Bedankt mannen, het gaat lukken hoor. Het mooie is dat de fundering beton is en vrij zwaar, zou dat gemetseld zijn met bogen dan had ik het kunnen vergeten want dan scheurt het alle kanten op. Ik heb er een bedrijf bij gehad wat de grond injecteert waardoor het weer omhoog zou gaan, maar die vroegen 12.000 euro en gaven geen garantie. Ik doe het zelf voor een paar honderd euro en garandeer dat het zal werken.
Daarbij ga ik voornamelijk af op mijn gevoel, maar doe wel het nodige rekenwerk. Ik heb sonderingrapporten van de directe omgeving, waaronder van het huis naast mij. De meeste mensen kunnen zelf veel meer dan ze denken, maar durven het niet goed aan. Ik ben nergens bang voor en dat is een voordeel.
En niets geprobeerd levert per definitie ook niets op….. Vaak is het ook gewoon gemakzucht van de mensen om hier niet eerst zelf te proberen.
Je kunt altijd nog besluiten om een dure investering te doen als je eigen oplossing niet blijkt te werken.
In ieder geval heb ik respect voor je Han, dat je dit soort klussen op de neemt.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe heb je die ‘blokjes’ gemaakt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gewoon een bekisting maken van betonplex, met in de ene deksel een gat in het centrum en in het andere deksel een rond stuk betonplex er op geschroefd, zodat er aan de ene kopse kant een puist ontstaat en aan de andere kant een uitsparing waar die puist van de andere paal in past, zodat ze niet kunnen verschuiven. Zo is dat een lange zin of niet?
Die bekisting leg ik op de zijkant en giet het beton daar in, tijdje roeren en kloppen zodat de lucht er uit is en een paar dagen later heb je een mooie paal. Die moet een maand liggen omdat beton pas na 28 dagen zijn sterkte bereikt en eigenlijk steeds sterker wordt naarmate het ouder wordt.
Maar voor die ik schat een ton of zeven a acht welke het moet dragen is het sterk zat. Beton heb je in klasse pakweg 25 tot ruim over de 100 en dat getal staat voor drukbestendigheid in N per mm².
Een echte heipaal waar hard op geslagen wordt met een dieselblok zal wat sterker moeten zijn, maar mijn ‘heipalen’ kunnen tenminste een gewicht aan van meer dan 100 ton en de zandplaat heeft een conuswaarde van rond 10 N/mm² (ja, ik heb gestudeerd de laatste weken) wat betekent dat een gewicht van 50 ton niet door dat zand zal zakken met een paal van 25 bij 25 cm.
Dat is nog eens wat anders dan een DS opknappen, niet?












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leuk man!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Respect!














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt dat beton toch wel van wapening voorzien mag ik hopen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is in dit geval niet nodig, het gaat om de oppervlakte en er wordt niet op geslagen door een heiblok, bovendien wordt de belasting relatief gering, ik schat 16 kg/cm².
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Han,
Je bent lekker bezig. Het is een beetje off-topic, maar we moeten ook goed zorgen voor het pand waar je DS in staat. Misschien kan ik je helpen met wat observaties van mijn kant:
De zandlaag zit op 5 meter diepte. Dat zijn 10 scharnierende blokjes van 50 centimeter. Bij een geringe kracht zal deze “toren” gaan knikken.
Een conuswaarde van 10 N/mm² betekent niet dat de zandlaag 50 ton kan dragen. Om de maximale sterkte te mobiliseren moet de paal minimaal 70 cm in het zand zitten en moet daaronder minimaal 4 keer de paaldiameter aan zand aanwezig zijn. Zelfs wanneer de volledige sterkte gemobiliseerd wordt zal de draagkracht alsnog signifikant minder zijn dan die 50 ton.
Wanneer de paal niet écht goed - en in dit geval dus exact op diepte - in de tussenzandlaag zit, zal de paal altijd naar bedenen blijven kruipen. Dit gaat met snelheden die over 10 jaar weer tot schade zullen leiden.
Een sondering bij de buren zegt lang niet alles. Voor een bouwproject moet je al minimaal twee sonderingen hebben als het oppervalk meer dan 25X25 meter is, en dat is niet voor niets Met name de zandlaag waar jij naar op zoek bent kan zeer grillig verlopen.
Mijn advies: bel een lokale heiboer op, en vraag of ie twee houten palen aan weerszijde van je balk wil plaatsen. Hij kan aan de hand van de kalender zien of er voldoende draagkracht gemobiliseerd wordt. Leg er zelf een mooie kop op en leg je funderingsbalk daar op. Die houten palen kosten geen drol en kunnen snel en met licht materieel ingebracht worden.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Civieler, Ree?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Maar verder ben ik een goed mens, hoor
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





























Totaal aantal Berichten: 10493
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Je hebt dat beton toch wel van wapening voorzien mag ik hopen?
Bij heipalen is de wapening eigenlijk alleen maar nodig voor het transport. De druksterkte van het beton is veel hoger dan die van de grond.
Conuswaarde wordt meestal door 8 a 10 gedeeld als veiligheid.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10493
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ree schreef:Maar verder ben ik een goed mens, hoor
Zo te zien wel met pek omgegaan!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@ Ree: goed verhaal, bedankt daarvoor. Mocht het niet lukken dan is dat een goed plan B. Er kan dan geboord of geheid worden naast en achter de hoek en dan een balk onder de hoek door. Een voordeel is dat de fundering van beton is. Een nadeel bij het heien van houten palen is dat ik op het hoogste punt van het dorp zit, dus het grondwater zit op ongeveer 3 meter beneden het straatnivo en die (houten) paal moet toch echt in het water zwemmen.
Die lage grondwaterstand is dan ook de oorzaak van het inklinken van de kleilaag en de hele omgeving heeft last van verzakkingen.
Maar laten we het maar weer over auto’s gaan hebben, ik heb vreselijk veel zin om met de DS te gaan rijden. Het is meer dan 35 jaar geleden dat ik er dagelijks mee reed en dat blijft je altijd bij.
Op een ander forum was een autodiscussie en iemand beweert daar dat zijn monteur heeft gezegd dat als hij een Franse auto koopt, dan kan hij op zoek naar een andere monteur. En die monteur zou in het F1 team van Ferrari hebben gewerkt, hetgeen zou moeten betekenen dat hij erg slim is.
Waarop ik hem zachtjes wees op de innovaties welke met name Citroen op zijn naam heeft geschreven. Denk even terug aan 1955, twaalf duizend bestellingen op de eerste dag van de beurs, dat heeft geen andere fabrikant geëvenaard als je het mij vraagt.
Morgen ga ik weer ‘heien’.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ree schreef:Maar verder ben ik een goed mens, hoor
ik ken dat… ik ben elektro-er..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>