4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Vervroegingscurve
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 25 februari 2010 07:58 PM
  [ # 46 ]

Klopt het dat de afstelling moet zitten binnen de grijze balk van de vervroeging volgens C6? Als dit zo is dan zou dus de vervroeging voor 2400 rpm hetzelfde zijn als bij 3000 rpm

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 februari 2010 08:57 PM
  [ # 47 ]
matombo schreef:

Wat de toerenteller betreft. Deze heb ik een tijd geleden overgenomen van de buurman gratis voor niets. Er zat geen gebruiksaanwijzing meer bij. Vandaar mijn vraag hierover. Een geven paard mag je niet in de bek kijken.

Heb je een Sanpet “Drehzahl-Schliesswinkel” toerenteller?
Zoja, dan kun je bij Conrad de gebruiksaanwijzing vinden als je zoekt op “Mannesmann motortester”, of je gaat rechtstreeks naar: Handleiding-motortestset
Ook die handleiding is weer puzzelen, maar het komt er op neer dat je de toerenteller aansluit tussen verdeler (of bobine) en de massa.
Dit zal trouwens ook gelden voor andere types of merken toerentellers.

Succes!

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 februari 2010 09:03 PM
  [ # 48 ]
matombo schreef:

Klopt het dat de afstelling moet zitten binnen de grijze balk van de vervroeging volgens C6? Als dit zo is dan zou dus de vervroeging voor 2400 rpm hetzelfde zijn als bij 3000 rpm

Ik zou zeggen dat gemiddelde van grijze band stijgend is tot 2500 RPM en voor hogere toeren konstant blijft, maar dat is misschien een beetje haarkloverij.
Dus ja, bij 2400 RPM kun je al vrij goed je vervroeging meten. Maar ik denk dat het wel van belang is om te controleren of je vervroeging bij hogere toerentallen niet verder oploopt.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 26 februari 2010 12:18 AM
  [ # 49 ]

Hydro, ik heb inderdaad een Sanpet, alleen in het Engels “Test and tune-up set” Model no K-501. Ik ga morgen even kijken op die site die jij aangeeft.
Ik kan trouwens het plaatje niet vinden waar op moet staan welke motor erin zit. Dit moet toch gewoon te zien zijn? Ik neem aan dat ik niet eerst iets weg moet halen. Is het een plaatje of is het in het motorblok ingeslagen?

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 26 februari 2010 05:38 AM
  [ # 50 ]

Matombo,

Ik vermoed dat het hetzelfde type teller is (met drie meetschalen voor 4, 5 en 6 cylinders en schakelbaar tussen toerenteller en dwell hoek meter), zie verder Conrad website.

Het motortype plaatje zit een beetje diep verborgen. Uit mijn hoofd: achter langs hydrauliek pomp naar beneden kijken, voor de uitlaat. Zie ook de foto van mijn motorplaatje, dan herken je het misschien beter.

Het kan ook zijn dat je motorplaatje verdwenen is, bij mij zit het ook maar met één nageltje meer vast.
Off-topic: heeft iemand een goede tip hoe dit handig te fixen? Je kunt er nauwelijks bij.

Succes,

Afbeelding Bijlagen
Motortypeplaatje Hydro.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 februari 2010 12:54 PM
  [ # 51 ]

Kit.

Citroen!

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 27 februari 2010 12:52 PM
  [ # 52 ]

Ik heb de handleiding voor de testset uitgedraaid. Is inderdaad datgene wat ik ook heb. Hydro bedankt voor de link.
Het motorplaatje is bij mij op de motor niet te bekennen. Op de plaats van jouw plaatje (Hydro) staat bij mij een nummer ingeslagen in het motorblok. Met een streep rode verf daaronder. Het nummer is niet erg duidelijk te lezen 06 (punt?)1 (onbekend tekentje?) 17 (punt?) 47. Is dit een motorbloknummer?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 februari 2010 10:18 PM
  [ # 53 ]

Foto?

Citroen!

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 28 februari 2010 06:40 PM
  [ # 54 ]


Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 februari 2010 06:41 PM
  [ # 55 ]

Nog nooit zoiets gezien. Ik denk dat het plaatje eens verloren is gegaan bij een revisie o.i.d en dat men voor deze oplossing heeft gekozen. Origineel is het in ieder geval niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 28 februari 2010 06:49 PM
  [ # 56 ]

Gisteren m.b.v. een kennis het ontstekingstijdstip “goed” gezet. Bij 3000 toeren lukte dit gewoonweg niet. Hij zei dat hij vroeger altijd bij een stationair toerental de ontsteking op tijd zette. Dat hebben we gedaan. Op 3 graden gezet en de motor loopt goed.
Trouwens de eerste cilinder zit deze vooraan of achteraan op het blok. Op de voorste cilinder aangesloten was er geen witte stip te bekennen, maar op de achterste cilinder ineens wel. Heb ik het BDP dan niet goed gemarkeerd? De pen viel toch echt in een gat bij die stand.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 februari 2010 06:52 PM
  [ # 57 ]

1 is bij een DS altijd vliegwielzijde!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2010 07:22 PM
  [ # 58 ]
matombo schreef:

Gisteren m.b.v. een kennis het ontstekingstijdstip “goed” gezet. Bij 3000 toeren lukte dit gewoonweg niet. Hij zei dat hij vroeger altijd bij een stationair toerental de ontsteking op tijd zette. Dat hebben we gedaan. Op 3 graden gezet en de motor loopt goed.
Trouwens de eerste cilinder zit deze vooraan of achteraan op het blok. Op de voorste cilinder aangesloten was er geen witte stip te bekennen, maar op de achterste cilinder ineens wel. Heb ik het BDP dan niet goed gemarkeerd? De pen viel toch echt in een gat bij die stand.

Als 1 op BDP is is 4 dat ook!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 02 maart 2010 11:13 PM
  [ # 59 ]
matombo schreef:

Het nummer is niet erg duidelijk te lezen 06 (punt?)1 (onbekend tekentje?) 17 (punt?) 47. Is dit een motorbloknummer?

Nog even op het motor nummer terug komen: op mijn motor plaatje kun je zien dat het een 10 cijferig nummer is. In jouw geval tel ik 7 of 8 nummers. Ik ben niet zo bekend met de Citroën motor nummering, maar het lijkt me dat er tenminste 2 cijfers ontbreken.

Het motor type staat op het plaatje trouwens apart aangegeven, in mijn geval “DX”.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook