Kreeg je tijdens die dodenrit geen” KVS te heet” waarschuwing?
XM TCT Ambiance`94
Nee, hij werd volgens mij niet eens te heet. Er gingen ook geen lampjes branden, maar dat zou ik nog even aan de eigenaar (Matthijs, hier ook op het forum) vragen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Toevallig Matthijs2006 ?
Ouwe mopperkont























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Hoeveel km. heeft de XM gereden? En hoe is die bereden?
Want bij normaal gebruik gaan de koppakkings zoals ik al zei nauwelijks kapot.
Als de theorie altijd zou kloppen zou de praktijk er heel anders uitzien
Ouwe mopperkont
Weet je nog dat Pietje zei dat hij nu beter loopt met een nieuwe injector? Ik gok dat de oude kapot is gegaan (ja, ook DAT gebeurt niet zo vaak), hier is de cylinder te arm gaan lopen en is plaatselijk overhit: koppakking/kleppen/zuiger is nu kapot. Helaas pindakaas
Ouwe mopperkont























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Matthijs309 schreef:Als de theorie altijd zou kloppen zou de praktijk er heel anders uitzien
Ja, klopt wel























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Matthijs309 schreef:Weet je nog dat Pietje zei dat hij nu beter loopt met een nieuwe injector? Ik gok dat de oude kapot is gegaan (ja, ook DAT gebeurt niet zo vaak), hier is de cylinder te arm gaan lopen en is plaatselijk overhit: koppakking/kleppen/zuiger is nu kapot. Helaas pindakaas
Door een kapotte injector en een te arm mengsel krijg je misschien wel over verhitting maar nooit zodanig dat de koppaking sneuvelt.
Zou wat zijn met alle carburateur motoren in het verleden die te arm stonden.














































Totaal aantal Berichten: 43458
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat meneer 309 zegt kan wel. Ik heb het bij enkele Alfa’s meegemaakt. Nooit bij een XM, maar bij die alfa’s dus wel. Overigens, dit gebeurde pas na een paar 1000 km doorrijden met zo’n klacht. Niet na 30 km.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hij heeft pas 130d gereden en tot zover ik weet (maar ik ben niet de eigenaar en hij is net aangeschaft) niet afgeragd, getuige de staat waarin alles verkeert.
Ik vrees toch dat de kop lek is. Aan de compressie per cylinder is niets af te leiden, dat zit allemaal wel goed. Maar hij is waarschijnlijk gewoon echt heel heet geworden.
Zoals gezegd heeft ie iets van 30km noodgedwongen op de rem gereden omdat de gaskabel bleef vast zitten. Er kwam direct daarna al rook uit bij de motor vandaag, maar daarbij denk je eerst aan de remblokken natuurljk. Daarna heeft ie nog ingeveer 80km gereden om vervolgens na een hobbel op 5 pitten te lopen en gigantisch te gaan roken.
Ondanks dat de blokken niet bekend staan als rotte koppen, toch lijkt alles erop dat het echt de kop is.
Ik weet overigens niet wat zn nickname is van matthijs
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
malle pietje schreef:
Zoals gezegd heeft ie iets van 30km noodgedwongen op de rem gereden omdat de gaskabel bleef vast zitten. Er kwam direct daarna al rook uit bij de motor vandaag, maar daarbij denk je eerst aan de remblokken natuurljk. Daarna heeft ie nog ingeveer 80km gereden om vervolgens na een hobbel op 5 pitten te lopen en gigantisch te gaan roken.
Wat denk je van de automaatbak? Die heeft het ook smoor heet gehad na zo’n rit!!
Laat hem eens grondig nakijken bij een kenner voordat je een blok eruit haalt. En als die werkelijk 130.00 km heeft gereden zal ik de koppaking vervangen i.p.v. een ander blok met vast erg veel meer km.
Hallo beste meedenkers,
Het laatste verhaal van MP is precies wat het is. Hieronder iets uitvoeriger.
Er zijn twee rare dingen gebeurd. Op de ring richting oost reed ik 110 - 130 en moest af en toe bijremmen. Raar maar niet extreem en ik dacht dat het iets met de CC zou moeten zijn die net was ingebouwd. Toen de A1 op. Die ligt compleet open, je mag er de eerste 20 km maar 70. Daardoor moest ik steeds meer en harder bijremmen. Om te checken wat er kon zijn zette ik de bak in vrij, daardoor vloog het toerental omhoog. Ik kon er bij de BP vlak bij naarden pas af om te kunnen zien wat er met mijn gaskabel aan de hand was.
Ook al trok de koeling het zonder lampjes enzo, motor en bak moeten vreselijk warm zijn geworden. De ANWB zij dat de rook die in het begin tussen blok en schutbord omhoog kwam verbrande remblokjes moesten zijn geweest die door de wind werden opgewaaid via het motorcompartiment. Overigens bleek de oorzaak een uitstekend boutje aan de hevel van de CC-kabel die onder de gaskabel was gehaakt en deze dus permanent op spanning zette.
Verder leken er geen problemem.
Onderweg terug naar huis merkte ik vlak voor Den Haag ineens dat een cylinder uitviel. Bij het eerste stoplicht zette ik al wachtende het hele Malieveld in dichte mist. (Helaas net die dag geen demonstratie van weirdo’s ). Dit probleem lijkt er los van te staan en is met een andere injector schijnbaar opgelost. Omdat het met bijna lege tank gebeurde heb ik het brandstoffilter vervangen voor de zekerheid.
Verder heb ik aan he verhaal van Malle Peitje niets toe te voegen.
Het plan is nu:
Eerst op een rustig moment de stad uit (anders duurt het een half uur) en dan eens zien of hij een een leeg stukje A4 een beetje schoon moet blazen. Wie weet wat er allemaal in de uitlaat is gekomen. Als hij dan ploft was hij al kapot en had er toch uit gemoeten. Of zeg ik nu iets heel onverstandigs?
Dank jullie voor meedenken en reacties.
Matthijs
P.S.
Een blok met iets meer meters als vervanging lijkt me geen punt. De XM’s die ik ken zijn niet gesloopt omdat de motor ermee opgehouden was.. Die moeten er dus voldoende zijn.
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Tss, betweter
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
En toch vind ik het dan vreemd dat de temperatuurmeter en lampjes geen signaal hebben afgegeven dat het te warm is geweest.
En welke cilinder rij is het van de eventuele lekke koppakking? Als het de voorste is heb je sneller een koppakking vervangen dan een complete motor wissel.
En ik vrees trouwens ook voor je automaatbak.
de vervuilde injector zat in de voorste rij, maar de damp komt van achterop het blok. Dus waarschijnlijk is het de achterste rij.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!