Als ik Waterman goed begrijp, zegt hij::
DIN vermogen is krukasvermogen
trek daar vanaf alle overbrengings- en andere verliezen
Dan krijg je SAE wielvermogen
DUS het DIN krukasvermogen is altijd HOGER dan het SAE wielvermogen (3e quote W)
Tot zover W, en dat is volgens mij correct.
Maar in de eerste quote van W is dat omgekeerd: een lager DIN vermogen en een hoger SAE vermogen
waterman schreef:
Voorbeeld:
DS 21, motor type DX2: SAE vermogen 115 PK.
DS 21, motor type DX2: DIN vermogen 106 PK.
Dat lijkt mij fout. Typo neem ik aan.
Vandaar mijn opmerking.


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee, je hebt het niet goed gelezen. SAE is vermogen aan de krukas ZONDER verbruikers, DIN is vermogen aan de krukas MET verbruikers. DIN is dus altijd lager dan SAE. Het vermogen aan de wielen wordt niet genoemd in de diverse folders en andere gegevensbanken, omdat het dus altijd het laagste getal is en daardoor een minder verkoopargument. Vermogen aan de wielen wordt bv gemeten wanneer je de auto op de rollenbank zet.
Nog even een toevoeging vanuit mijn hoedanigheid als mod: En daarmee wil ik graag deze zijsprong in dit topic afsluiten!
OK, dank voor de correctie.
Inderdaad: terug naar het onderwerp!
Wat een DS mag en kan trekken heeft natuurlijk ook met vermogen te maken en het zal je wel eens opgevallen zijn dat een diesel helemaal aan de onderkant van het toerengebied veel meer trekkracht heeft dan een benzinemotor. Een diesel rijdt zonder dat je gas geeft gewoon weg als je de koppeling langzaam los laat. Dat heeft alles te maken me koppel of torque en wat ik er mee wil zeggen is dat pk’s niet zo gek veel zeggen.
Op het Jaguar forum is iemand en die plaatste foto’s van een kleinere Citroen, ik denk een C3 of C4 waarmee hij een autoambulance trok met daarop een 12 cylinder Jaguar die volgens mij 1900 kg weegt.
Stel nou dat je daar een ongeluk mee krijgt of veroorzaakt, wat doet in zo’n geval dan de verzekering?














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vrij simpel Han: de verzekering keert NIETS uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik wees hem er op dat hij heel erg veel risico nam en hij reageerde door te zeggen dat het maar een klein stukje was, een paar dorpen verder. Mooi hé ? alsof je op een klein stukkie geen ongelukken kan maken.





























Totaal aantal Berichten: 10634
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daarom doen erg veel mensen ook in de stad de gordel niet om! Terwijl per afgelegde km de snelwegen nou net het veiligst zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.