het feit dat de pomp niet werkt (geen stroom krijgt) als de krukas niet draait is een veiligheidsvoorziening. Het klopt dus inderdaad dat je niets meet bij een stilstaande motor. Zodra de startmotor werkt moet je dus wel 12v meten.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
@ Freek: op weg naar huis realiseerde ik me n.a.v. jouw opmerking, dat dat dan ook kan betekenen, dat er geen benzine opgevoerd wordt bij een storing in de ontsteking?
M.a.w. het zoekwerk dat ik tot dusver heb gedaan in het injectie systeem, zou dan wel eens onnodig zijn geweest?
Of maak ik nu een denkfout?? Zoals La Leo al zei, dat de ervaring leert dat BDP sensoren veel vaker storingen veroorzaken! En mocht mijn reserve BDP sensor nou toevallig ook kapot zijn geweest is dit niet ondenkbaar?
De BDP sensor moet inderdaad wel werken. Het zou wel toevallig zijn als de reserve ook kapot is, maar je weet maar nooit. Dit soort problemen zijn lastige puzzels. Misschien dat je door verdere metingen het probleem toch nog kan insluiten.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
update nr. zoveel.
Ik heb alles nogmaals langsgelopen. Zoals al vermeld had ik vastgesteld dat de benzinepomp goed werkt en ook de aarde aansluiting had ik zekerheidshalve gelost/geschuurd etc. en weer teruggezet. (k….klusje want je kunt er maar rottig bij.)
Ik ben/was/ben al van plan om meerdere reserveonderdelen zoals de inectie-computer en de luchtmassameter aan te schaffen om dan maar zaken uit te gaan sluiten. Rest nog dan de bedrading maar daar wil ik even niet aan denken.
Nogmaals getest of de benzinepomp loopt bij het bewegen van de luchtklep in de luchtmeter: geen reactie benzinepomp. Ook geen spanning geen op de stekkerpooltjes van dit apparaat.
Mismoedig dus maar begonnen aan de voorbereiding van laswerk aan de bodemplaat; Heb ik pas een pracht cx in stukken moeten slijpen, nou weer andersom..
Inmiddels alle injectiecomponenten weer teruggezet zoals het zat.
Ik weet niet waarom, maar toch nog even geprobeerd te starten…...............slaat ie aan
Afgezien van het vervangen dus van het relais heb ik niets gedaan wat ik al niet eerder had bekeken.
De hamvraag is nu: durf ik weer te gaan rijden en welke onderdelen moet ik nou nog meer in mijn handschoenenkastje lees kofferbak gaan meevoeren.
It truly beats me…toch karakter dan?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Goed nieuws!
Ik zou voor de zekerheid nog eens je oude injectierelais terugprikken om te kijken of ie het dan nog doet. Zo weet je of je een werkende reserve heb, of dat het toch het probleem was
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ter lering ende vermaak, de story continues.
Heb me ... gezocht naar dat andere relais, was dat inderdaad van plan maar eerst wilde ik even de auto wat beter in de garage parkeren.
Dus toen ik het zekeringenkastdeurtje wilde sluiten, met lopende motor, stopte de dame ermee….
Na dit ding uitelkaar te hebben gehaald ontdekte ik aan de onderkant van de stekkerdoos, op 3 stekkerplaatsen een heel klein beetje LHM. Misschien, heel misschien en laat ik voorzichtig blijven, heb ik nu toch de verdachte te pakken?
Het was zo weinig dat het zwarte bakje zelf gewoon droog was. Ik heb wel wat nattigheid in de buurt van het rempedaal gezien, maar de lhm moet van boven naar beneden zijn gelopen vanaf het voorraadvat lijkt mij. Hier zie ik geen lekkage.
De LHM zag er niet nieuw uit, mogelijk zit dit er al langere tijd (?)
Ik heb de boel nu schoon en droog en hij start…het oude relais zal ik zeker terugvinden in mijn geordende chaos.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Zekeringenkast cq stekkers zoveel mogelijk schoongemaakt. In een van de stekkers zat inmiddels geel/zwarte LHM.
Ze start vooralsnog weer als vanouds, ook met het oude relais.
it’s a bit spooky.
Mijn startrelais is ook niet kosjer maar ik maak mij er nu niet druk om haal binnenkort er wel een andere of, misschien ligt er nog wat in de stellig op zolder van de garage ga toch maar eens snuffelen er liggen nog div onderdelen vanaf ds t/m xantia.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
De mijne zijn juist hartstikke kosjer! Had ik er 1, nu zijn het er 2…
touch wood..ofwel ff afkloppen..
Verkeerd begrepen, heb je ieder geval eentje in reserve.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Na het demonteren van mijn handschoenkast en zetel voor het dichtmaken van een groot gat in de vloer wou ik mijn cx opnieuw starten , maar ik krijg geen benzine. Heb eens gemeten op die kabel die daar naar achter loopt naar de pomp en krijg bij het starten , slechts 1.84v. Wanneer motor niet draait 0,04v.Iemand een idee ? Op de foto hangt ook een groene connector , ik weet niet meer waar deze naartoe ging . Kan het zijn da die er iets mee te maken heeft? het gaat hier om een prestige turbo uit 1986
het schuren van de connecties op blauwe relais heeft het probleem opgelost