





















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wie heeft recente ervaring met het inbouwen van een gasinstallatie?
Kosten, werkt het goed, etc.
Ik heb een DSpecial ‘72.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hoi,
Bij Orsouw in Eindhoven (son en Breugel) doen ze vrijwel niet anders, zowel moderne auto’s als ook vele klassiekers. Kosten? ongeveer 1000 á 1250 eur. Een vriend van mij liet daar vorig jaar in zijn VW LT camper gas inbouwen, is perfect gedaan en het loopt prima. Zelf heb ik een DS21 op lpg, rijdt als een zonnetje. Alle DS’sen schijnen prima op LPG te rijden. Iets vaker kleppen stellen misschien, maar met wat ervaring doe je dat in een uurtje.
Let goed op dat ze er het goede mengstuk / keelstuk inzetten.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/203453/
M’thijs schreef:Alle DS’sen schijnen prima op LPG te rijden. Iets vaker kleppen stellen misschien, maar met wat ervaring doe je dat in een uurtje.
Zo even een vraagje,
Nou wordt op de site van Gebr. van Orsouw ook geschreven over Flashlube klepsmering,
wordt dat bij de Citroen DS ook toegepast ?.














































Totaal aantal Berichten: 43387
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Wie heeft recente ervaring met het inbouwen van een gasinstallatie?
Kosten, werkt het goed, etc.
Ik heb een DSpecial ‘72.
Moet je de grote bogaard77 effe vragen Jan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43387
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lucky schreef:M’thijs schreef:Alle DS’sen schijnen prima op LPG te rijden. Iets vaker kleppen stellen misschien, maar met wat ervaring doe je dat in een uurtje.
Zo even een vraagje,
Nou wordt op de site van Gebr. van Orsouw ook geschreven over Flashlube klepsmering,
wordt dat bij de Citroen DS ook toegepast ?.
Soms wel. Maar IK geloof niet dat het werkt bij een DS motor. De klepgeleiders en zittingen van een DS zijn zo hard dat er nauwelijks voordeel te behalen valt mijn flashlube naar mijn idee. Als je de zoekfunctie even gebruikt kun je denk ik wel wat meer info over dit spul vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10514
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
van Orsouw heeft naar volle tevredenheid in mijn 21IE lpg ingebouwd.
Kostte €1100 in 2003, maar bij een IE is het iets gecompliceerder.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Van Orsouw: in overleg met Sanders worden de koelslangen ook zo gelegd dat onderhoud (kleppen stellen met name) eenvoudig blijft. In 2008 voor € 900 inclusief btw (en kenteken aanpassing) laten doen. Alleen de vulling (LPG dus) betaal je apart.
Tank van 80 liter, overdwars op hoogte in de kofferbak.
Enige puntje van aandacht heb ik zelf opgelost: na verloop van aantal weken zakten de koelslangen beetje uit op de bougiekabels. Vonkoverslag. Opnieuw opbinden volstond. Verder geen klachten, ‘s morgens om 8.00u gebracht, ‘s middags om 14.00u alweer klaar!
Het betreft een DSuper uit 1973, tussen haakjes.
Na een jaar stond ik overigens met een verstopte radiator langs de A2: door de hogere motortemperatuur komt er veel oud vuil los en verzamelt zich in de radiator. Dit is dus geen inbouwprobleem, maar een standaard probleem voor onze motoren. Wegenwacht lost het wel op, maar toch ook puntje van aandacht.
Wel met uitbouwen Heb ik nl. net gedaan bij m’n DS21. Ze liep òf mooi op gas òf op benzine. En ik ben toch meer een benzine man.
Volgens mij moet dit ook zelf goed te doen zijn. Het lastigste is de leiding van achter naar voren en checken op dichtheid.
Rijden als een Godin in Nederland.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Of het flashlube systeem nu wel of niet voordelen biedt durf ik niet te zeggen,
wel dat er hiervoor doorgaans een gaatje in het inlaatspruitstuk geboord wordt en dat kan met een watergekoeld spruitstuk wel eens problemen geven (als je niet weet waar je moet boren).
Er schijnt ook een soort ventiel onder het spruitstuk te zitten waar de flashlube in theorie op aangesloten zou kunnen worden.
Ik rij al jaren zonder problemen op LPG. Flashlube is echt nergens voor nodig
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fles loeb is onzin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je zou met een klassieker alleen al op gas moeten gaan rijden omdat het vele malen schoner is dan benzine. De DS is een oude dame met een minder schone motor. Ik reed toen mijn Jag 25 jaar oud werd met benzine en loodvervanger en als ik die naar buiten reed dan stonk de hele tent dagenlang naar die smerige loodvervanger. Ik heb er toen zelf een LPG installatie in gebouwd en die gaslucht is met een uur verdwenen.
Flash Lube ruik je wel en ik vrees dat je ook een laagje kool op de inlaatkleppen zult krijgen van die zooi. Ik merk ook dat er zwart water uit de uitlaten komt, terwijl er eerst gewoon helder water kwam. Maar de Jaguar klepzetels zijn redelijk zacht, een soort ontbijtkoek en iemand op het Jagforum heeft 90.000 km gereden met Flash Lube en had weinig klepslijtage. Met een DS is het volgens de deskundigen niet zinvol en met een DS zou ik het ook niet gebruiken.
Ga je het wel gebruiken dan zou ik niet in het spruitstuk gaan boren, je hebt een pijpje met een M3 draadje en ik zou tussen de carburateur en spruitstuk een schijf maken van aluminium van bijvoorbeeld 6 mm dik en daar het M3 draadje in boren en tappen.
Ik heb in mijn XM Turbo CT ook lpg (g3) zitten met flashlube. Dat lekt echter (aansluiting flesje/slangetje) plus dat ik ook vraagtekens zet bij het nut ervan. ik overweeg om het hele systeem eruit te halen, gaatje in inlaatspruitstuk te dichten en klaar…
Kortom: lpg rules, flashlube doubts…











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Nog even een aanvulling op het flashlube verhaal;
Ik ben nu zelf bezig met groot onderhoud dus heb even een foto gemaakt van het “ventiel” waar de slang op aangesloten zou kunnen worden:
Achter de peilstok zie je een zwarte slang naar het inlaatspruitstuk lopen, hierop zou je de flashlube kunnen aansluiten.
Ik kan een sloper kopen met een LPG installatie. Kan ik die LPG-installatie zelf overbouwen en laten keuren of moet er zoveel worden vernieuwd dat een nieuwe installatie net zo duur wordt. De installatie is ongeveer 3 jaar oud.