d-super schreef:Han S schreef:2K lak kun je wel in een potje doen, maar na een uur is het hard. Ik weet ongeveer precies hoeveel ik nodig heb voor een spatscherm of voor een portier en ik gooi niets weg.
Of je zet wat je over hebt afgesloten in de koelkast, 2K hard niet door als het koud is.
Ik had wat over en heb het in een afgesloten potje in de vriezer gezet. Na ongeveer 20 uur was het hard geworden.
Het begint nu op een automobiel te lijken:
Ik ben nog niet tevreden over de strakheid van de portieren, maar ik zal eerst kijken of ik dat met voorzichtig van binnenuit kloppen goed krijg, anders gaat er gewoon weer filler over de nieuwe lak. Maar voorlopig moet het maar even zo.
Wat het verfspuiten betreft: ik wil graag mijn ervaringen delen zodat anderen daar wat aan hebben.
Als je de laklaag er op gaat aanbrengen, maak de boel dan eerst heel goed vetvrij met ontvetter. De spuiter zegt dat wasbenzine ook goed is, maar ik heb speciale ontvetter van Motip gehaald. Wat erg belangrijk is: koop een goed sluitend regenpak, kost bij de Action een drol en trek dat aan. Neem rubber handschoenen met een lange schacht en doe die om de mouwen van het regenpak, bind het af met een elastiek. Zet een badmuts op en als laatste je masker met koolstof elementen voor oplosmiddelen etc. Het is namelijk zo dat huidschilfers op je werk onherroepelijk zullen leiden tot de zg ‘vulkaantjes’ in de lak.
Neem als laatste een kleefdoek en haal het laatste stof van het te spuiten deel. Spuiten gaat prima met een verfspuit van Ferm welke €14.95 kost bij de bouwmarkt. Je kunt met zo’n spuit (met bovenbeker) de hoeveelheid verf regelen met de knop aan de achterkant en de hoeveelheid lucht waarmee je de straalbreedte bepaalt met de schroef aan de zijkant.
Maak de vloer wel goed nat zodat er geen stof opdwarrelt. Het spuiten moet je even onder de knie zien te krijgen, het is niet erg moeilijk en je hebt het snel redelijk voor elkaar. Zorg wel dat de temperatuur niet te laag is in je ruimte, maar kijk ook uit met verwarmen want verfstof kan een flinke explosie geven en dan heb je zeker stof op je werk.
De afzuiging is ook niet onbelangrijk, ik heb een ventilator van een hetelucht CV unit in de hoek op de vloer staan:
Die zuigt enorm en via een 30cm PVC slang blaast hij de lucht naar de 250 m² grote zolder, waar het wordt gefilterd. Ik kom uit de installatietechniek en had nog dozen vol met nieuwe filters voor luchtverwarming.
Als alles goed gaat en je werkt heel serieus, dan gaat het er zo uitzien:
Je hebt dan de zg ‘eer van je werk’. Maak de verfspuit na elke poging tot spuiten goed schoon met thinner, haal hem uit elkaar. Doe je dat niet en denk je dat even doorspuiten met schone thinner wel voldoende is, dan heb je de volgende keer een zootje troep op je pas gespoten deurtje of motorkapje.
Een enkel stofje is niet erg, met schuurpapier 2000 haal je dat voorzichtig weg en poets je het weer glimmend. Je kunt het beste 10 dagen wachten met dat schuren en poetsen, de lak is dan helemaal doorgehard.
Een vulkaantje kun je ook repareren, leg het deurtje of spatbordje zo neer dat het vulkaantje vlak ligt en zet er een druppel lak op. Als dat is opgedroogd neem je een los blaadje van een Stanleymes, een nieuw blaadje dus en daarmee snijd je voorzichtig het druppeltje weg zodat het vlak is. Met een beetje vaste hand lukt dat prima. Korreltje 2000 nog even er overheen en poetsen. Een enkel lopertje haal je ook makkelijk weg met korrel 2000 en poetsen.
Ziet er goed uit ....
Dank je wel SPAM.

Totaal aantal Berichten: 234
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Han S schreef:d-super schreef:Han S schreef:2K lak kun je wel in een potje doen, maar na een uur is het hard. Ik weet ongeveer precies hoeveel ik nodig heb voor een spatscherm of voor een portier en ik gooi niets weg.
Of je zet wat je over hebt afgesloten in de koelkast, 2K hard niet door als het koud is.Ik had wat over en heb het in een afgesloten potje in de vriezer gezet. Na ongeveer 20 uur was het hard geworden.
was het niet bevroren?
normaal gesproken stopt de doorharding van 2K bij 5gr C, vroeger in de boten bouw deden we niet anders, 2K over, dan in de koelkast , bleef dagen goed.
Het zat in het vriesvakje van een gewone koelkast, dus geen vriezer die -18 graden wordt. Ik heb het ‘s middags er in gezet (laat in de middag) en al de volgende morgen was het nog wel zacht, maar niet meer vloeibaar. Chemische processen vertragen als de temperatuur zakt, maar gaan wel door denk ik. Het zal ook per lak wel verschillen. Voor mijn Jaguar moest ik de lak een deel harder op twee delen lak mengen, voor de DS een deel harder op vier delen lak. Bij de Jaguar lak moest ik 10% verdunning gebruiken, bij de DS lak 25%.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi werk! Heb pas mijn GS helemaal overgespoten (zie : De GS X3 van DriverD), had niet zoveel voorbereidingen getroffen als jij. Toch tevreden (maar jouw werk wordt mooier, denk ik)!
Citroen!
Ik heb het draadje bekeken, mooi hoor, prachtige kleur ook. En zomaar in de schuur gedaan? Had je geen last van stof?

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, gewoon in de schuur, ook met zo’n super goedkoop verspuitje. Stof? Nee, niet zo veel last van. En zoals je al schreef: Met polijsten kan je ook nog veel goed maken!
Citroen!
Han S schreef:
Wat het verfspuiten betreft: ik wil graag mijn ervaringen delen zodat anderen daar wat aan hebben.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Totaal aantal Berichten: 1423
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit (op de foto’s iig) Ik ben erg benieuwd! Ik hoop je DS een keer op een meeting te spotten!
We gaan gewoon rustig verder. Ik heb het de laatste tijd wat druk gehad met muziek opnemen dus de DS schoot er wat bij in. Daarnaast moet ik nog een huis aan een kant omhoog krikken, maar dat gaat ook wel lukken. De DS nadert het punt waarop er mee gereden kan worden. Gisteren heb ik een lekkage gerepareerd. Ik dacht dat de lekzak linksvoor kapot was, maar het was een van die dunne retourleidinkjes welke lekte.
Vanmiddag de Pallas wasbordjes en B stijl schildjes gemonteerd, had ik via Marktplaats gekocht voor 25 en 15 euro. Ik had voor de wasbordjes 25 euro geboden en kreeg een mail van de verkoper dat ik ze kon komen ophalen. Een dag later bood iemand 75 euro op dezelfde wasbordjes, maar de verkoper vond dat de deal was gemaakt en stuurde ze netjes naar me toe.
Gisteren de motor gestart om het system op druk te laten komen , flink ge-gymnastiekt en de motor even goed laten warm lopen. Het loopt erg mooi, alleen electrisch klopt er nog geen reet van deze auto, maar dat lossen we ook op.
Vanmiddag kwam ik in de studio, waar zij gewoon op de vloerbedekking staat en tot mijn niet geringe verbazing was zij van voren wat naar beneden gezakt, maar haar fraaie achterwerk stond nog gewoon op rijhoogte en dat na pakweg 20 uur stilstand. Dat betekent dat er weinig interne lekkage is. De achtervering is buitengewoon soepel, de voorkant is wat stug dus dat wordt nieuwe bollen voor.
Vanmiddag bezoek van een andere fanatieke snoekenliefhebber die er zelf wel tien heeft plus een enorme voorraad onderdelen en plaatwerk en die was zeer te spreken over mijn dame. De kilometerteller staat op 68.000, de originele bekleding is nog als nieuw en het feit dat ze zo lang op hoogte blijft doet me vermoeden dat ze weinig kilometers heeft gelopen en vele jaren in rust heeft doorgebracht. Het kenteken is 2992 SU en als je zoekt op dat kenteken dan vind je als laatste APK keuring 1974. Er was toen nog geen APK en wat dat te betekenen heeft ontgaat me, maar het zou zomaar kunnen dat ze nog nooit een APK keuring heeft ondergaan. We gaan rustig door en dit wordt een mooie en goede snoek.

Totaal aantal Berichten: 11824
- Xantia TD SX
Ik heb even gekeken. In de afdeling Voertuig & APK staat op de RDW site inmiddels geen datum laatste APK meer. Ik vraag me af of die datum ook automatisch was aangemaakt n.a.v de datum eerste toelating, maar er zal wel weer een of andere bug in hebben gezeten. Of moest op nieuwe auto’s de eerste APK al na twee jaar onder de nieuwe regels?
Mag ik me trouwens onder de lieden scharen die vinden, dat je er een Mooie Dame (met Hoofdletters) van maakt?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank je wel. Ik zou wel meer van de historie van deze auto willen weten, ik heb de machine overgenomen van iemand die haar al een jaar of vier in een open loods had staan, een dak dus met open zijkanten. Ik heb het vermoeden dat de eigenaar die haar daarvoor had een restauratie niet heeft kunnen afronden om welke redenen dan ook. Zij zat rondom in de primer, maar dat had zo lang in feite buiten gestaan dat ik haar helemaal tot op het bot heb moeten uitkleden, anders gezegd haar tot op het blanke metaal heb moeten ontdoen van alles wat er op zat.
Ik ben wel benieuwd of de voorlaatste eigenaar nog onder de levenden is en meer zou kunnen vertellen over deze dame. Helemaal mooi zou het zijn als hij op deze forums ronddwarrelt. Als het kenteken 2992 SU je dus bekend voorkomt hoor ik het graag.
De electriciteit was een heel probleem, maar alles werkt nu. Een stuk of wat aansluitingen vervangen door nieuw omdat het gewoon geen contact meer wilde maken. Om zes uur vanavond werkte de verlichting allemaal en morgen gaat het dashboard er uit om te kijken wat daarachter allemaal nog kan gebeuren.
Het enige probleem is dat de remlichten blijven branden. Dat is de remlichtschakelaar of gewoon een sluiting naar massa. Morgen even uitzoeken. Kan iemand mij vertellen waar die remlichtschakelaar ook weer te vinden was? Ik heb er nog niet naar gezocht en mogelijk zie ik hem morgen zo zitten, maar als iemand mij kan vertellen waar die zit dan hoef ik niet te zoeken, beetje lui, ik geef het meteen toe.