3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

Vervroegingscurve
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 14 maart 2008 10:07 AM
  [ # 31 ]
Marten schreef:

hmmm…
Maar het gaat hier toch een beetje over de baard van de keizer…..

Marten, ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn genoeg sleutelaars onder ons (waaronder ikzelf door foutieve info in WPH) die er behoefte aan hebben e.e.a. eens goed door te hebben. Het ontstekingstijdstip afstellen bepaalt toch voor een groot gedeelte de performance van je DS.

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 14 maart 2008 10:15 AM
  [ # 32 ]

Overigens heb ik de verhalen rondom de tabel in het WPH eens doorgenomen maar er zijn meer zaken die niet kloppen:
In:
Handeling 210-0 VI. Afstelling van het ontstekingstijdstip voor Alle typen tot juli 1971

Staat aangegeven dat het aantal verdelergraden uitgerekend moet worden door het aantal krukasgraden in kolom B van de tabel door 2 te delen.

Dit klopt dus gewoon niet, want bij motoren voor 7/71 moet dus ook die 12 graden voorontsteking worden afgetrokken. Rolling Eyes

Dus een waarschuwing lijkt hier wel op zijn plaats.
Gebruik het WPH niet als handleiding om je ontstekingstijdstip met stroboscooplamp af te stellen.

Profiel  

Herbert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55

Gepost: 23 september 2008 10:17 PM
  [ # 33 ]

Nog Beter

Zo, gisteravond twee dagen na kleppenstellen nog eens aangehaald op de vervroegingscurve op mijn 123 onsteking.

Van curve B en 14 graden voorontsteking bij 2000 omw/min naar curve 9 met 10 graden voorontsteking bij 2000 omw/min gegaan. (zie vorige berichten)

Alhoewel ik niet eens zo ontevreden was over de motor stel ik nu vast dat hij toch een stuk mooier draait. Op het stukje naar Arnhem ook nog even op hoge snelheid uitgeprobeerd: 170 met gemak, hard zat voor zo’n auto. Hij trekt ook beter door de 3000-4000 toeren range heen. Voorheen leek het meer op een diesel waar de fut uitgaat bij oplopende toeren.

Ben benieuwd of ik dit ga merken in verbruik (bij normale snelheden natuurlijk)

herbert

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7354

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 juni 2009 05:55 PM
  [ # 34 ]

Ik heb nou ook zoiets dergelijk: een gaat om een DX4 op benzine. als ik optrok met de oude verdeler was er niks aan de hand. wel sloeg hij af bij het optrekken als hij liep op gas vandaar een 123 omdat de onsteking op met oude verdeler volgens de stroboscoop wat onrustig verliep.
Maar ik blijf het nu maar fff op benzine houden als uitgangs bassis !!
Nu de 123 is geinstalleerd volgens curve C12 hebt ik ‘m afgesteld op 7 graden (gradenboog) bij 1000rpm toch Sad slaat hij steeds af als ik “haar” in beweging wil zetten. dus in z’n vrij en gas geven geen probleem ook stationair prachtig Very Happy wat kan het dan nog wezen dat zij afslaat ???

op de oude verdeler was het prima, geen probleem !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145

Gepost: 27 juni 2009 10:55 PM
  [ # 35 ]

Eerst proberen ontsteking goed af te stellen
Bovenste dode punt (1e cyl.) moet overeenkomen met 0 graden op gradenboog.
Motortoerental op 2000 trn/min brengen en ontsteking met stroboscooplamp op 11.5 graden voorontsteking afstellen.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 juni 2009 02:24 AM
  [ # 36 ]

Afstellen bij 2000 omw/min, zoals Pierre aangeeft…

Citroen!

Profiel  

gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 833

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 28 juni 2009 11:24 AM
  [ # 37 ]
ted.kampen schreef:

Overigens heb ik de verhalen rondom de tabel in het WPH eens doorgenomen maar er zijn meer zaken die niet kloppen:
In:
Handeling 210-0 VI. Afstelling van het ontstekingstijdstip voor Alle typen tot juli 1971

Staat aangegeven dat het aantal verdelergraden uitgerekend moet worden door het aantal krukasgraden in kolom B van de tabel door 2 te delen.

Dit klopt dus gewoon niet, want bij motoren voor 7/71 moet dus ook die 12 graden voorontsteking worden afgetrokken. Rolling Eyes

Dus een waarschuwing lijkt hier wel op zijn plaats.
Gebruik het WPH niet als handleiding om je ontstekingstijdstip met stroboscooplamp af te stellen.

WPHB niet gebruiken vind ik nou ook weer wat overdreven. Wel even opletten inderdaad. Stap 2 zegt Breng de zuiger van de 1e cilinder in het BDP, en verwijst naar een hoofdstuk van typen NA 71. Hier moet je dus gewoon zelf de zuiger in BDP zetten, zonder gebruik te maken van de pen in het vliegwiel. Dan klopt het weer.

Profiel  

matombo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123

Gepost: 24 februari 2010 11:30 PM
  [ # 38 ]

Ik heb een DS 21 hydraulique van april 1968. Volgens het handboek zou de afstelling dan moeten gebeuren volgens kromme C6 of C7. Een aantal vragen:
Hoe weet ik nu welke ik moet gebruiken ofwel welk motorblok erin zit?
Hoe moet ik de toerenteller aansluiten? (Geen op het dashbord)Van de stroboscoop weet ik wel.
Mijn toerenteller gaat maar tot 2400 rpm, terwijl het WPH zegt af te stellen bij 3000rpm. Als ik kromme C6 zou moeten gebruiken heb ik een probleem. Of is hier nog een oplossing?

Profiel  

Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012

Gepost: 24 februari 2010 11:56 PM
  [ # 39 ]

Welk motorblok erin zit kun je aflezen op het typeplaatje. Dit zit rechtsvoor op het blok, oftewel linksvoor als je voor de auto staat met je motorkap open. Zit schuin achter de HD pomp.

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 323

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 februari 2010 02:06 AM
  [ # 40 ]
matombo schreef:

Ik heb een DS 21 hydraulique van april 1968. Volgens het handboek zou de afstelling dan moeten gebeuren volgens kromme C6 of C7. Een aantal vragen:
Hoe weet ik nu welke ik moet gebruiken ofwel welk motorblok erin zit?
Hoe moet ik de toerenteller aansluiten? (Geen op het dashbord)Van de stroboscoop weet ik wel.
Mijn toerenteller gaat maar tot 2400 rpm, terwijl het WPH zegt af te stellen bij 3000rpm. Als ik kromme C6 zou moeten gebruiken heb ik een probleem. Of is hier nog een oplossing?

Ha, een iets jonger zusje van Ange (D21 H uit december 1967).
Origineel zat er een DX motor in je DS (zie o.a. tabel D 000, pag 2 in WPH). Dan heb curve C6 nodig. Wat voor motor er nu in zit kun je zien aan het plaatje op je motor, zie instructies Erict (plaatje zit boven voorkant startmotor).

Aansluiten toerenteller doe je met één aansluiting op het verdeler aansluitdraadje dat naar de bobine gaat (de laagspannings aansluiting!) En de andere aansluiting ergens op massa van je auto. Schema staat denk ik ook bij documentatie bij toerenteller / Motortester set.

Zo te lezen heb je ook de Mannesman motortester set gekocht. Pas na ontvangst kom je er dan achter dat toerenteller niet verder gaat dan 2400 RPM. En toevallig is dat voor ons type motoren niet voldoende. Voor de meeste DS motoren overigens wel.

Drie oplossingen:
1.) meet een aantal punten op de vervroegingscurve tot 2400 RPM op je toerenteller en laat de motor ook nog een keer flink wat meer toeren maken. Je zit dan (hopelijk) boven de knik van de kromme bij 2500 RPM, dus in het horizontale deel van de kromme. Doe eventueel twee hoge toerentallen. En je kunt vervolgens de kromme reconstrueren.
2.) Als aanvulling op de motortesterset heb ik zelf toch maar een tweede toerenteller gekocht: Voltcraft DT-10L, nu in de aanbieding bij Conrad. Ik heb de Voltcraft overigens nog niet getest.
3.) Sommige (duurdere) multimeters hebben ook een frequentie meet optie (Herz, Hz), die kun je dan omrekenen naar RPM (4 pulsen per nokkeas omwenteling => 2 pulsen per krukas omwenteling. Dus 1000 RPM is 2000 pulsen per minuut, oftewel 2000/60 = 33.4 pulsen per seconde = 33.4 Hz)

Als Assen wat dichter bij Delft had gelegen had je mijn Voltcraft toerenteller kunnen lenen.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 323

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 februari 2010 02:23 AM
  [ # 41 ]

En ja, de instructies in het nederlandse WPH zijn zeer onduidelijk.
Volgens mij ontbreekt er een stuk tekst of een bladzijde.

Ik heb uiteindelijk de engelstalige versie van het WPH gebruikt, die is al een stuk duidelijker, en na 4 keer lezen begon ik het te snappen.

@Matombo:
Je zult ook nog een gradenboogje moeten vinden of zelf maken. Onze oudere dames hebben die niet van nature. Instructies voor het zelf maken van een gradenboogje, inclusief schaalverdeling kun je vinden op: www.candokaraoke.com/principal.html

Succes,

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 februari 2010 11:04 AM
  [ # 42 ]

Het gradenboogje is ook gewoon te koop. Bij het magazijn bijvoorbeeld (dinsdag open).

Citroen!

Profiel  

matombo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123

Gepost: 25 februari 2010 04:00 PM
  [ # 43 ]

Alvast bedankt voor alle reacties.
Ik heb het BDP gisteren bepaald met het 6 mm gat en een boortje en vervolgens een merkteken (verflijntje) aangegeven op de aandrijfpoelie (? heeft dat zo.) Alles volgens het WPH. Een gradenboog zat er al op (alhoewel deze niet erg goed meer is te lezen). Wat de toerenteller betreft. Deze heb ik een tijd geleden overgenomen van de buurman gratis voor niets. Er zat geen gebruiksaanwijzing meer bij. Vandaar mijn vraag hierover. Een geven paard mag je niet in de bek kijken.
Ik zal op zoek gaan naar dat plaatje. Jullie horen hier nog van.
Ik weet denk ik nog wel iemand die een goede toerenteller heeft. Zal eens vragen of ik die kan lenen.

Profiel  

Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 25 februari 2010 04:55 PM
  [ # 44 ]

Ik heb het volgende van een oude rot in het vak geleerd. 123 op tijd zetten d.m.v. het ingebouwde ledje. Daarna rijden en ff goed gassen. Is de trekkracht te weining dan de onsteking vroeger stellen. Begint de boel te kloppen (bij op en door trekken) dan de ontsteking wat later zetten. Ik heb dit eens uitgeprobeerd en het werkt. Net zolang vervroegen tot de motor begint te kloppen en dan weer langzaam verlaten tot het kloppen weg is. Ik ben er tevereden mee…..en het blijkt dat je dan iets van de afstelling bent afgeweken t.o.v. het 123 ledje.

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
Totaal aantal Berichten: 10635

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 februari 2010 06:44 PM
  [ # 45 ]

Je kunt aan de vervroegingscurve toch ook aflezen hoeveel de vervroeging moet zijn bij 2400rpm?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook