




























Totaal aantal Berichten: 10495
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
freek schreef:jantje1948 schreef:Bij mijn weten was de cx de eerste auto waarbij motor, koppeling en versnellingsbak in lijn dwars voorin geplaatst werden. (daarvoor alleen bak onder motor)
Was dat niet de Austin Mini in 1959??
1959 weet ik niet, wel de mini!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De eerste wagen met de bak naats de motor was een Fiat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
jantje1948 schreef:freek schreef:jantje1948 schreef:Bij mijn weten was de cx de eerste auto waarbij motor, koppeling en versnellingsbak in lijn dwars voorin geplaatst werden. (daarvoor alleen bak onder motor)
Was dat niet de Austin Mini in 1959??
1959 weet ik niet, wel de mini!
Een mini heeft de versnellingsbak in het carter, dus die was het zeker niet.
MonsieurGrat schreef:en had ook nog eens een uitzonderlijk lage Cw-waarde (hiermee het probleem van verouderde motoren deels omzeilend)
Sorry Grat, cw waarde van de CX = 0,39. Van de DS…...0,36! Van de SM = 0,30
De cw waarde van de CX verschilt eigenlijk helemaal niet zo veel als die van de hoekige VW Golf uit 1974 met 0,41. De naam CX is dus eigenlijk hele goede marketing.
De Audi 100 uit 1982 was met 0,30 juist wel weer bijzonder, en dit werd verkregen door het weglaten van goten en een nieuwe (innoverende!) constructie van de zijramen zodat ze vlak lagen met de carosserie.

























Totaal aantal Berichten: 6508
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
JaapJ schreef:Whahaha, mijn pa kocht een CX in de jaren 70 in Australie. Als je nog gelooft dat een CX niet innovatief/spectaculair was, had je de blikken en reacties van de bevolking aldaar toen moeten zien…
(en ja, ook in Australie waren er al auto’s in de jaren 70…..
)
Maar die Australiers verplaatsten zich daarvoor enkel op kangoeroes.
Begrijp me goed, dat mensen (ook nu nog) af en toe verbaasd omkijken als ze een CX voorbij zien rijden bestrijd ik niet. Spectaculair vind ik de CX dan ook nog steeds, als ik het een doodnormale auto had gevonden reed ik er niet mee. Maar dat is wat anders dan innovatief.
Maar goed, dit is allemaal misschien wat off topic. Een apart draadje…?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Is wel raar, want zo op het oog verschilt de CX niet veel van de SM qua stroomlijn, en lijkt beter gestroomlijnd dan de DS. Blijkt maar weer: meten = weten.
Ik kan me wel goed voorstellen dat die rare dakgoten en sierlijsten een en ander geen goed doen. Dat is eigenlijk het voornaamste dat er een beetje gedateerd uit ziet op de CX.
Overigens: het is dat citroen de cw waarde van de CX zo benadrukt maar het is natuurlijk maar de helft van het verhaal: de luchtweerstand is het product van de cw waarde en het frontale oppervlak. En daarin zal de CX vermoedelijk beter scoren dan de DS.
ah, ja, sorry, term verwarring, zal niet de laatste keer zijn dat het me gebeurt… de term die ik zocht, als ik me niet vergis is CdA, de combinatie van Cw/Cd en A, frontaal oppervlak…
Ik weet zo niet mer waar ik trouwens die Cw/Cd waardes gezien heb maar meen mij te herinneren 0.33 voor de SM en 0.36 voor zowel de CX als de DS… maar ik kan er een heel eind naast zitten.. de GS op o.31 en de XM vervolgens op een fabuleuze 0.28
maar goed het resultaat blijft dan denk ik het zelfde.. de CdA van de CX zoals je zelf al impliceert, zal het verschil maken…
Ik vraag me trouwens (geheel off-topic) af in hoeverre de facelifts van de DS die waarde beinvloedden…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Bitte Herr Grat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Strömungswiderstandskoeffizient
Hij neemt de link niet goed over; blijkbaar een software fout. Na ‘Str’moet staan procenttekenC3procenttekenB6 en dan verder met mungswiderstandskoeffizient
http://de.wikipedia.org/wiki/Strömungswiderstandskoeffizient
dank voor de link…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
en dan spreekt wiki zichzelf tegen… overigens niet de bron die ik meende te herinneren… maar daarvor moet ik nog even verder gaan graven…
tevens wiki, maar andere cijfers…
zo blijkt maar weer, een open source encyclopedie is ook niet altijd even trefzeker…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
voor de cx is de waarde inderdaad anders. Dat kan best eens aan de verschillen in typen kunnen liggen, bijvoorbeeld CX I en CX II met duwhek
da’s dan ook weer zo.. it’s all in the details, ennit?
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Deze bron lijkt betrouwbaarder: http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/aero/aero01.html
En die geeft voor de CX Cw=0,369, kortom alle cijfers zijn vertegenwoordigd…
Leuk is ook het tabelletje met de echte luchtweerstand. En de verschillen tussen de verschillende typen GS. Die dus eigenlijk erg goed scoort. En de SM krijgt hier een waarde 0,339. Tja internet, een fantastisch medium maar inderdaad geen garantie op juistheid. Overigens bedacht ik me nu wel dat de Cw waarden van de hydraupneumatisch geveerde citroens in werkelijkheid vrijwel hetzelfde zullen zijn als in de windtunnel. Bij andere auto’s zal deze onder belading fors kunnen afwijken
dude, you rock..
Dat ik daar zelf niet even gekeken heb… blijft een geniale website…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela