Het zij verre van mij om de oude discussie weer te doen oplaaien (lijkt wel vinyl vs. CD) maar ik heb zgn. comfortbollen op mijn CX GTi gehad.
De eerste de beste bocht die ik nam draaide ik zowat een pirouette.
De remweg werd langer en ik moest langzamer over drempels.
Mijn kopje thee is het iig. niet.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).














































Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lulkoek vind ik te ver gaan. Je hoeft het niet met mij eens te zijn natuurlijk, maar de grenssituatie ligt feitelijk niet zo ver bij een CX. Het ding wil in een bocht maar één ding: Over de voorwielen, naar de buitenkant, en bij een snelle reactie wil de kont het liefst de voorkant inhalen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
samuel schreef:Meer zoals een serie 1 rijd dus…..
Maar het GAAT hier over een serie 1, die volgens het verhaal dus iets te zacht is.
Tja hopeloze discussie voor hier.
Als je met je cx het natuurlijke onderstuur ervaart kom je dus ineens achter wat voor mooie passieve veiligheid die auto heeft. Koppeling in en gas los en hup heeft ie het spoor weer te pakken. Maar als je dit vaak meemaakt (opzoekt) kan je denk ik beter een ander type voertuig uitzoeken.
Maar het sterke argument tegen comfort bollen heb ik nog nergens ooit voorbij horen komen.
TS had wat last door iets wat niet in orde is aan de wagen. Schokkerig naar de laagste stand, kan zijn rotte draagarm lagers of te weinig trainen. Doorslaan op een drempel kan zijn door verkeerde of foute bollen… Maar om hier comfort bollen voor te veroordelen is onzin. Ik rij er al 20 jaar of zo met tevredenheid mee en nog nooit iets dat maar lijkt op problemen door die comfortbollen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
garagestmarien schreef:samuel schreef:Meer zoals een serie 1 rijd dus…..
Maar het GAAT hier over een serie 1, die volgens het verhaal dus iets te zacht is.
Oeps niet goed opgelet… serie 1 met comfortbollen is idd geen goede combinatie….
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
samuel schreef:
Oeps niet goed opgelet… serie 1 met comfortbollen is idd geen goede combinatie….
Serie 2 naar mijn smaak dus ook niet.
Maar goed, we dwalen weer af. Sorry.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Het geweldige van mijn GTiT’s was juist de combinatie van onovertroffen comfort, fantastische wegligging en het ruim voorradige bruikbare vermogen. Zonder te remmen met 80 - 100 km/u door klaverbladen, waar dikke BMW’s en andere “sportieve” auto’s niet harder dan met 40 doorheen durfden of konden. Tekenend was ook dat ik een keer met m’n broertje achter me aan reed en een verkeersdrempel in een provinciale weg nauwelijks opmerkte terwijl er bij zijn Corsa’tje ineens een deuk, of bobbel zo je wilt, in z’n dak zat…
Met comfortbollen had ik waarschijnlijk net zo’n bobbel in m’n dak gehad…






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heren, heren!
Recentelijk verschenen twee stukken van mij over het thema Comfortbollen. Deel I ging hoofdzakelijk over het hydractieve systeem, zoals bekend niet geleverd op de CX.
In deel II gaat het over de constructie en de werking van de veerbol, de demping en de vering (kijk bij Home).
Zie : http://www.citroen-forum.nl/nieuws/overig/hydractief_veilig_en_toch_comfortabel_deel_2
In de oertijd, toen het vullen van bollen in de Citroenwereld verscheen, ik meen kort na de verschijning van de CX, ging het nogal eens mis. De garagisten vulden zonder kennis van zaken bollen bij. Een vriend van mij, fervent CX rijder, heeft dat bijna het leven gekost doordat hij bij de eerste de beste bocht als een Amerikaan van het asfalt schoof.
De CX was beslist wat stijver geveerd en gedempt dan de DS. Mensen die die overgang bewust hebben meegemaakt weten nog wat voor discussies dat gaf. Internet was er nog niet. Het gebeurde over de borrel en aan de balie in de garages.
Men was het er wel over eens dat het typisch Citroen was: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.
Ik hoop dat het artikel een reeks sprookjes uit de wereld helpt en ook dat knoeien aan je veersysteem niet zonder risico’s is. De strapatsen van D&O vind je in tal van postjes, pas op op dat adres.
Heel kort samengevat: Opboren geeft minder demping, meer gas (een beetje) geeft wekere vering. Doe je van beide te veel, dan krijg je een Cadlillac in CX vermomming. Graag of niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:
De CX was beslist wat stijver geveerd en gedempt dan de DS. Mensen die die overgang bewust hebben meegemaakt weten nog wat voor discussies dat gaf. Internet was er nog niet. Het gebeurde over de borrel en aan de balie in de garages.
Dank, Ik behoor tot die oude catagorie en heb de overgang DS -> CX bewust meegemaakt. En ja het veergedrag van de DS blijft subliem…..
Maar je stelt dat comfort bollen niets anders dan opgeboorde normale bollen zijn. Hoe weet je dat zo zeker? Je verhaal is heel steekhoudend maar waarom zou het alleen in de centrale boring gezocht moeten worden? Zoals ja al aangeeft kan je DS bollen achteraf eenvoudig modificeren. Waarom zou zo’n soort modificatie niet fabrieksmatig in de comfortbollen gemaakt zijn? Dat is dus wat ik denk… maar ja meten is weten..
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
JanSr schreef:Ik hoop dat het artikel een reeks sprookjes uit de wereld helpt en ook dat knoeien aan je veersysteem niet zonder risico’s is. De strapatsen van D&O vind je in tal van postjes, pas op op dat adres.
Dat bedoelde ik, zeer slechte ervaringen met dat bedrijf al dacht ik dat ik de enige was. Had overigens niets met bollen te maken.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Alleen al vanwege het feit dat een autofabrikant door een extreem dure reeks testen moet waarmee hij aantoont dat de auto aan een stel veiligheidsnormen voldoet maakt het ongeloofwaardig dat er zo iets als comfortbollen af fabriek zouden bestaan.
Dat zou namelijk neerkomen op het homologeren van een auto met twee types veersysteem.
Volg je boerenverstand: Comfortbollen zijn opgeboorde bollen met een beetje teveel gas erin. Dat kunnen heel goed nieuwe bollen zijn.
Het kost per bol minder dan enkele minuten en een beetje stiksof. Dat is erg gauw verdiend.
Zoals ik in het artikel duidelijk laat zien is het klooien met demperplaatjes in een bol met een felsrand ondoenlijk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
verhelderend !
onder een serie 1 CX beter geen comfort bollen monteren denk ik dus. en dus terug naar D&O en bollen wisselen zou ik zeggen. met correcte bollen nog eens over die drempel !! kijken hoe dat gaat.
(onder een serie 2 zou ik ‘t denk ik al met al ook niet doen).
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Wauw… ben je even een dagje niet in de buurt van internet…
Een hoop nuttige informatie hier, die mijn gevoel lijkt te bevestigen: 1. D&O, nooit meer (teruggaan en het laten wijzigen is dan ook geen optie voor mij), 2. comfortbollen, in ieder geval onder een serie 1, geen goed plan (typisch trouwens dat het niet gevraagd is, maar gewoon gedaan, op zich natuurlijk al een slechte zaak).
Laat ik eerst even een paar zaken helder maken.
- Ik ben absoluut geen über sportieve of agressieve chauffeur, ik hou er van vlot door te rijden, dat zeker, maar ik ben zeker geen wannabe straat coureur. Ik zal vast af en toe bij wijze van spel met een andere weg gebruiker wat sneller weg trekken en verder doortrekken bij een stoplicht, maar daar houdt het ook mee op, grens situaties vermijd ik ten alle tijden, zeker omdat ik relatief weinig kilometers achter de kiezen heb ben ik des te voorzichtiger, daarnaast is een CX voor mij ook gewoon wennen, ik kom dan uit een Citroën familie, dat wil nog niet zeggen dat ik ook zomaar veel in klassieke citroenen heb gereden, ik heb ze nu een week of twee en ben nog rustig aan het ontdekken waar ze toe in staat is.
-Van de andere kant herinner ik me vrij veel van mijn tjid als kind, als passagier, in dit soort auto’s en derhalve heb ik het idee dat ze gewoon niet reageert zoals het hoort. dingen als het doorslaan bij een drempel e.d. zijn gewoon niet comme l’habitude. Ik ben net een beetje meer demping gewend, ook van de Citroenen die wij thuis altijd hebben gehad…
mijn gevoel zegt dan ook heel sterk (maar dit is echt zuiver gevoelsmatig) dat de cf bollen foute boel zijn, zeker wanneer je bedenkt dat achter gewoon de originele bollen zitten, en ik kan me voorstellen dat, als de helft van de wagen op eens minder dempt, dit gewoon niet gezond kan zijn.
voor en achter met elkaar verwisseld is het in ieder geval niet, dat valt dan alweer mee, ze hadden namelijk alleen bollen voor de voorkant op voorraad.
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Vandaag stond ik geparkeerd in het centrum, op weg naar mijn cursus Frans, terwijl ik weg liep vroeg ik me af of ik de verlichting wel had uitgeschakeld (echt een verklikkerdje gaan regelen) dus liep ik terug toen een heerschap op fiets even om de auto heen reed. “Mooiie wagen, nietwaar,?” riep ik terwijl ik terug liep. “Jazeker, van jouw?” jaja, “Gekocht bij Dibert?” bleek een mede bezoeker van dit forum te zijn, zelf trots bezitter van 3 CX’en en een C1. Tijdje staan babbelen, heeft me aan de naam van een garage (Garage Huisman) hier in Amsterdam geholpen die perfect schijnt te zijn voor het onderhoud. weer wat wijzer geworden over een paar details. Toch leuk om zo mensen op straat tegen te komen.
Misschien dat ik alvorens naar Chyparse te gaan woensdag maar even bij Huisman langswip, kijken wat hij me kan vertellen.
Inmiddels ben ik misschien ook wat op het spoor aangaande de historie van Collette. De vorige Eigenaar, wiens naam ik reeds had dankzij oude verzekeringsdocumenten die bij de papieren zaten, is lid van de CX club, Van de week bedacht ik dat het misschien een idee was om zijn naam en de worden Citroen en CX te googelen, en wat komt er boven water: een Citroen dealer in Munchen met krek dezelfde naam, een familie bedrijf, opgericht door vader, en nu in handen van een zoon. Zou zomaar kunnen dat de vorige eigenaar een telg uit deze familie is, en dat de garage in kwestie meert weet over Collette, ofwel als originele leverancier (ze s per slot van rekening uit Duitsland naar Nederland geimporteerd, of als dealer die haar van de eerste eigenaar heeft over genomen. Later deze week dus maar weer eens mijn Duits opfrissen en die garage schrijven. Het zal me benieuwen
Oww ja, afgelopen zondag nog wat foto’s in de parkeer garage van een kantoor hier in Amsterdam genomen, al luisterend naar Kraftwerk, dus misschien is dat de verklaring voor de inspiratie die er toe leidde dat ik op drie foto’s 4 of 5 maal te zien ben…
Tevens bedacht ik me dat ik mezelf nog niet met naam had voorgesteld, dus bij deze, mijn naam: Alban-Paul
Meer nieuws volgt snel….
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela