud is. Ik geloof dat HD regelaar tijdens het rijden ook ongeveer even frequent tikt, maar dat is beetje moeilijk te horen.

Als motor net gestart is en ik een tiental meter gereden heb, wil de remdrukwaarschuwingslamp (de stoplamp) nog wel even kort opflitsen bij remmen, maar na paar km rijden gebeurt dat niet meer.

Met auto in laatste stand heb ik de ontlucht schroef een paar keer open gezet. Vervolgens heb ik een aantal testjes stilstaand stilstaand gedaan, met net gestarte motor en 20 m gereden.
a.) Aantal malen flink remmen na 20 m rijden geeft dat stoplamp kort gaat branden en auto een beetje inzakt, eerst achter, dan voor. Auto komt vervolgens weer gewoon omhoog.

b.) Auto in hoogste stand geeft geeft ook 3 seconden uit, 1 seconde aan.
c.) Frequent remmen in hoogste stand geeft geen inzakken.

Weer terug naar rij stand.
d.) Stuur maximaal naar links geeft 8 sec uit, 1 sec aan.
e.) Stuur maximaal naar rechts geeft 5 sec uit, 1 sec aan.
f.) Auto in laagste stand geeft 2 sec uit, 1 aan.

Achterkant auto zakt zakt na een rit redelijk vlot in, ik heb het niet geklokt, maar zeg na ongeveer 10 - 15 minuten ligt haar kontje op de grond. Voor blijft ze veel langer staan. Ik heb de indruk dat ze in de hoogste stand een stuk langer blijft staan, maar geen idee hoe lang.

Stuurbekrachtiging is (langzaam rijdend) niet wat het zou moeten zijn (volgens taxateur). Ik heb geen vergelijk met een andere DS.

O ja, als je de hydrauliek pomp niet hoort ratelen, dan komt er een flink LHM oliestroompje uit het slangetje bovenin het voorraadvat. Dat stroompje stopt als pomp ratelt en HD regelaar dus aan slaat. Ik neem aan dat dit de retour stroom stroom is van de HD regelaar via de treiterslang. Niets bijzonders lijkt me.

Ik rijd regelmatig met de DS, minstens 1 maal per maand en dan meestal langere ritten. LHM peil is in orde.


Discussie mogelijke oorzaken
1.) Eerste verdachte lijkt me een slechte voorraadbol. Echter volgens verkoper was die recent vernieuwd (zeg ongeveer 2-3 jaar geleden) en de voorraadbol zag er inderdaad nog nieuw groen uit, in tegenstelling tot de rest van de HD regelaar die vies en vettig was.

2.) Interne lekkage stuurhuis, de bekende veel voorkomende oorzaak. Echter DS specialist oordeelde na korte uitwendige visuele inspectie dat stuurhuis er goed uit zag en interne lekkage niet zo waarschijnlijk was.
Mijn indruk is dat dit bevestigd wordt doordat de hydrauliek nog steeds vrij frequent aanslaat (om de 5 tot 8 sec) met maximale stuuruitslag.
Ik begrijp dat er voor interne stuurhuis lekkage een beter testje is met een voelermaatje, maar kan iemand mij dan eens duidelijk uitleggen wat je moet doen, mij is dat nog niet duidelijk.

3.) Interne lekkage in HD regelaar. In mijn DS uit december 1967 zit origineel een HD regelaar met aluminium behuizing. Bij dat type is er na 42 jaar gebruik meestal flinke slijtage tussen aluminium huis en de zuiger, resulterend in interne lekkage. En dat zou frequent aanslaan kunnen verklaren. Echter bij controle blijkt dat mijn HD regelaar de aansluiting voor de treiterslang naar boven gericht is, zie bijgevoegde foto (HD regelaar na schoonmaakbeurt). Dus mijn conclusie is dat de oude HD regelaar vervangen is door een nieuwer type met stalen behuizing (met kleine kans op interne lekkage).
Zie ook discussie Vervangen voorraadbol
Dus HD regelaar lijkt me ook niet de oorzaak.

4.) Interne lekkage hoogte regelaars, door slijtage, vooral op rij stand. Lijkt me niet de belangrijkste oorzaak, want stand hoogte regelaars heeft nauwelijks invloed op de frequentie van aanslaan van de HD regelaar, zie b) en f). Kan wel snelle inzakken achterkant verklaren.

5.) Andere oorzaak?


Conclusie
Alles overwegend kom ik eigenlijk dan toch weer terug bij optie 1): een slechte voorraadbol.
Het lijkt me dat een pomp tijd van 1 sec ook een beetje kort is, wat zou wijzen op een kapot membraan (geen gas om te comprimeren, dus in bol in zeer korte tijd op druk). Wat is een normale pomptijd?
Dat de stuurbekrachtiging te mager is kan komen doordat er eigenlijk iets te weinig druk(reserve) in het systeem zit (zeker als er geen gas meer in de voorraadbol zit).

Is er nog een simpele test om de voorraadbol te testen? Kan dat bij de sleutelwerkplaats in Kudelstaart?


Graag jullie oordeel,

Afbeelding Bijlagen
HD regelaar van Hydro.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 23 februari 2010 10:07 AM
  [ # 1 ]

Als ik je symptomen bij het remmen zo lees, dan is mijn eerste verdachte de remaccu. Ik heb zelf laatst het tegenovergestelde gehad. M’n pomp was overleden, auto helemaal ingezakt, geen stuurbekrachtiging meer. Maar wel remmen, omdat de remaccu tijdelijk nog voldoende druk kon leveren vanuit z’n reserve. Bij mijn mechanique zit die helemaal linksvoor onder de motorkap. Ik weet niet zeker of dat ook de plek is bij jouw hydraulique.

Kortom ik zou beginnen met een check van de remaccu. En als je toch bezig bent, meteen de andere vijf bollen ook even meenemen. Volgens mij kan dit inderdaad bij de sleuteldag in Kudelstaart, maar vraag dit voor de volledigheid even na.

De symptomen bij het inzakken achter zouden kunnen duiden op versleten veercylinders achter, maar nogmaals eerst bollen vullen en dan kijken wat er gebeurt.

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 23 februari 2010 10:10 AM
  [ # 2 ]

Sluit eens een slang aan op de voorste nippel van de centrifugale regelaar en hang de andere kant van de slang in het voorraadvat! Daar mag niet zoveel LHM doorvloeien! Ik heb dit zelfde probleem ook eens gehad bij mijn vorige DS. Regelaar toen vervangen en het vele aanslaan van de HD regelaar was over!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43395
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 februari 2010 10:21 AM
  [ # 3 ]

Die voorste nippel op de centrifugaalregelaar is er om dat ding te ontluchten. Als je die openzet is het juist belangrijk dat er véél vloeistof doorloopt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 23 februari 2010 10:48 AM
  [ # 4 ]
waterman schreef:

Die voorste nippel op de centrifugaalregelaar is er om dat ding te ontluchten. Als je die openzet is het juist belangrijk dat er véél vloeistof doorloopt.

Sorry, ik bedoel eigenlijk niet de ontluchtingsnippel maar de “return to reservoir” aansluiting.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25708
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 februari 2010 10:56 AM
  [ # 5 ]

ad1) een 3 jaar oude voorraadbol kan helemaal plat zijn. niet nadenken. vervangen. ( goh 40euro…) De oude testen en dan weet je het.

Ad2)  quote: Echter DS specialist oordeelde na korte uitwendige visuele inspectie dat stuurhuis er goed uit zag en interne lekkage niet zo waarschijnlijk was.   HAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAH
goed mogelijk dat je stuurhuis nit ok is maar met een kapotte hd bol stuurt ie ook brak. aan de bestuurders kant onder de veerbol zit de lhm aansluiting met twee moertjes. draai die los en steek een voelermaat tussen het dunne plaatje dat er tussen zit en het stuurhuis. nu moertjes aandraaien en testen.
Ad3) kan je meten. Draai zowiezo de ontlucht schroef goed dicht!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 februari 2010 11:32 AM
  [ # 6 ]

Lijkt mij voorraadbol en/of remaccu. Goede kans dat jouw remaccu er al zo lang in zit als de auto oud is. Toch maar even langs Chyparse is de makkelijkste weg, anders zelf vervangen.
En dat ze ‘s winters op zaterdag dicht zijn, maakt hiervoor niet uit, want zomers is op zaterdag ook alleen maar de verkoop open en niet de “rondje-bollen-afdeling”

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43395
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 februari 2010 12:03 PM
  [ # 7 ]
Hydro schreef:

DS specialist oordeelde na korte uitwendige visuele inspectie dat stuurhuis er goed uit zag en interne lekkage niet zo waarschijnlijk was.

Graag jullie oordeel,

Oordeel over die “ds specialist” ? Wie is dat??

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 februari 2010 12:52 PM
  [ # 8 ]
Hydro schreef:

5.) Andere oorzaak?

a. Ontluchtingsnippel zit niet (voldoende) vast, dan bouw je te weinig druk op.
b. Voorraadbol heeft te weinig druk: sowieso vervangen, oude testen en weggooien.
c. Lekkage intern stuurhuis is eerder al beschreven hoe je dit test (met voelermaatje).
d. Aanslagveren in HD-regelaar versleten, weet niet of je dit kunt testen in de auto(?).

Ik zou in deze volgorde werken.


Nb. De grote retourstroom in het vat is de opbrengst van de pomp: die draait altijd mee met de motor. Onbelast hoor je hem niet en gaat de olie direct het vat in, belast hoor je hem (meestal) wél en gaat de olie (onder druk) het systeem. Deze selectie wordt beheerst door de HD-regelaar (tikkend en wel).

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25708
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 februari 2010 02:23 PM
  [ # 9 ]

A, jawel. een heel klein beetje lek door die schroef geeft dit effect.
D: zet een manometer in het secundaire circuit. Zie je de in en uitlag drukken.
klik hier voor een filmpje

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 februari 2010 12:52 AM
  [ # 10 ]

Bedankt voor jullie meedenken.
Voortbordurend op jullie suggesties en antwoorden kom ik tot het volgende.
(ik probeer de systematische nummering van de mogelijke oorzaken voort te zetten)

Discussie mogelijke oorzaken
6.) Remaccu
De remaccu is vermoedelijk al erg oud. Er zat tenminste een dikke laag vuil op. En ja, die zit bij mij ook links voor.
Maar als de auto stil staat, ik niet rem of niet stuur, dan doet de remaccu toch eigenlijk niets? Als ik het goed begrijp zit de remaccu achter de hoogteregelaar voor de voorwielen. Dus als remmen niets vragen, dan wordt de remaccu ook niet aangesproken. En dan hoeft de pomp dus ook niets bij vullen zodat je de HD regelaar ook niet hoort aanslaan.
Voorlopig valt remaccu als oorzaak voor frequent aanslaan dus af.
Al kan controle van remaccu (by Chyparse) natuurlijk geen kwaad.

7.) Centrifugaalregelaar
Zou kunnen, moet getest worden. Als ik het goed zie in het schema achterin de hydrauliek cursus, dan eindigt de retour leiding boven in het voorraadvat. In mijn herinnering zie ik niet ergens boven in het voorraadvat continue LHM uit stromen, maar dat moet ik controleren.

8.) Ontluchtingsnippel
Met “ontluchtingsnippel” bedoelde ik eigenlijk de ontlast schroef op de HD regelaar. Ik neem aan dat jullie daar ook op doelen. Ik weet redelijk zeker dat ik die behoorlijk vast gezet heb. En ook voordat ik de ontlast schroef opengezet had sloeg de HD regelaar net zo frequent aan. Alleen als daar een permanente kleine lekkage zou zijn (b.v. door slechte afdichting) dan zou je inderdaad krijgen dat de voorraadbol snel leeg loopt.
Niet helemaal uitsluiten dus, maar niet de meest waarschijnlijke oorzaak.


Vervolg acties:
a. Ontlast schroef toch even goed aan draaien;
b. Retour stroom van centrifugaalregelaar controleren;
c. Stuurhuis afsluiten zoals beschreven;
d. Toch maar eens door de week vrij nemen en bij Chyparse langs rijden.
    Beetje afhankelijk van hun advies (preventief) de voorraadbol vervangen.

e. Eventueel vervolg:
    Drukken meten met manometer.

Ange staat even niet voor de deur, dus ik moet nog even geduld hebben.


Overig:
De DS specialist was Mike Bijlsma. Ter verdediging van Mike moet ik zeggen dat ik voor een eerste kennismaking bij hem langs ging met een aantal verschillende vragen over mogelijk onderhoud aan mijn auto. Het frequent aanslaan van de HD pomp was slecht één van de onderhouds/reparatie items. Mike heeft alleen een eerste oriënterende en korte visuele inspectie van het stuurhuis gedaan.
Hij noemde het oude type HD regelaar als mogelijke oorzaak en raadde aan eerst die te vervangen omdat de alu regelaar na 42 jaar en vele km sowiezo uitgesleten zal zijn en interne lekkag geeft. Maar de alu HD regelaar blijk ik dus niet meer te hebben.


Wordt vervolgd!

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43395
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 februari 2010 12:54 AM
  [ # 11 ]

Eén opmerking. Eerst meten met de manometer, niet achteraf. Meten is weten! at random onderdelen vervangen is dom.
Mike is trouwens geen beun!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 februari 2010 01:11 AM
  [ # 12 ]
waterman schreef:

Meten is weten!

Principieel helemaal mee eens. Maar ik heb geen manometer en ook (nog) niet de ervaring hoe die aan te sluiten en hoe de metingen te interpreteren.

Dus als iemand met de juiste spullen mij een keer wil helpen (bij voorkeur ergens in Zuid-holland of Zeeland)?
Dan kan ik acties D en E eventueel omwisselen.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 februari 2010 01:20 AM
  [ # 13 ]

Korte vraag:
Ik zit net nog even in het WPH te bladeren. Bij DV.390-0 kom ik wel controles van hydrauliek op de auto tegen voor DV en DT types, maar niet voor DX. Bestaat er ook zoiets voor mijn DX?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 februari 2010 01:27 AM
  [ # 14 ]

Bij het magazijn kan je je voorraadbol laten testen en eventueel een vervangende bol kopen voor een faire prijs. Goed advies is daar gratis en gegarandeerd.

Citroen!

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 februari 2010 01:38 AM
  [ # 15 ]
DriverD schreef:

Bij het magazijn kan je je voorraadbol laten testen en eventueel een vervangende bol kopen voor een faire prijs. Goed advies is daar gratis en gegarandeerd.

OK duidelijk. Ik ga een ritje naar het magazijn overwegen voor a.s. dinsdag.
Wat mij betreft: Over en sluiten voor vanavond.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook