Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Al een tijdje niets te melden gehad. Het gaat gewoon lekker met de dame.
Gisteren bollen op druk gebracht en LHM ververst tijdens de najaarsmeeting. En ze veert als een dolle…!
Maar nu wel een vraagje: Ze zakt sinds gisteren bijna niet meer in. Ik was gewend dat ze ‘s ochtends helemaal op haar buik ligt, met de spatlappen op de grond. Maar vanochtend viel het me op dat ze veel hoger lag.
Vanmiddag even gestart en een paar keer gegymd (dat gaat prima en lekker vlot), maar ook nu weer blijft ze nauwelijks iets onder de rijstand hangen.
Wat kan dit veroorzaken? Lucht in het systeem? Het valt me op dat het LHM niveau veel te hoog is als ze in de hoogste stand staat. Kan het daaraan liggen?
Ik zal er eens LHM uit halen tot het juiste niveau en kijken hoe het dan gaat. Moet ik nog wel even bedenken hoe ik LHM uit het vat krijg. Met iets er uit zuigen. Hevelen zou kunnen maar ik heb geen zin in LHM in m’n mond…

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Een systeem op druk verliest alleen druk door (kleine, interne) lekkages of als je de druk zelf van het systeem haalt.
Aangezien niets gas/vloeistodicht is zal een CX uiteindelijk op haar buik gaan liggen. In geval van jouw auto is het systeem dicht en zakt nu nog erg langzaam.
Niets mis mee dus.
LHM uit je voorraadvat halen gaat het beste met een grote injectiespuit. Deze kun je bij bijvoorbeeld een boerenbond of welkoop vinden. Daar heb ik zelf ook een grote spuit vandaan. Door daar al dan niet een stukje slang overheen te schuiven kun je overal bij komen.
Ze zijn erg handig voor meerdere doeleinden!

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
garagestmarien schreef:Een systeem op druk verliest alleen druk door (kleine, interne) lekkages of als je de druk zelf van het systeem haalt.
Aangezien niets gas/vloeistodicht is zal een CX uiteindelijk op haar buik gaan liggen. In geval van jouw auto is het systeem dicht en zakt nu nog erg langzaam.
Niets mis mee dus.
Okee, alleen maar goed nieuws dus! Mooi zo…
Toch zit het me niet lekker dat het niveau veel te hoog staat. Dat maximum niveau staat er niet voor niets, lijkt me.

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Xsara Coupe schreef:een grote injectiespuit. Deze kun je bij bijvoorbeeld een boerenbond of welkoop vinden.
Een KI-spuit…?
Bedankt voor de tip. Ga ik morgen even kijken.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Na onderhoud van het systeem heb ik ook wel eens gehad dat de CX minder snel zakt.
Soms ligt die van mij nu na een nacht ook nog niet eens helemaal op de grond, na 2 nachten wel.
Ik heb bij een BX wel eens gezien dat deze na onderhoud aan het veersysteem domweg ruim een week in de rijstand blijft staan
Na een tijdje wordt dit vanzelf weer minder en zakt de auto sneller in.

Totaal aantal Berichten: 9365
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waarom wil iedereen toch altijd dat zijn cx zo lang mogelijk hoog blijft.
Ik vind ze juist mooi als ze laag staat ondanks dat ik pas een rondje bollen heb gedaan zakt ze bij mij vrij snel gelukkig maar.
Want dan is ze echt mooi.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

- CX 25 GTi Turbo 2
Van mij hoeft de CX ook niet te blijven staan hoor.
Maar als de CX binnen een zeer korte tijd op de grond ligt dan zou ik toch wel onderhoud overwegen, want waarschijnlijk veert de CX daarna gewoon een stuk beter, dat lijkt me belangrijker na de looks
Ookal is het systeem in goede staat ligt de CX meestal na een nachtje wel plat, dus je zal de CX wel regelmatig laag zien liggen
En ja, ik vind het plat ook mooi, daar ben ik het helemaal mee eens
Arjan Verkade schreef:Na onderhoud van het systeem heb ik ook wel eens gehad dat de CX minder snel zakt.
Soms ligt die van mij nu na een nacht ook nog niet eens helemaal op de grond, na 2 nachten wel.Ik heb bij een BX wel eens gezien dat deze na onderhoud aan het veersysteem domweg ruim een week in de rijstand blijft staan
Dat zou ik zeeer verdacht vinden: lijkt mij typisch een geval van vastzittende draagarmlagers. Wie heeft overtuigende argumenten waarom de drukzijde van het veersysteem minder zou lekken als de veerbollen en de LHM is ververst? Ik kan het niet verzinnen. En dan nog: tot op zekere hoogte is drukverlies bij stilstaande motor niet interessant en volstrekt normaal. Een betere graadmeter voor inwendige lekkage lijkt mij de tijd die het kost om van stilstand op druk te komen.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Maar het is geen gezicht als hij achter laag ligt en voor nog helemaal omhoog.

- CX 25 GTi Turbo 2
freek schreef:Dat zou ik zeeer verdacht vinden: lijkt mij typisch een geval van vastzittende draagarmlagers.
Geen idee waarom…
Wat ik wel weet, voor het onderhoud gewoon inzakken. De dag na onderhoud dagen kunnen blijven staan.
Na een aantal weken wordt het vanzelf wat minder. De ADELs waren overigens ook niet al te lang daarvoor vervangen, dus dat was het probleem ook niet
Maar goed, het wordt een beetje offtopic
Als je het LHM niveau wil laten zakken,dan kan je dit beter doen dmv. de remmen ontluchten en niet dmv.een spuit eruit zuigen.
Dit is lijkt mij veel handiger je weet meteen ook,dat de remmen goed ontlucht zijn.
Ik zag je auto zaterdag staan op de brug,en ik had het idee dat ze niet jouw remmen handen ontlucht naar het LHM verversen,klopt dit of heb ik het verkeerd.

Totaal aantal Berichten: 10590
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
freek schreef:Arjan Verkade schreef:Na onderhoud van het systeem heb ik ook wel eens gehad dat de CX minder snel zakt.
Soms ligt die van mij nu na een nacht ook nog niet eens helemaal op de grond, na 2 nachten wel.Ik heb bij een BX wel eens gezien dat deze na onderhoud aan het veersysteem domweg ruim een week in de rijstand blijft staan
Dat zou ik zeeer verdacht vinden: lijkt mij typisch een geval van vastzittende draagarmlagers. Wie heeft overtuigende argumenten waarom de drukzijde van het veersysteem minder zou lekken als de veerbollen en de LHM is ververst? Ik kan het niet verzinnen. En dan nog: tot op zekere hoogte is drukverlies bij stilstaande motor niet interessant en volstrekt normaal. Een betere graadmeter voor inwendige lekkage lijkt mij de tijd die het kost om van stilstand op druk te komen.
Overtuigend argument: als de bollen op druk gebracht zijn is er veel meer stikstof in de bol waardoor er een grotere buffervoorraad is, analoog aan een goede versus slechte voorraadbol. Halfvolle veerbollen zijn dus sneller op druk, maar verliezen die druk ook sneller.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
daan schreef:Als je het LHM niveau wil laten zakken,dan kan je dit beter doen dmv. de remmen ontluchten en niet dmv.een spuit eruit zuigen.
Dit is lijkt mij veel handiger je weet meteen ook,dat de remmen goed ontlucht zijn.Ik zag je auto zaterdag staan op de brug,en ik had het idee dat ze niet jouw remmen handen ontlucht naar het LHM verversen,klopt dit of heb ik het verkeerd.
Klopt, is niet gebeurd. Valt mij op dat bij snelle service dit niet gebeurt. Ook bij Chyparse niet. Is niet nodig, zeggen ze daar… Ik heb het idee dat ze er niet aan beginnen omdat het risico bestaat dat de auto veel langer op de brug staat als er iets mis gaat.
Maar nu moeten ze idd nog ontlucht worden.

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Volgens mij zolang ze het laatste ztukje naar de remklauw niet loshalen kan er geen lucht inkomen dei niet weg kan, er blijft in dit korte stukje dan wel oude olie zitten.
De rest van het systeem loopt gewoon rond dus de lucht die daarin komt zal dan vanzelf via de retour terug komen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78