11 van de 38
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Het vervoeren van een DS en het vervolg daarop, het is een mooie dame geworden.
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 oktober 2010 10:44 PM
  [ # 151 ]

Die gele hoort bovenop de dynamo. Daarop komt de “stuurspanning” van de regelaar. Hij moet dus rechtstreeks verbonden zijn met een van de aansluitingen van de regelaar. Maar ja, als iemand er stekkertjes met andere kleuren opgezet heeft…..

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 oktober 2010 11:32 PM
  [ # 152 ]
waterman schreef:

Han, moet deze klus soms voor weinig dat je met die ouwe meuk blijft rotzooien, of wil je een goede en betrouwbare auto?
Als je voor het laatste gaat: koop een nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar.

Haha, wat een prachtforum! Kijk nou nog eens goed naar de foto’s van de regelaar, het ding is nog als nieuw van binnen, de contactpunten zien er nieuw uit, hoezo ouwe meuk? Very Happy

Als het niet lukt kan ik altijd nog een nieuwe kopen, maar ik heb dichtbij een enorme voorraad ontdekt en daar liggen stapels dynamo’s, startmotoren, rijen motorblokken en bakken. Het is gewoon bijna een sport aan het worden.

Maar je hebt een punt, niettemin of weltemeer vind ik het leuk om originele onderdelen te repareren. Ik ben nog van voor de wegwerpmaatschappij en alles wat ik ooit zonde vond om weg te gooien is of wordt nu geld waard.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 oktober 2010 11:36 PM
  [ # 153 ]
Han S schreef:

Maar je hebt een punt, niettemin of weltemeer vind ik het leuk om originele onderdelen te repareren. Ik ben nog van voor de wegwerpmaatschappij en alles wat ik ooit zonde vond om weg te gooien is of wordt nu geld waard.

Mooi gezegd Han! Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 oktober 2010 11:11 AM
  [ # 154 ]
jantje1948 schreef:

Die gele hoort bovenop de dynamo. Daarop komt de “stuurspanning” van de regelaar. Hij moet dus rechtstreeks verbonden zijn met een van de aansluitingen van de regelaar. Maar ja, als iemand er stekkertjes met andere kleuren opgezet heeft…..

En weer bedankt voor je advies Jan, er zit nog altijd het originele gele schuifstekkertje aan.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 oktober 2010 09:20 PM
  [ # 155 ]

Gisteren de hele middag onder de DS gelegen om het flexibele deel van de uitlaat dicht te krijgen. Heb nog even naar het laadgedeelte gekeken, maar merkte dat er olie lekte en dat is dus de oliedrukzender die het heeft opgegeven.

Maar ik merk ook dat als ik het contact aanzet, dan gaat het gele lampje in het dashboard niet branden en dat brandt wel, zij het zwak als de motor loopt. Met de gele draad op de dynamo heb ik tussen 16 en 17 volt op de accupolen en het verdraaien van het moertje op de regelaar heeft geen effect.

Nou heb ik vanmorgen wat discussies gelezen over het onderwerp op dit forum en ik begrijp dat de regelaar geaard moet zijn, maar hij zit middels drie rubbers geïsoleerd op de accuhouder.

Op het schema zie ik dat de drie draden welke onder de schroefjes op de regelaar zitten, te weten geel wit en rood naar de dynamo en de signaallamp in het dashboard gaan. Geel gaat direct naar E op de dynamo, wit gaat naar R op de dynamo en rood gaat naar het dashboardgebeuren. Die drie draden zitten aan één kant van de regelaar en aan de andere kant van die regelaar zit een contact voor een schuifsteker welke ooit de kleur paars gehad moet hebben en waarvan het draadje naar de schakelaar van de achterruitverwarmingschakelaar (wat een woord) gaat.

Volgens het schema is de regelaar ook geaard, zal ik binnenkort eens gaan ondernemen. Voorlopig heeft deze bijna 68 jarige pensionado even geen tijd dus ik kom er later op terug. Ik moet morgen de vleugel stemmen, voorbereidingen treffen voor een opname van een bekende band welke morgenavond bij me komen spelen. Donderdag heb ik misschien een paar uur over en vrijdag moet ik de boel voorbereiden voor de opname van de Stablehouse Jazz en Bluesband, welke zaterdag en zondag een CD komen opnemen. Maandag lig ik dan waarschijnlijk aan het infuus met bier en dinsdag mag ik mixen met een rockband.

Ja, het is leuk om gepensioneerd te mogen zijn. Laters.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 oktober 2010 11:25 PM
  [ # 156 ]

Zoek even goed, als het goed is is er ergens een losse draad in de buurt van de accubak met een koperen oog. Dat hoort onder een van de drie bevestigingsboutjes van de regelaar. Anders is deze aarde makkelijk zelf te fabrieken.
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 oktober 2010 12:12 AM
  [ # 157 ]

En weer bedankt Jan, we gaan dat grondig onderzoeken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 oktober 2010 01:04 AM
  [ # 158 ]

Ik moet voor de kerst weer eens naar m’n thuisland. Dan wip ik even langs. Volgens mij de moeite waard om eens te kijken en te bewonderen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 oktober 2010 09:47 AM
  [ # 159 ]
jantje1948 schreef:

Zoek even goed, als het goed is is er ergens een losse draad in de buurt van de accubak met een koperen oog. Dat hoort onder een van de drie bevestigingsboutjes van de regelaar. Anders is deze aarde makkelijk zelf te fabrieken.
Jan

Neen, Het hoort op de LINKSBOVEN bevestigingsbout want alleen daar zit een lipje die het in rubber hangende ringetje verbindt met het huis van de regelaar.
En inderdaad, zonder aarde doet ie het niet!
Als die draad er niet is moet je er een maken aan de minpool.

Als het lipje weg is moet je ook iets fabrieken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 oktober 2010 10:48 AM
  [ # 160 ]
jantje1948 schreef:

Ik moet voor de kerst weer eens naar m’n thuisland. Dan wip ik even langs. Volgens mij de moeite waard om eens te kijken en te bewonderen.

Je bent van harte welkom Jan en dat geldt voor iedereen hier, kun je gelijk een keer een opnamestudio van binnen bekijken.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 oktober 2010 09:08 PM
  [ # 161 ]

Ik had nog een uurtje over en heb een draadje van de regelaar naar massa gemaakt, dat was het probleem, werkt nu zoals dat hoort. Ik had een grote bak onder het carter gezet omdat de oliedrukzender lekte en na een paar minuten lopen van de motor schrok ik van hoeveel olie hij er uit had gegooid. Ongeveer het hele carter was leeg, zat nog een klein litertje in toen ik de plug er uit had gedraaid.

Dat moet je toch niet meemaken onder een lange rit. Dat oliedrukzendertje heeft onder het kapje een klein luchtgaatje en kennelijk is het membraantje gescheurd waardoor de volle oliedruk door dat kleine gaatje kan ontsnappen. Binnen een paar minuten is je carter leeg en het is te hopen dat je olielichtje gaat branden want je bent aan een andere motor toe.

Van boven kom je niet bij dat zendertje, je moet het van onderaf doen en ik zorg dat ik altijd zoveel gereedschap en onderdelen bij me heb dat ik onderweg het meest kan repareren. Ik weet wel dat ik een korte M10 bout bij me zal hebben, die zit er nu ook in en ik moest toch de olie verversen, dus dat is nu meteen geregeld en die M10 bout zit tijdelijk even op de plek van de oliedrukzender.

Ik denk dat alles nu werkt zoals dat ooit is bedoeld door de fabrikant, ik zal binnenkort de benodigde onderdelen gaan halen, nieuwe bollen voor en wat ander grut en dan gaat deze dame de weg op na vele jaren van gedwongen rust.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 20 oktober 2010 11:20 PM
  [ # 162 ]

Omdat je na een half uur niet meer kan editen nog een post. Ik wil nog even iedereen bedanken die mij tot zover heeft geholpen met zijn goede raad.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 november 2010 01:10 PM
  [ # 163 ]

Ik ben nu bezig met het rechter achterscherm, ik heb een polyester scherm welke ik voor een redelijke prijs kan overnemen, maar kies toch liever voor origineel staal en dat heb ik gerepareerd en staat nu in de grondlak. Maar het project ligt nu even stil omdat ik bezig ben met de fundering van mijn huis.

Het is namelijk zo dat een deel daarvan de laatste jaren een stukje verzakt en daardoor scheurvorming optreedt. Het huis is gebouwd in 1937 nadat het huis wat er eerder stond was afgebrand. De oude fundering daarvan vond ik naast de betonfundering van het huis waar ik nu in zit te typen. Die oude fundering is gemetseld en die kon ik dus gewoon weghalen. De fundering van dit huis is een zg ‘fundering op staal’ en dat houdt in dat het een betonnen plaat is met een betonnen balk er bovenop, een soort van T balk dus en daar zitten geen heipalen onder. Dit heeft allemaal niets met auto’s te maken, maar ik ga toch nog even door want het is leuk.

Onder dat beton zit een laag zwarte grond en daar onder zit klei. Op een meter of vijf diepte zit een zandplaat van 1.5 a 2 meter dik en daaronder zit een dikke laag vrij zachte klei en op 13 tot 15 meter diep zit een dikke zandplaat waar de grote gebouwen op rusten.

Die lagen golven behoorlijk en zo kan die kleilaag plaatselijk veel dieper gaan dan zes meter verderop.
En als gevolg van de laatste vrij droge jaren gaat die kleilaag inklinken. Zo zie ik huizen verderop ook scheuren en zelfs meer dan 150 jaar oude boerderijen hebben nieuwe scheurvorming.

Ik ben dus een heipaal in delen gaan fabriceren van 25x25x50 cm en die wegen per stuk 75kg, wat ik net kan ‘mennen’. Ik heb een gat gegraven van een meter diep tot half onder de betonplaat en daar ga ik ze de bodem in drukken met een grote hydraulische krik. Tot mijn niet geringe verbazing kon ik zo onder de fundering doorkijken tot onder de vloer, het deel van het huis dat verzakt hangt dus gewoon aan de rest en heeft nergens steun. Met 30 ton ben ik nu door de zwarte grond heen en omdat de kleilaag veel zachter is en die 30 tons krik erg zwaar is en bovendien bij elke slag nog geen milimeter omhoog komt, heb ik een 12 tons krik gehaald en die kun je met een hand tillen en die gaat veel sneller.

Opa heeft nu wel wat last van de spiertjes, maar dat mag als je bijna 68 bent en tekeer gaat als een jochie van 20. En gelukkig gaat dat weer over. Ik ben binnenkort op diepte en dan gaat de hoek van dat huis weer naar de vereiste hoogte.

Binnenkort is die klus klaar en ga ik weer verder met de DS, daar zal ik dan foto’s van posten en je op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Sorry voor het off topic, maar het is een avontuur.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 november 2010 01:17 PM
  [ # 164 ]

Succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 10 november 2010 01:20 PM
  [ # 165 ]
Han S schreef:

Sorry voor het off topic, maar het is een avontuur.

Ja, dat kun je wel zeggen ja….. Petje af, en veel succes gewenst!

Profiel  
 
 
11 van de 38
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook