













































Totaal aantal Berichten: 43396
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De regelaar kun je ook testen zonder uitbouw. zie filmpie van boog.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Maar kan Chyparse dat ook zo testen zonder uitbouwen en doen ze dat ook?
Iemand ervaring er mee?
Hydro
Elle va comme les pompiers!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je kan die regelaar testen, ingebouwd zoals hierboven al geschreven. Dat kan je zelf, met de juiste meter (meter te huur voor weinig bij het magazijn).
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
meter te koop bij econostat voor 18 euro…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dan moet je alleen de juiste wartels eraan gaan beunen…
Citroen!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hydro schreef:Maar kan Chyparse dat ook zo testen zonder uitbouwen en doen ze dat ook?
Iemand ervaring er mee?
Bij de minste twijfel aan de regelaar vervangen ze deze door een gereviseerd exemplaar. Testen doen ze voor zover ik weet nooit.
Toen mijn XM niet direct omhoog kwam na een rondje bollen ging er ook direct een nieuwe regelaar onder. Ik vond het wat vlot, maar omdat ie toch zweette vond ik het eigenlijk wel prima. Achteraf concludeerde ze dat het niet nodig was en hoefde ik de arbeid niet te betalen.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Meten is weten…. Waarom zou je een regelaar vervangen als je niet weet wat de in- en uitslagdrukken zijn?
Citroen!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
waterman schreef:Het vervangen van de HD-regelaars van aluminium door stalen regelaars is een terugroep-actie van Citroen geweest in de periode rond 1969/1970. Ik zou dus niet gokken dat jouw regelaar toppie joppie is….
Kijk, daar heb ik wat aan. Ik ging er vanuit dat de HD-regelaar pas veel later vervangen is. Vervanging rond 1970 zou ook kunnen verklaren waarom de regelaar zwart zag van vele jaren vuil en viezigheid. En dan heeft mijn HD-regelaar al een lang werkzaam leven achter de rug.
Dat betekent “helaas” dat ik er weer een verdacht onderdeel bij heb. En omdat de hoge druk voorraadbol nog vrij nieuw is, is de HD regelaar nu misschien wel de belangrijkste verdachte van het frequent en kort aanslaan. Tijd voor testen dus.
Na wat zoeken op “manometer” kwam ik deze test beschrijvingen tegen:
HD regelaar test 1
HD regelaar test 2
Samenvattend: manometer op hogedruk uitgang aansluiten en drukken meten.
De huur manometer van de club is neem ik aan voorbereid met de juiste aansluitingen?
En hé, is het magazijn morgen open? Ik geloof van wel!
Is er dan ook iemand die mij wat tips kan geven?
Overigens:
Ik heb het filmpje van Bogaard een paar keer bestudeerd en het HD regelaar gedrag lijkt op het mijne: bij hem loop bol in ongeveer 8 seconden leeg en die wordt vervolgens in 1-2 seconden weer gevuld.
Met dank aan toelichtende tekst in dit draadje:
Manometer test filmpje Bogaard
Op naar de volgende test, we komen er wel (en met steeds meer kennis)!
Hydro
Elle va comme les pompiers!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het magazijn is de 1e en 3e dinsdag van de maand open. Morgen ben ik er in ieder geval (achter de balie).
Citroen!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Zojuist even bij Ange gekeken.
Als ik het goed begrijp moet ik dus de op de foto rood omcirkelde aansluiting los halen en daar een manometer op de HD-regelaar aansluiten?
Het lijkt er op dat daar nog net redelijk bij te komen is.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
DriverD schreef:Morgen ben ik er in ieder geval (achter de balie).
Tot vanavond dan!
Hydro
Elle va comme les pompiers!












































Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hydro schreef:Zojuist even bij Ange gekeken.
Als ik het goed begrijp moet ik dus de op de foto rood omcirkelde aansluiting los halen en daar een manometer op de HD-regelaar aansluiten?Het lijkt er op dat daar nog net redelijk bij te komen is.
Ja maar dan zie je de afslag druk en niet de inslag druk aangezien het lek verderop zit. Vebind je mano meter met een T stuk en je ziet precies wat er gebeurt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Inderdaad, dat had ik ook al zo’n beetje geconcludeerd.
Ik ben benieuwd hoe de club manometer aangesloten kan worden (met of zonder T-stuk). Vanavond weet ik meer, hoop ik.
Hydro
Elle va comme les pompiers!






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
En Hydro is het gefixed ?




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Helaas.
De magazijn manometer bleek uitgeleend te zijn en het wilde niet lukken om ter plekke nog even snel een test setje samen te stellen. Wel wat tips gekregen waar ik weer wat verder mee kan:
1.) Achter afdekplaat achter linker voorscherm moet het relatief makkelijk zijn om hydraulische aansluiting(en) los te nemen en een manometer aan te sluiten;
2.) Suggestie om toch de tests zoals beschreven by handeling D-390 in het WPH (proberen) uit te voeren, ook al zouden die eigenlijk voor andere types (DV-DT) zijn;
3.) Ik ben het oude WPH voor de DS 19 uit 1959 nog maar eens aan het bestuderen, al weet ik nog niet of ik daar veel mee kan, ze gebruiken een speciale test bank.
Ritje was dus zeker niet helemaal vergeefs en het was gezellig.
Maar voor de club manometer moet ik nog even wachten, of proberen of er ergens anders eentje te leen is, met goede aansluit spullen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!