




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hydro schreef:Hydro schreef:Vervolg acties:
a. Ontlast schroef toch even goed aan draaien;
b. Retour stroom van centrifugaalregelaar controleren;
c. Stuurhuis afsluiten zoals beschreven;
d. Toch maar eens door de week vrij nemen en bij Chyparse langs rijden.
Beetje afhankelijk van hun advies (preventief) de voorraadbol vervangen.e. Eventueel vervolg:
Drukken meten met manometer.Update deel 2.
c. Stuurhuis gepoogd af te sluiten zoals beschreven door Bogaard op 23 februari. Maar waarschijnlijk heb ik het nog niet goed begrepen, want het enige resultaat was flinke LHM lekkages, ruim een liter LHM (op straat, ahum…). De aan-uit tijden veranderden niet: 3 uit, 1 sec aan.
Ik heb op twee manieren een voelermaatje onder het hydrauliek blokje geschoven, eerst 1 voeler maatje horizontaal over de volle lengte van het blokje, dus tussen de twee draadeindjes door, zie eerste foto.
Omdat dit niet werkte (en lekkage gaf), ook nog een poging gedaan met 2 voelermaatjes (beide van 0,20 mm dik) vertikaal aan weerszijde van de draadeindjes, zie tweede foto. Dat gaf een nog sterkere lekkage!
In beide gevallen heb ik natuurlijk de moertjes op de draadeindjes goed aangedraaid voordat ik de motor, en daarmee hydrauliek, aanzette.
Doe ik iets verkeerd?
Het voelermaatje dat ik bij test 1 gebruikt heb komt van de Gamma en verloopt in de breedte van 5 naar 10 mm. Is dat voldoende om de doorvoeren af te sluiten? Ik kan niet goed zien hoe groot de doorvoeren zijn en hoe ze precies lopen, want ik wil het aansluit blokje niet helemaal los halen en dat gaat ook een beetje moeilijk.Graag advies.
PS. Om te testen hoeveel LHM er na afloop nog in het systeem zat heb ik de auto in de hoogste stand gezet, maar toen merkte ik een vreemd geluid op en vervolgens bleek dat voorraad vat leeg stond en de hydraulike pomp lucht aan het zuigen was. Dit heeft ongeveer een halve minuut geduurd. Ik hoop dat dit niet teveel kwaad kan? Auto daarna gelijk weer lager gezet en vervolgens een liter LHM er in gedaan.
Voelermaatjes zitten verkeerd: Moeten precies tussen de tapeindjes gemonteerd, niet erbuiten!
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Idd de tapeindjes zitten op 12 en 6 uur. Je voelermaatje moet van 3 uur naar 9 uur oversteken ( als een klok)
en dus horizontaal tussen de tapeindjes. Niet vertikaal zoals jij deed. Als je het uitelkaar had gehaald snap je het meteen.
Verder zijn er drie onderdelen betrokken:
Het stuurhuis, een dun plaatje en het blokje. Je voelermaat moet tussen het stuurhuis en het dunne plaatje
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HEEL BELAMNGRIJK!!!
Je hebt het verkeerde blokje! Aan de ander kant van je stuurhuis, 5 cm naar je toe zit NOG een blokje. DIT is de toevoer!! Die jij hebt genomen is de aansturing van de zuiger….....
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
bogaard77 schreef:HEEL BELAMNGRIJK!!!
Je hebt het verkeerde blokje! Aan de ander kant van je stuurhuis, 5 cm naar je toe zit NOG een blokje. DIT is de toevoer!! Die jij hebt genomen is de aansturing van de zuiger….....
OK bedankt, ik vermoedde al zoiets.
Ook Vlietmansje bedankt.
Voor de duidelijkheid: de aansluiting die jullie bedoelen, is dat die links onder op de deze foto nog net te zien is (onder de retour slang)?
En het is mij duidelijk dat het voelermaatje van 3 naar 9 uur overgestoken moet worden, tussen de tapeindjes. Zo had ik ook de eerste poging gedaan, helaas op het verkeerde blokje .
En het voelermaatje moet tussen dun plaatje en stuurhuis. Was wel mijn bedoeling, maar op foto zag ik achteraf dat het toch verkeerd zat.
Met de nieuwe poging zal ik ook een teiltje onder de auto zetten
En de remmen, die doen het gelukkig nog goed, testritje gedaan. Ik geloof niet dat de LHM schuimt, maar ik zal inderdaad na de tests de ontlast schroef ook even open zetten.
Merci,
Hydro
Elle va comme les pompiers!












































Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Exactly.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
De test uitslag
Dankzij jullie aanwijzingen is de stuurhuis-afsluit test dit keer wel succesvol verlopen. Zie foto hoe het voelermaatje zit tussen het stuurhuis en het tussenplaatje van het hydrauliek toevoer blokje. Je ziet het voelermaatje er nu ook aan de linkerkant uit steken. Dit voor degenen die de test ook een keer voor het eerst gaan doen. Het teiltje onder de auto hoefde dit maal ook niet zoveel lek LHM op te vangen
Test resultaten
Zonder voelermaatje (de normale situatie) blijft de hydrauliek 5 seconden uit (geklokt) en gaat 1 seconde aan. Eerder had ik het over 3 seconden, maar dat was gemeten met hardop tellen en kennelijk telde ik toch iets te langzaam, want met klokje met secondewijzer bleek het 5 seconden.
Stuurhuis test
Met het stuurhuis op de beschreven manier met een voelermaatje afgesloten blijft de hydrauliek 20 seconden uit (geklokt) en 1 seconde aan.
Met het nog steeds afgesloten stuurhuis heb ik ook de hogedruk-bol en rem-accu tests uit La Bombe van november 1983 gedaan, zie ook mijn post van 27 februari.
Hogedruk-bol test
Motor uitschakelen nadat hogedruk regelaar afgeslagen is en in kofferbak gaan zitten geeft dat achterkant 12 cm inzakt en vervolgens weer ruim 2 cm omhoog komt.
Rem-accu test
Eerst een paar maal geremd met stationair draaiende motor, tot dat remdruk lamp niet of nauwelijks meer oplichtte bij herhaald remmen.
Vervolgens motor uit na afslaan hydrauliek. Auto naar laagste stand gezet, remdruk lamp blijft nog uit. Maar bij de eerste keer remmen gaat de remdruk lamp gelijk branden en blijft branden.
Na afloop van de testen en nadat het voelermaatje weer weggehaald was, heb ik ontlast schroef een paar keer open gezet om eventuele lucht in het systeem, vooral van het droog lopen van woensdag, kwijt te raken. Gelukkig lijkt het er op dat er weinig lucht in het systeem gekomen is.
Conclusies
Afsluiten stuurhuis geeft wel langere cyclus tijden van de HD regelaar, van 5 naar 20 seconden uit, maar ik begrijp dat dit eigenlijk nog steeds erg kort is. Als ik het goed begrijp zou de cyclus tijd van de HD regelaar zonder grote lekstromen meer dan een minuut moeten zijn (1 a 2 minuten).
Mijn conclusie: stuurhuis heeft inderdaad interne lekkage, maar lekkage lijkt beperkt en er moet nog een andere, belangrijke, oorzaak zijn voor het frequent aanslaan van de hogedruk regelaar om de 5 seconden.
De hogedruk-bol test geeft aan dat de hogedrukbol maar erg weinig capaciteit heeft om de achterkant van de auto weer omhoog te pompen. Dat wijst op een slechte hogedrukbol. Dit zal vermoedelijk ook de hoofd reden zijn voor het frequent en kort aanslaan van de hydrauliek. Een lekke voorraadbol zou ook verklaren waarom pomp steeds maar ongeveer 1 seconde hoeft bij te vullen. Dus HD voorraad bol laten testen/vervangen.
En ik heb de titel van mijn topic een beetje aangepast en heb er nu ook in vermeld dat hydrauliek slechts kort aanslaat.
De remaccu-test geeft aan dat de remaccu ook maar heel weinig capaciteit heeft. Dus ook die ga ik ook laten testen en/of vervangen.
Eindconclusie
Vermoedelijk zijn hoofd voorraad bol en remaccu slecht. De slechte voorraad bol is de voornaamste oorzaak voor het frequent en kort aanslaan van de hydrauliek. De slechte remaccu geeft het af en toe oplichten van de remdruk alarm lamp.
Het stuurhuis heeft ook wel interne lekkage, maar dat lijkt niet de hoofd oorzaak voor de korte cyclus tijden van de hogedruk regelaar.
Dat wordt dus binnenkort een ritje naar Chyparse, want dat is voor mij toch het meest praktisch voor het testen en vervangen van de voorraad en remaccu bol, zoals Bogaard ook al suggereerde.
Hopelijk heb ik daarna een stuk langere cyclustijden van de HD regelaar. Ik houd jullie op de hoogte.
Hydro
Elle va comme les pompiers!





























Totaal aantal Berichten: 10560
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Goed geconcludeerd denk ik; met een goede remaccu moet je het pedaal al gauw zo’n 20 keer kunnen indrukken voordat het lampje gaat branden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
stuurhuis heeft inderdaad interne lekkage, maar lekkage lijkt beperkt en er moet nog een andere, belangrijke, oorzaak zijn voor het frequent aanslaan van de hogedruk regelaar om de 5 seconden.
Dit was bij mij ook het geval, na vervangen van de voorraadbol en het stuurhuis haalde ik voor het eerst meer dan een minuut.
Groeten Peter.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ook de hogedrukregelaars halen vaak de specificaties van Citroën niet meer als ze ouder zijn. Bijna niemand controleert de in- en uitslagdrukken….
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb net een gereviseerde regelaar op mijn sm gezet. Een enorm verschil!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
DriverD schreef:Ook de hogedrukregelaars halen vaak de specificaties van Citroën niet meer als ze ouder zijn. Bijna niemand controleert de in- en uitslagdrukken….
Ja je hebt gelijk, dat zou ook nog een mogelijke oorzaak kunnen zijn: verkeerde (verlopen) in- en uitslag drukken geven onvoldoende vulling van de hogedruk bol.
Ik begrijp jullie eerdere opmerkingen over het metem van de in- en uitslag drukken nu beter.
Maar omdat mijn hogedruk regelaar ooit al eens vervangen is (van oud type alu reglaar naar nieuwer stalen type), lijkt het mij redelijk om te veronderstellen dat mijn stalen HD regelaar jonger is dan de meeste HD regelaars. Of dat ook betekend dat de HD regelaar dan ook minder operationele uren heeft dan gemiddeld weet ik minder zeker: km-totaal stand is onbekend, maar de motor heeft heel wat draaiuren gemaakt. Maar zoals gezegd: omdat de HD regelaar relatief jong is, zie ik de HD regelaar niet als eerste verdachte onderdeel om te onderzoeken.
Eerst maar eens de voorraadbol laten controleren.
Erwin
Hydro
Elle va comme les pompiers!














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vervangen van de HD-regelaars van aluminium door stalen regelaars is een terugroep-actie van Citroen geweest in de periode rond 1969/1970. Ik zou dus niet gokken dat jouw regelaar toppie joppie is….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad: Meten is weten.
Citroen!
Ik neem aan dat Chyparse de regelaardruktest kan uitvoeren. In dat geval meteen even laten doen als je er toch bent.












































Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan moet je wel aangeven dat ze dat moeten doen. Het uitbouwen ervan kost tijd…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>