1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Lagers achterste ophanging
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 08 mei 2010 10:57 PM

Beste,

Zoals in het andere topic te lezen ben ik vandaag begonnen met het reviseren van de achterophanging.
Bij de as van de remtrommel zitten bij mij nog de (mogelijk) originele lagers.

Op het eerste gezicht zien ze er nog goed uit, vooraf was er ook geen speling te constateren ( althans: voelbare speling). Op de afstandsbus zaten ook nog geen vulplaatjes gemonteerd.

Ik lees hier op het forum dat er wat oplossingen zijn. Ik wil wel eens de mening horen van de mensen die conische lagers hebben geplaatst. En vooral op: het merk, en hoe lang ze al met plezier rondrijden met dit merk lagers.

Ik zit zelf nog te twijfelen, echter ik heb nu nog toch alles los liggen.
Ik heb wel begrepen dat ik bij plaatsing van de conische lagers de oude lagerschalen ( in de as) er met grof geweld uit moet tikken.

De nieuwe schalen kan ik weer terugbrengen in de as, echter…. zit hier een soort stootrand waar ze tegenaan komen.

Verder heb ik begrepen dat bij de conische lagers de afstandbus niet meer terug geplaatst kan (mag) worden.

Laat een horen Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 mei 2010 11:03 PM
  [ # 1 ]

Ik zal je eerlijk zeggen: als de originele lagers ok zijn en geen slijtage sporen vertonen, waarom maak je ze niet netjes schoon en monteer je ze met vers lagervet? Ik heb dat vaak gedaan, en nog steeds tot volle tevredenheid.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25697
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 mei 2010 11:58 PM
  [ # 2 ]

nieuwe lagers SKF zijn prima. zitten er al jaren in. De konische lagers die je laat zien zijn denk ik niet origineel. De originrlr zijn rechte lagers.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 08 mei 2010 11:58 PM
  [ # 3 ]
waterman schreef:

Ik zal je eerlijk zeggen: als de originele lagers ok zijn en geen slijtage sporen vertonen, waarom maak je ze niet netjes schoon en monteer je ze met vers lagervet? Ik heb dat vaak gedaan, en nog steeds tot volle tevredenheid.

Volgens mij ook een van de betere oplossingen.  sleepy

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 09 mei 2010 10:30 AM
  [ # 4 ]

In een DS zitten twee achterwiellagers, een kleinere binnenste (ZC 9 620 070U), en een grotere buitenste (ZC 9 620 079U). Op je foto is een originele te zien.
Als je, voordat je ze gedemonteerd hebt, bij het met de hand flink ronddraaien van de trommel geen zwaar zoemend geluid hebt geconstateerd, zou ik ze niet vervangen, maar zoals ‘Waterman” zegt, opnieuw in goed vet zetten, dat gaat echt weer heel lang mee.
Deze lagers slijten vaak omdat ze te droog hebben gestaan, bijtijds nieuw vet aanbrengen is afdoende.
Nieuwe lagers (niet-originele) leiden helaas niet altijd tot tevredenheid…

Profiel  
 
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 09 mei 2010 11:53 AM
  [ # 5 ]

Ik denk dat de twee kogellagers prima de krachten kunnen hebben bij de achterkant van een DS. Deze is ook relatief
licht van achter. Heel goed schoonmaken en onder een loep bekijken. Als je grote oneffenheden ziet op de kogels of de ringen
zou ik ze zeker vervangen maar ik denk dat deze lagers zo bemeten zijn dat dit reuze mee zal vallen. Goed volproppen met kwaliteitsvet en ze gaan weer 40 jaar mee.
Conische rollagers zijn met name om grotere axiale krachten op te kunnen vangen dus als je er rally mee gaat rijden zou ik die erin zetten Wink

PB.

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 09 mei 2010 12:57 PM
  [ # 6 ]
repelsteeltje schreef:

In een DS zitten twee achterwiellagers, een kleinere binnenste (ZC 9 620 070U), en een grotere buitenste (ZC 9 620 079U). Op je foto is een originele te zien.
Als je, voordat je ze gedemonteerd hebt, bij het met de hand flink ronddraaien van de trommel geen zwaar zoemend geluid hebt geconstateerd, zou ik ze niet vervangen, maar zoals ‘Waterman” zegt, opnieuw in goed vet zetten, dat gaat echt weer heel lang mee.
Deze lagers slijten vaak omdat ze te droog hebben gestaan, bijtijds nieuw vet aanbrengen is afdoende.
Nieuwe lagers (niet-originele) leiden helaas niet altijd tot tevredenheid…

De lagers zien er inderdaad nog goed uit, hieronder het setje van een zijde. Ik denk dat ik maar ga voor het lagervet en de zaak weer netjes monteren.  En uiteraard een nieuwe keerring.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 mei 2010 02:51 PM
  [ # 7 ]

Als die lagers netjes zijn en je ziet ook geen slijtsporen op de binnen-ring van de lagers dan zou ik het ook zo doen. Goed (dik) lagervet gebruiken en een nieuwe keering. De boel goed afstellen en het gaat weer jaren mee!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 mei 2010 08:49 PM
  [ # 8 ]

Hier worden wat zaken door elkaar gehaald:

Orgineel zitten er geen gewone kogellagers, maar hoekcontactlagers gemonteerd (zie foto’s). Deze zijn uitermate geschikt voor radiale EN axiale krachten, net zoals kegellagers.

Kegellagers voldoen ook, dan wordt de afstandbus weggelaten.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25697
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2010 11:01 AM
  [ # 9 ]

Vergeet alleen niet dat je het originele lager goed moet afstellen. als het lager ruimte heeft gekregen door het ronddraaien volstaat NIET om het gewoon terug te plaatsen. dan heeft het speling. naar mijn weten zijn er altijd vulringen nodig omdat de afstandsbus niet exact de ruimte opvult tussen de lagers.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 mei 2010 11:03 AM
  [ # 10 ]

Vulringen? huh? Echt niet. Ik heb nog nooit een vulring gezien, ook niet in de onderdelenboeken Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 10 mei 2010 11:19 AM
  [ # 11 ]
waterman schreef:

Vulringen? huh? Echt niet. Ik heb nog nooit een vulring gezien, ook niet in de onderdelenboeken Wink

Zie Reparatie Handboek (No 583).
Revisie.

Handeling No, 422-3 Blz. 4 en 5


onderdelenboek geeft ze ook aan.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25697
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2010 11:21 AM
  [ # 12 ]

Precies.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 mei 2010 12:19 PM
  [ # 13 ]

Laat eens een plaatje zien?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 mei 2010 12:24 PM
  [ # 14 ]

Als je de conische bus niet meer gebruikt, heb je ook geen vulringen nodig. De speling stel je dan af met de asmoer. Zie:

Bij Sanders in Lieshout laten ze ook de bus weg en stellen ze af met de moer.

Citroen!

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 10 mei 2010 12:41 PM
  [ # 15 ]
waterman schreef:

Laat eens een plaatje zien?

nummer 19

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook