Dat klopt helemaal Jan en daar lag het draadje wat er eigelijk voor is. Met het maken van massa via de 21 watt lamp ging het gele lichtje met het rempedaalsymbool keurig branden. Dus ook dat werkt. Ik moet alleen nog uitvinden waarom de laadstroom te hoog is. Het was wel zo dat het bruine stekkerte dat voor de toerenteller dient en aan de onderbreker hoot te zitten, op de dynamo zat en het gele stekkertje dat dus op de dynamo hoort zat op de onderbreker. Ik weet niet of dat iets in de spanningsregelaar heeft gesloopt. De toerenteller werkt nu wel goed.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, gooi die gare ouwe zooi weg, rij naar chyparse en koop een nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar. Ok, kost geld. Maar: gelijk van het gezeik af
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat mag geen effect hebben. Niet afregelen is de R draad op de dynamo. meet spanning!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat kan ik ff niet volgen, meet spanning waar?












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
op R . uitgang dynamo wisselspanning of ingang regelaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ga morgen even proberen.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
anders de regelaar open maken en kijken. spoelen moeten oranje zijn en niet paars.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb het apparaat open gemaakt:
Ziet er gezond uit, de beide spoeltjes doorgemeten, zijn ook goed, de een meet ongeveer 15 K ohm, de ander 20 K ohm. De contactpuntjes zien er prima uit.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han S schreef:Dat klopt helemaal Jan en daar lag het draadje wat er eigelijk voor is. Met het maken van massa via de 21 watt lamp ging het gele lichtje met het rempedaalsymbool keurig branden. Dus ook dat werkt. Ik moet alleen nog uitvinden waarom de laadstroom te hoog is. Het was wel zo dat het bruine stekkerte dat voor de toerenteller dient en aan de onderbreker hoot te zitten, op de dynamo zat en het gele stekkertje dat dus op de dynamo hoort zat op de onderbreker. Ik weet niet of dat iets in de spanningsregelaar heeft gesloopt. De toerenteller werkt nu wel goed.
Iemand is wel afschuwelijk aan het hobbien geweest!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yeah hoo een paris rohne! prachtige regelaar. ok. de ene spoel heeft 1 contact de andere een dubbele. die dubbele moet je hebben. als je het moertje onderaan de veer aandraait gaat je accu laadspanning omhaag. Lossen is omlaag. diermee kan je heel nauwkeurig je laadspanning instellen.
Begin met de contactjes op te schuren met WP400. dan je meter ‘ijken’ op een volle accu in rust= 12,4 volt. dat is je referentie spanning. Nu auto op 1500 rpm of hoger en meten op de accu. stellen van de regelaar en klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jij hebt iets met de Paris-Rhône regelaar!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mooi hé? Ik vind dat geweldig. Even voor de zekerheid: het draadje met de rode/bruine schuifstekker zat boven op de dynamo en het draadje met de gele schuifstekker zat op de onderbreker. Ik had geen vonk en een zekering was er uit gesmolten.
Op het schema staat dat de rode/bruine stekker op de verdeler hoort en de consequentie daarvan is dat de gele stekker boven op de dynamo terecht komt en ik geloof dat het ook zo op het schema staat.
Toen ik de motor startte heb ik meteen de digitale voltmeter op de accu gezet en ik mat daar tussen de 16 en 17 volt. Ik trok het gele stekkertje er af en daarmee zakte de spanning naar ongeveer 13.5 volt.
Ik ga morgen nog even alles op het schema nakijken voordat ik meteen aan stelschroefjes of moertjes ga draaien. Wat ik me afvraag: wat gebeurt er als ik die gele stekker van de dynamo afhaal waardoor de spanning zakt?












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je moet meten of de draad uit de regelaar bij EXC 1 op1 naar de dynamo gaat.conatc aan = 6 tot 8 volt. een draad op de verdeler is de toerenteller en is spanningsloos.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, moet deze klus soms voor weinig dat je met die ouwe meuk blijft rotzooien, of wil je een goede en betrouwbare auto?
Als je voor het laatste gaat: koop een nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ho ho. de PR regelaar gaat zelden stuk! het is geen femsa!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>