





















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsjongrjonge, ik ben best een druif af en toe
Toen ik vanmorgen de TZI mee uit nam om naar de HY te rijden waar ik het dak nu van heb aangepakt vond ik de stuurbekrachtiging toch wel iets tegenvallen qua bekrachtiging.
Ik kruip er dus even onder om vervolgens er achter te komen dat ie dat helemaal niet heeft
Dan stuurt ie dus toch wel erg licht
Verder nog even naar de ruitbedieningsschakelaars gekeken en nu doen ze het allemaal weer. Wel nog even het rechter voorraammechaniek smeren want die gaat iets langzamer dan de andere ruiten omhoog en omlaag.
Nog even het motorkapje, stuurtje, speakerkabeltje en het rammeltje oplossen en dan is ie echt helemaal klaar.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Mechuccio schreef:Tsjongrjonge, ik ben best een druif af en toe
Toen ik vanmorgen de TZI mee uit nam om naar de HY te rijden waar ik het dak nu van heb aangepakt vond ik de stuurbekrachtiging toch wel iets tegenvallen qua bekrachtiging.
Ik kruip er dus even onder om vervolgens er achter te komen dat ie dat helemaal niet heeft
Dan stuurt ie dus toch wel erg licht
Anthony.. da ken toch nie :D:D






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja euhm ja euhm, wat zal ik zeggen
Die vriend van me met de afgefikte 16V heeft hem een tijdje geleend en vond dat ie lichter stuurde dan zijn 16V, maar daar was de stuurbekrachtiging ook echt brak van. Ik vond hem wel zwaarder sturen dan mijn 16V maar nou ook weer niet zo zwaar dat ik de absentie van stuurbekrachtiging zou gaan vermoeden. Maar nu ik er met de iets bredere voorbanden mee rijd valt het wel op dat het iets zwaarder is.
hahaha maar knullig is het wel zeg
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Achja, dit zou ook typisch iets voor mij kunnen zijn….






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou de auto is al een paar maanden geleden verkocht, op een gegeven moment kreeg ik een mailtje van Harm, de nieuwe eigenaar dat hij de olie vervangen had voor vol synthetische 5W40. Ik heb teruggemaild dat ik niet helemaal zeker was of dat wel een goed idee zou zijn maar het was al te laat, een maand geleden heeft ie alle olie kennelijk opgeslobberd en uiteindelijk een drijfstanglager vermorzeld, blok in de soep dus
Nou vond ik dat allemaal wel heel erg sneu en heb ik wat rondgevraagd en via garage Hesselink hebben we een mooi blokje kunnen krijgen dat slechts een ton ervaring had, een kaal blok van een 1.6trs automaat maar goed de hele injectie reut kun je over zetten en daar zijn we gisteren dan maar mee begonnen. ‘S ochtends de kapotte motor er uit gehaald en alles overgezet op het nieuwe blok en ‘S avonds liep ie alweer. Er moeten helaas nog wat puntjes op de i, er zit een vervelende koelvloeistof lekkage aan de distributiezijde van het blok wat we in het donker niet goed konden nalopen en er moet nog een stekkertje aangesloten worden waar we in het donker de aansluiting niet meer van konden vinden. De motor heeft wel gelopen en klonk heel gezond, liep ook prachtig stationair dus dat gaat allemaal nog wel goedkomen.
Hier wat (klikbare) foto’s:
Blok op een pallet, klaar om kaal te plukken
Inlaatspruitstuk, dynamo en hydrauliekpomp gedemonteerd.
Het eerste bergje rotzooi begint te ontstaan
Versnellingsbak en koppeling gedemonteerd.
De koppeling, nog hageltje nieuw zoals je kunt zien.
En het vliegwiel ook gedemonteerd.
Dit begint nu al aardig op te schieten, nu alleen nog de onderste motorsteun aan de achterkant van de motor.
En daar hangt de nieuwe motor al in de takel om op het pallet gelegd te worden om alles weer terug te gaan schroeven.
Vliegwiel en koppeling dus, achter de motor ligt de oude distributieriem, deze is ook al vervangen.
Harm schroeft hier de onderste motorsteun weer op zijn plek.
Hydrauliek en dynamo ook weer op de plek geschroefd.
En de motor hang klaar om in zijn nieuwe huisje gehangen te worden.
En hatsekiedee, dat lijkt al weer ergens op!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig! Al met al rap gedaan zie ik wel . Klasse dat je nog even helpt door middel van een andere motor.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja nou weet je, ook al was het niet mijn schuld dat de motor stuk liep, ik vind het dan toch wel zeer naar dat ik een auto verkoop in zeer goede staat waarvan het blok in de soep draait binnen een half jaar.
En de koper is een sympathieke kerel die ik verder niet persoonlijk kende overigens dus dacht ik maar even naar Ermelo te crossen voor dit geintje.
En het omhangen ging inderdaad lekker vlot nu alleen die laatste puntjes nog uitzoeken, hopelijk komt de nieuwe eigenaar er zelf achter en hoef ik er niet helemaal voor naar Ermelo te crossen maar als nu blijkt dat de nieuwe waterpomp toch lekt dan zal ik wel moeten want hij weet niet hoe je de distributieriem moet loshalen en terugplaatsen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
























Totaal aantal Berichten: 5511
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed bezig geweest!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?