




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gewoon doen inderdaad.
Na lang twijfelen (eerst lid worden, een jaartje of wat rustig rondkijken/ inlichtingen inwinnen en vooral veel auto’s bekijken) ruilde ik m’n ‘93 Xantia op een ‘74 DSuper in en heb 1750 euri bijgelegd.
Chassis was goed, niet vlekkeloos want in de voetenbak aan passagierszijde was al eens een plaatje tegen de dorpel gelast.
Plaatwerk was slecht maar redbaar.
De dame liep al op LPG en voorwielnaven waren al gereviseerd.
Drie jaar met grote betrouwbaarheid en een ‘laag’ kostenplaatje heeft ze me overal heengebracht, totdat ik me ervan heb overtuigd haar te moeten aanpakken wilde ik haar behouden voor de toekomst.
Rustig begonnen met het verzamelen van diverse onderdelen die ik hoe dan ook nodig zou hebben, en intussen ligt ze alweer 4 jaar uit elkaar.
Die tijd had korter kunnen zijn, maar ik heb niet altijd tijd en de beschikbare tijd moet onder meerdere projecten worden verdeeld.
Geeft niet: ze komt echt wel weer op straat, want het rijdt formidabel.
Als leerproject is het ideaal: deze auto’s zitten vrij eenvoudig in elkaar en als je kunt lassen ben je koning.
Je kunt voor jouw budget echt wel wat geschikts vinden.
‘Spirit of avant-garde’
Kijk wanneer ik dit dan weer zie, dan denk ik misschien is het toch mogelijk of is het iets van: when it is too good to be true, it is too good to be true.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het is natuurlijk ‘maar’ een DSpécial, en daarbij het woordenboek van waterman voor het kopen van een auto in Frankrijk:
waterman schreef:Tres bon etat - hij rijdt, meer ook niet
Prevoir quellque petit travaux - onderdelen donor, komt nooit door de apk
Bon moteur - verbruikt maar 1 liter olie op 250 km
Petit corrosion sur plancher - bodem kuis verrot
Tout d’origine - komt zo uit de schuur, al jaren niets meer aan gedaan
Moteur revisée - nieuwe bougie’s en olie, kettingen gespannen
Garde sous l’abri - heeft jaaaaaaaaaaaren onder een boom gestaan
Roule tout les weekends - verder dan de kerk durf ik er niet mee op zondag
Peinture neuve - vorige week over de roest heen gespoten
Voiture propre - De hondenharen zijn er uit en ik heb em gewassen
Á restauré - Wrak, de sloop bood niet genoeg
Part par la route - kan over de weg, mits op een vrachtwagen
Dans son jus - ziet er nog net zo uit als toen opa em 15 jaar geleden in het gras parkeerde
Zo, nou hebben jullie een idee hoe het werkt in Frankrijk
Dus die ‘bon état’ zou nog wel eens tegen kunnen vallen
Volg je hart, gebruik je hoofd.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ha ha, mooie vertaling! Werkt ook zo met de NL advertenties
- Die kofferbak is nog prima hoor.
o Maar ik kan er met mijn vinger door prikken…
Zij ziet er wel netjes uit.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Afgezien van de verkeerde sierstrips en de spiegelvoet op het voorscherm. En afgezien van alles wat niet op de foto staat.
Maar inderdaad de foto’s zien er netjes uit. Je moet er wel voor naar Grenoble trouwens.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Die strips horen er origineel niet op, maar misstaan zeker niet, kwestie van smaak.














































Totaal aantal Berichten: 43424
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
38 is niet het meest warme en roestvrije departement, maar als die auto een beetje binnengehouden is kan ie nog best hard zijn. Jammer dat ie niet eerder voorbij is gekomen, ik was 14 dagen geleden nog in Grenoble namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zie wel kleurverschil tussen de voordeur en de rest van de linkerzijkant. Ook de strip op de achterste deur hangt iets te laag. Er is in ieder geval al eens eerder wat ‘gedaan’ met deze auto.


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
lang geleden dat ik gereageerd te hebben hier maar weer eens een post,
de twijfel is er nog steeds, zeker als je kijkt wat je kan kopen voor het geld dat ik tegen die tijd heb en waar leeftijdsgenootjes in rijden…
Dan heb je wel meer auto, maarja dan zit je weer er mee dat iedereen zoiets rijdt, je wegenbelasting moet betalen, zo’n ding als een golf, of een zx (veel leuker dan een golf) is best wel heel erg saai… Dus dan kom ik automatisch weer bij een klassieker en de enige klassieker die ik wil is een DS.
Ik vraag me wel een aantal dingen af,
Je hebt een ID en een DS, maar ook een DSuper (of zo iets)
Ik weet het verschil tussen een DS en een ID.
Maar wat moet je nou wel kopen en wat moet je links laten liggen? Vanwege het veersysteem moet ik er een van na ‘67 kopen begreep ik.
over mijn financien doe ik niet zo geheimzinnig. De teller staat nu op 450, ik moet per maand ±130 afstaan aan mn vader voor ziektekosten en telefoonrekening. Bij ah verdien ik 488 in de maand, dan hou id dus 358 over, daarnaast pas ik wel eens op en krijg ik af en toe wat van mijn oma. Ook krijg ik nog zak en kleed geld, dat gaat wel op aan kleren. Dus laten we dan zeggen dat ik zo’n 400 in de maand appart kan zetten. Dan geeft een eenvoudig rekensommetje: april is over 7 maanden; 7 x 400= 2800+450 (wat ik nu heb)= 3250 euro.
Is dit een reële rekensom?
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Rekensom is goed, aanschafprijs is 3250 door 2 is 1625, maximaal 2000.
Rest heb je nodig voor verzekering, eerste reparatie en wat spiegeltjes en kralen die je er graag bij hebt om hem echt van jou te maken.
Aangenomen dat je er banden onder hebt die 4 tot 5 mm profiel hebben en dat je geen lid wordt van de DS-club en je eigen spoor trekt (met hulp van ons hier, dat wél!).


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
hoe bedoel je gedeeld door twee? dat ik het samen doe met mijn vader? ja misschien is dat toch het beste idee, en als hij dan nee zegt zelf Ja doen. De tijd zal het leren dus ik zie wel wat er tegen die tijd op mijn pad komt.
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ha ha, nee, delen door twee is mijn vuistregel bij aanschaffen van een auto…
Hoe duurder de auto is, hoe duurder de reparaties/verzekering ed zijn.
Dus als je (in jouw geval) een auto voor 2000 koopt heb je 1250 beschikbaar voor verzekering en eerste reparatie.
En je hebt een piepklein buffertje om een keertje goedkoop te shoppen op evenement oid
Zelf op mijn 17e (1996) bij mijn toenmalige werkgever Philippe DS in Harmelen mijn huidige godinnetje bij elkaar gewerkt. Was wel een bijbaantje en het heeft wel een jaar geduurd eer ik haar naar huis mocht rijden, althans mijn vader want een rijbewijs bezat ik nog niet eveneens als de velen handige tips van dit forum. Maaarrrr ze bleek gelukkig kerngezond en alle werkzaamheden aan onderhoud en dergelijke heb ik kunnen spreiden. Ook het installeren van LPG bespaarde mij een hoop guldens/euro’s die ik weer aan onderhoud kon uitgeven ! Maar goed het blijft een voiture die al 40 jaar actief op de weg aanwezig is. Excentrieke onderdelen zullen vervangen dienen te gaan worden die anders onder de noemer “verborgen gebreken” een geheel naar leventje gaan lijden. Maar blijft positief, ze is het dik waard hoor, YES !
Succes met je beslissingen
C’est une voiture du ministre !
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
glopper schreef:..., dan hou id dus 358 over, ...
Dat is m.i. geen budget om DS van te rijden. Bij 1000km per maand ben je de helft van je geld alleen al aan benzine kwijt, dan begint het onderhoud, verzekering, gereedschap en de rest van je leven nog.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi