2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
V6 op 5 poten, nu een lekke kop?
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 oktober 2010 02:19 PM
  [ # 16 ]

Kreeg je tijdens die dodenrit geen” KVS te heet” waarschuwing?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 oktober 2010 02:53 PM
  [ # 17 ]

Nee, hij werd volgens mij niet eens te heet. Er gingen ook geen lampjes branden, maar dat zou ik nog even aan de eigenaar (Matthijs, hier ook op het forum) vragen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 oktober 2010 03:34 PM
  [ # 18 ]

Toevallig Matthijs2006 ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 oktober 2010 06:53 PM
  [ # 19 ]

Hoeveel km. heeft de XM gereden? En hoe is die bereden?
Want bij normaal gebruik gaan de koppakkings zoals ik al zei nauwelijks kapot.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 oktober 2010 07:00 PM
  [ # 20 ]

Als de theorie altijd zou kloppen zou de praktijk er heel anders uitzien Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 oktober 2010 07:01 PM
  [ # 21 ]

Weet je nog dat Pietje zei dat hij nu beter loopt met een nieuwe injector? Ik gok dat de oude kapot is gegaan (ja, ook DAT gebeurt niet zo vaak), hier is de cylinder te arm gaan lopen en is plaatselijk overhit: koppakking/kleppen/zuiger is nu kapot. Helaas pindakaas Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 oktober 2010 08:17 PM
  [ # 22 ]
Matthijs309 schreef:

Als de theorie altijd zou kloppen zou de praktijk er heel anders uitzien Wink

Ja, klopt wel Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 oktober 2010 08:19 PM
  [ # 23 ]
Matthijs309 schreef:

Weet je nog dat Pietje zei dat hij nu beter loopt met een nieuwe injector? Ik gok dat de oude kapot is gegaan (ja, ook DAT gebeurt niet zo vaak), hier is de cylinder te arm gaan lopen en is plaatselijk overhit: koppakking/kleppen/zuiger is nu kapot. Helaas pindakaas Smile

Door een kapotte injector en een te arm mengsel krijg je misschien wel over verhitting maar nooit zodanig dat de koppaking sneuvelt.
Zou wat zijn met alle carburateur motoren in het verleden die te arm stonden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43458
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 oktober 2010 08:21 PM
  [ # 24 ]

Wat meneer 309 zegt kan wel. Ik heb het bij enkele Alfa’s meegemaakt. Nooit bij een XM, maar bij die alfa’s dus wel. Overigens, dit gebeurde pas na een paar 1000 km doorrijden met zo’n klacht. Niet na 30 km.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 oktober 2010 08:22 PM
  [ # 25 ]

Hij heeft pas 130d gereden en tot zover ik weet (maar ik ben niet de eigenaar en hij is net aangeschaft) niet afgeragd, getuige de staat waarin alles verkeert.

Ik vrees toch dat de kop lek is. Aan de compressie per cylinder is niets af te leiden, dat zit allemaal wel goed. Maar hij is waarschijnlijk gewoon echt heel heet geworden.

Zoals gezegd heeft ie iets van 30km noodgedwongen op de rem gereden omdat de gaskabel bleef vast zitten. Er kwam direct daarna al rook uit bij de motor vandaag, maar daarbij denk je eerst aan de remblokken natuurljk. Daarna heeft ie nog ingeveer 80km gereden om vervolgens na een hobbel op 5 pitten te lopen en gigantisch te gaan roken.

Ondanks dat de blokken niet bekend staan als rotte koppen, toch lijkt alles erop dat het echt de kop is.

Ik weet overigens niet wat zn nickname is van matthijs

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 oktober 2010 09:46 PM
  [ # 26 ]
malle pietje schreef:

Zoals gezegd heeft ie iets van 30km noodgedwongen op de rem gereden omdat de gaskabel bleef vast zitten. Er kwam direct daarna al rook uit bij de motor vandaag, maar daarbij denk je eerst aan de remblokken natuurljk. Daarna heeft ie nog ingeveer 80km gereden om vervolgens na een hobbel op 5 pitten te lopen en gigantisch te gaan roken.

Wat denk je van de automaatbak? Die heeft het ook smoor heet gehad na zo’n rit!!

Laat hem eens grondig nakijken bij een kenner voordat je een blok eruit haalt. En als die werkelijk 130.00 km heeft gereden zal ik de koppaking vervangen i.p.v. een ander blok met vast erg veel meer km.

Profiel  
 
Matthijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 15-11-2005

Gepost: 12 oktober 2010 02:44 PM
  [ # 27 ]

Hallo beste meedenkers,

Het laatste verhaal van MP is precies wat het is. Hieronder iets uitvoeriger.

Er zijn twee rare dingen gebeurd. Op de ring richting oost reed ik 110 - 130 en moest af en toe bijremmen. Raar maar niet extreem en ik dacht dat het iets met de CC zou moeten zijn die net was ingebouwd. Toen de A1 op. Die ligt compleet open, je mag er de eerste 20 km maar 70. Daardoor moest ik steeds meer en harder bijremmen. Om te checken wat er kon zijn zette ik de bak in vrij, daardoor vloog het toerental omhoog. Ik kon er bij de BP vlak bij naarden pas af om te kunnen zien wat er met mijn gaskabel aan de hand was.

Ook al trok de koeling het zonder lampjes enzo, motor en bak moeten vreselijk warm zijn geworden. De ANWB zij dat de rook die in het begin tussen blok en schutbord omhoog kwam verbrande remblokjes moesten zijn geweest die door de wind werden opgewaaid via het motorcompartiment. Overigens bleek de oorzaak een uitstekend boutje aan de hevel van de CC-kabel die onder de gaskabel was gehaakt en deze dus permanent op spanning zette.

Verder leken er geen problemem.
Onderweg terug naar huis merkte ik vlak voor Den Haag ineens dat een cylinder uitviel. Bij het eerste stoplicht zette ik al wachtende het hele Malieveld in dichte mist. (Helaas net die dag geen demonstratie van weirdo’s Wink). Dit probleem lijkt er los van te staan en is met een andere injector schijnbaar opgelost. Omdat het met bijna lege tank gebeurde heb ik het brandstoffilter vervangen voor de zekerheid.

Verder heb ik aan he verhaal van Malle Peitje niets toe te voegen.

Het plan is nu:
Eerst op een rustig moment de stad uit (anders duurt het een half uur) en dan eens zien of hij een een leeg stukje A4 een beetje schoon moet blazen. Wie weet wat er allemaal in de uitlaat is gekomen. Als hij dan ploft was hij al kapot en had er toch uit gemoeten. Of zeg ik nu iets heel onverstandigs?

Dank jullie voor meedenken en reacties.
Matthijs

P.S.
Een blok met iets meer meters als vervanging lijkt me geen punt. De XM’s die ik ken zijn niet gesloopt omdat de motor ermee opgehouden was.. Smile Die moeten er dus voldoende zijn.

Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 12 oktober 2010 03:45 PM
  [ # 28 ]

Tss, betweter Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 oktober 2010 06:30 PM
  [ # 29 ]

En toch vind ik het dan vreemd dat de temperatuurmeter en lampjes geen signaal hebben afgegeven dat het te warm is geweest.

En welke cilinder rij is het van de eventuele lekke koppakking? Als het de voorste is heb je sneller een koppakking vervangen dan een complete motor wissel.

En ik vrees trouwens ook voor je automaatbak.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 12 oktober 2010 09:28 PM
  [ # 30 ]

de vervuilde injector zat in de voorste rij, maar de damp komt van achterop het blok. Dus waarschijnlijk is het de achterste rij.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook