Ontwaseming C5 HDi Berline
Autodesign
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 13 maart 2005 02:04 AM

Hallo,
Sinds kort ben ik eigenaar van een Citroen C5 Hdi Berline van eind 2001 in Ligne Seduction uitvoering. Dit model heeft een handbediende airco. Nou is mijn probleem dat de auto rijdende zonder de airco binnen zeer korte tijd met dicht geslagen ramen zit want de ontwaseming is blijkbaar niet voldoende. Zet ik de airco aan dan gaat het een stuk beter, maar dan ben ik blijkbaar altijd verplicht met de airco aan te rijden. Maar zit ik met volle bezetting in de auto (4 man) en de airco aan, dan nog is het moeilijk om met dit vochtige weer de ruiten schoon te houden. Zoiets heb ik nooit eerder meegemaakt in m’n vorige auto’s.
Weet iemand hier een oplossing voor of is dit een bekend probleem bij dit model?
Graag reaktie. Vr.Gr. van Frank

“Never drive faster than your angel can fly”.

Profiel  
 
pami
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 14 maart 2005 06:13 AM
  [ # 1 ]

Er is blijkbaar niet voldoende luchtcirculatie
De airco maakt de lucht wel wat minder vochtig maar je
hebt sowieso verse lucht nodig in je interieur.
Daarvoor dient de aanjager (middelste draaiknop)

Draait die laatste wel voldoende?
Staat de knop om je interieur van de buitenlucht af te
sluiten soms ingedrukt? (ovale knop onder de temperatuur-regelaar)
Staat de luchtverdeling niet weggedraaid voor de ramen?
(rechtse draaiknop)
Is (indien aanwezig) de pollenfilter soms aan vervanging toe?
IMHO allemaal mogelijke oorzaken.

Profiel  
 
Autodesign
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 14 maart 2005 01:12 PM
  [ # 2 ]

Hallo,
Behalve het pollenfilter (ik weet niet of dat erin zit) heb ik alles gecheckt.
De aanjager blaast geweldig, en het knopje voor verse lucht staat ook goed. Als ik ‘s Ochtends de auto uit de garage haal dan is de voorruit aan de binnen zijde helemaal nat terwijl m’n garage vrij droog is, m.a.w., dat vocht heeft de auto zelf in het interieur gebracht. Kan het zijn dat de airco (condensor?) problemen geeft ?
Graag reaktie.
Groetjes van Frank Rolling Eyes

“Never drive faster than your angel can fly”.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 14 maart 2005 10:05 PM
  [ # 3 ]

Hedendaagse auto’s zijn dusdanig goed geisoleerd dat alle condens in de auto blijft. Als je een raampje open zou zetten en dan de airco aanzet, zullen je ruiten een stuk sneller schoon zijn en ook niet zo erg beslaan als je met volledige bezetting op pad gaat.

Ik heb hetzelfde probleem al als ik in mijn eentje in de auto zit, maar dat gebeurde me ook bij mijn Scenic en mijn Leon. Alle drie trouwens (inclusief de C5) met Climate Control. Je kan dan niet meer zonder airco aan rijden omdat je ruiten anders beslaan.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2038
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 14 maart 2005 10:24 PM
  [ # 4 ]
Bas schreef:

Hedendaagse auto’s zijn dusdanig goed geisoleerd dat alle condens in de auto blijft. .

Kwestie van niet op recirculeren zetten, dan heb je constant verversing van de lucht in de auto en het wordt erin gebalzen dus kan het er ook weer uit, anders heb je overdruk. Een auto is dus niet volledig geisoleerd maar heeft een doorstroming. Al eens gekeken of er ergens lekkage is? Kofferbak of zo? Alle matten even optillen. Dan heb je ook voortduren condens aan de binnenkant. Mijn xantia heeft ook CC maar is volledig droog van binnen en heb bijna nooit last van beslagen ramen. Als je dat wel hebt heb je een probleem of continue op recirculatie staan.
Pollenfilter af en toe vervangen is ook noodzakelijk.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Autodesign
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 20 maart 2005 12:24 AM
  [ # 5 ]

Hallo,
Dank voor de vele reakties.
A.s. maandag heb ik een afspraak bij de dealer die de auto leverde om het allemaal te bekijken. Wel ben ik er achter (via het bedrijf dat de auto nieuw leverde & in onderhoud had) dat mijn auto een pollenfilter heeft en dat dit nodig vervangen moet worden, dit schijnt namelijk bij dit type om de 20.000 km te moeten gebeuren. Samen met een heel lijstje met diverse andere zaken die ook nodig zijn kunnen zij de auto dan de aandacht geven die nodig is.
Ik zal de afloop laten weten als ik wat meer weet van de week.
Vr.Gr. van Frank

PS: Nog 1 vraag van mijn kant aan andere gebruikers van een zelfde type als ik:
Het recirculatieknopje dat de klep voor verse lucht bedient geeft bij mij geen enkel geluid, dus ook niet heel zachtjes. Mogelijk blijft de klep dus hangen, of is deze altijd stil en hoor je de klep bediening geheel niet ???
Graag reaktie.

“Never drive faster than your angel can fly”.

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 20 maart 2005 03:27 AM
  [ # 6 ]
Autodesign schreef:

PS: Nog 1 vraag van mijn kant aan andere gebruikers van een zelfde type als ik:
Het recirculatieknopje dat de klep voor verse lucht bedient geeft bij mij geen enkel geluid, dus ook niet heel zachtjes. Mogelijk blijft de klep dus hangen, of is deze altijd stil en hoor je de klep bediening geheel niet ???
Graag reaktie.

Nooit gehoord…...

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
Autodesign
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 20 maart 2005 06:29 AM
  [ # 7 ]

Hai Robb,
Tsjaa, wel grappig die reaktie.  Smile
Maar bedoel je nooit van het probleem gehoord te hebben of heb je nooit de bediening van de klep gehoord ?
Je zal er maar mee zitten, dichte ramen en niks horen, da’s wel een (on-) rust gevend gevoel. En deze auto werd geleverd zonder geleide hond.
Groetjes van Frank Cool

“Never drive faster than your angel can fly”.

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 20 maart 2005 02:51 PM
  [ # 8 ]

Mensen die een geleidehond nodig hebben, hebben over het algemeen een meer dan prima gehoor Wink

Ik bedoel dat ik nooit de werking van een klep oid heb gehoord.

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
Autodesign
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 25 maart 2005 10:27 PM
  [ # 9 ]

Hallo allemaal,
Mijn auto is nu vanaf afgelopen maandag al retour naar de dealer en de verwachting is dat ik hem ergens na de paas terug krijg. Het probleem van de ontwaseming is zoals het er nu naar uitziet een oud pollenfilter in combinatie met een stekker die los ligt van de klep van de circulatie (klep blijft in gesloten stand staan) in de buurt van het dashboard kastje.
Dit kun je zelf checken door de blower / aanjager voluit te zetten en dan de knop van de circulatie in te drukken. Het geluid van de luchtstroom moet dan anders worden.

Tevens worden de overige problemen nu aangepakt want ik had een heel A4-tje vol ongemak.

O.a. blijken er gewichten bij de achteras geplaatst te moeten worden ivm geluiden / trillingen van de auto. Dit was voor mij nieuw want ik had op dit forum alleen gelezen over problemen met een stabilisator. Maar dit blijkt bij de dealer een bekend probleem waar ook (meerdere) terugroepakties voor zijn geweest.

Vervolg van hoe het allemaal afloopt is binnenkort te lezen.

Vr.Gr. van Frank

“Never drive faster than your angel can fly”.

Profiel  
 
Autodesign
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 02 april 2005 03:27 AM
  [ # 10 ]

Hallo,
Ik heb de C5 inmiddels retour gekregen nadat de auto anderhalve week bij de garage is geweest voor diverse zaken zoals o.a. bovenstaande klacht. Inmiddels bleek dat er een stekker van de klep van de circulatiestand los lag. Dit is een bekend probleem bij mijn model / uitvoering en er zijn er meer met dit euvel maar meestal is dit bij een beurt al verholpen voordat de klant klaagt.

Mijn auto lijkt zich nu goed te houden na alle rompslomp.
Ook is hij best zuinig, ik heb ca. 500 km gereden met een halve tank.
M.a.w. zo gaat het weer prima met mijn Citroen C5.

Vr.Gr. van Frank Very Happy

“Never drive faster than your angel can fly”.

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 27 oktober 2005 11:34 PM
  [ # 11 ]

Pollenfilter

Autodesign schreef:

Wel ben ik er achter (via het bedrijf dat de auto nieuw leverde & in onderhoud had) dat mijn auto een pollenfilter heeft en dat dit nodig vervangen moet worden, dit schijnt namelijk bij dit type om de 20.000 km te moeten gebeuren.

30.000km is ook goed, dit is natuurlijk afhankelijk van de vervuilingsgraad van de aangezogen lucht.

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 28 oktober 2005 03:27 PM
  [ # 12 ]

Beslagen ruiten vermijden
-> airco (het volledige systeem) goed onderhouden volgens het boekje
-> alle ventilatieroosters altijd open
-> recirculatie beperkt gebruiken

Recirculatie
-> in mijn C5 hoor ik, als ik er echt goed op let, iets heel zachtjes dichtklappen als ik de recirculatiestand inschakel

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook