Hallo iedereen,
Ik vraag bij deze maar om emotionele ondersteuning en een objectief advies. Ik
heb een Citroën BX 19 TRI uit 1987, met zo ongeveer 70.000 km op de teller. (ongeveer aangezien
de tachometer kabel vorig jaar gebroken is). Er zit een flinke barst in het voorruit
en ik heb geen Casco verz. ( dat was niet mogelijk met deze leeftijd zeiden ze). Tevens
is mijn bx terwijl hij geparkeerd stond een keer aangereden waardoor de deur wat
moeilijk open gaat en is de stoelbekleding ook niet meer je van het.
Wat het allemaal nog moeilijker maakt, ik woon in Berlijn, en ik krijg zeer waarschijnlijk
geen umweltplakette voor deze auto waardoor als ik gepakt wordt ( 3x tot nu toe) 40 euro
moet betalen. Daarnaast kan ik de auto dus niet laten overzetten op een Duits kenteken, waardoor
ik mijn Nederlands kenteken moet blijven gebruiken, wat eigenlijk strafbaar is, en b,
ik heb geen APK dan.
Naar de sloop brengen zou veel pijn doen, ik vraag mij af of dit de enige optie is vooral omdat
de auto verder roestvrij is en bijna 25 jaar oud is.
Graag advies,
Maarten
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
25 jaar oud maakt niet meer uit, belastingvrij zal hij nooit worden. Maar de sloop is inderdaad zonde.
Eerlijk is eerlijk. Zonder apk en met gebreken is hij niet veel waard.
De vraag is of je hem wilt behouden of weg wilt doen.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Aantal punten:
- Word niet meer belasting vrij
- Auto heeft klapper gehad waardoor hij mogelijk gekrompen is(deur sleut niet meer goed)
- Elk jaar naar Nederland voor APK
- Strafbaar zoals je zelf aangeeft
Ik zou zeggen, verkoop hem aan een liefhebber die hem kan gebruiken als donor.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
loop of sloop zou ik zeggen, de klapper kan meevallen.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
op kenteken zetten in duistland. interieurtje van 100,- erin, deur rechtzetten en weer rijden zou ik zeggen. Als de rest goed is is het zonde om hem weg te doen.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
maar als ik het zo lees is het op kenteken zetten lastig ivm milieu….
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
waarom lukt dat niet dan? ik begrijp er niks van.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
op kenteken zetten zal ansich misschien wel kunnen, maar als je geen unweltplakete kan krijgen voor Berlijn, heb je er niets aan…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Waarom dat niet mogelijk is moet de TS zelf maar even uitleggen..
Wat ik begrepen heb:
Aangezien een BX (zelfs met katalysator) van 1987 niet beschikt over een geldige eu92 standaard krijg ik no-way een groene umwelt plakette. Vanaf 1 januari dit jaar zijn dat ( behalve old-timers , trabantjes e.d. ) de enige auto’s die hier mogen rondrijden.
Voor echte zekerheid ga ik maar naar de TuV (soort van apk), die zullen het mij wel kunnen vertellen.
Tot nu toe bedankt iedereen! Het blijft gewoon erg lastig, vooral omdate het beestje nog zo lekker rijdt. Ik heb besloten
eerst maar even contact op te nemen met de Duitse BX club, als daar niks uit komt, zal ik wat anders moeten verzinnen, lokale
marktplaats, dan wel in Nederland.
Zet hem te koop op het forum, met die km stand, ik wil hem wel
Heb je foto’s?
ohh en van welke maand is tie?
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Ik heb nog geen foto’s, en de auto is 1987 juni vrijgegeven, alhoewel ik nog even in het portier moet kijken voor de echte productie datum. Als ik de bx in Nederland van de hand ga doen laat ik het hier weten.
Ja graag, je kan er iemand mee blij maken.
Ik zoek nog een leuke TRi, welke kleur is tie btw?
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Volgens mij heeft een 19 TRi (met 3weg katalysator) wel recht op een ‘groene 4’ sticker; via de Duitse importeur zou je een beschikking kunnen krijgen die dat bevestigt. Niettemin: leg het voor bij één van de Duitse fora (of gebruik de zoekfunctie aldaar), zij weten ongetwijfeld of de 19TRi met DFZ motor voor ‘groen’ in aanmerking komt:
http://forum.andre-citroen-club.de/
http://www.bxig.net/forum/index.php
Of je dan zin hebt in het hele traject (import naar .de -> geen sticker -> bevestiging van importeur -> wel sticker) zul je zelf moeten afwegen.
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
19 TRi heeft motorcode D6A. Heeft net wat meer pk dan een DFZ motor.
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
D6A is toch de vuile GTi oftewel multipoint en TRi is toch monopoint?