











































Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou ook eens overwegen om het glas van de koplamp af te halen.
Dit wordt door de jaren heen heel erg vies van binnen, waardoor je een filter van zilverstof op het glas krijgt.
Ik heb vorige jaar ook lampen uit elkaar gehad, nadat ik ze schoon had gemaakt en weer in elkaar had gezet leek het qua kleur bijna nieuwe lampen. Veel minder dof

























Totaal aantal Berichten: 6512
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Originaliteit… Mijn Franse break had gewoon wit licht. Dus tsja…
Heb er nu ook geel ingezet (ik vind het eigenlijk vooral overdag mooi staan) maar ik ga het er denk ik weer uithalen, inderdaad vanwege het gebrekkige zicht. Bij mijn Pallas vind ik het een ander verhaal, daarmee rijd ik vrijwel nooit in het donker en daar is het meer voor het mooie. Maar ik merk het verschil wel degelijk, je ziet er veel minder mee. Ik las ergens dat het contrast tussen de dingen die je wél ziet, wel veel groter is. Maar over het algemeen vind ik het geen verbetering.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Wat betekent die K-waarde (3000K, 6000K, 8000K, etc) eigenlijk? Hoe hoger die waarde, hoe krachtiger/beter het licht is?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, de kleur wordt bepaald aan de hand van de K-waarde. Hoe dichter bij wit, hoe hoger de opbrengst. Meeste licht heb je met een 4300 tot 6000k set.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Oke, thanks
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Laurens heeft er ook een Pilot setje in gezet.
die is al aardig richting geel (gelig), maar niet zo geel als Franse klassieker geel, en geeft wel een stuk meer licht. 6000K word aangegeven als wit, maar is dat nooit, die pakt altijd een vleugje blauwig mee. ik zou altijd lager gaan zitten (4000-5000 range). kijk hier voor een kleurvoorbeeld. 3000K als je “geel” wil.
een elcheapo setje geeft een brakke lichtbron, en die verblindt met name de tegenliggers. kijk maar op de weg, je ziet ze genoeg en herkent ze direct, van die aftermarket prut setjes. daar baal je van als ze je tegemoet komen en waar je dan tegen in moet kijken. ik zou die dus zeker afraden ! zelf een setje geprobeerd om te kijken wat dat doet in mijn morette lamphuis, maar die heb ik er direct weer uit gegooid !
hier wat leesvoer over waarom liever überhaupt niet aan de HID inbouw, van een gast (in de USA) die veel met lampen doet - informatieve site !.
commentaar van een italiaan (met een T2 en een smalspoor Prestige in de schuur ) was;
“it is better to kill a man than to put xenon in a classic car”.
nou hebben die gasten in Italië wat stevige praktijken (The Godfather en zo), maar het staat niet altijd. zoals hierboven reeds genoemd heb je veiligheid aan de ene kant en daarnaast subjectiviteit van the looks.
als je al iets wil, die Pilot set is iets duurder, maar heeft al een aardige lichtbron. die van Laurens gaf zeker niet het storende/verblinde resultaat toen ik voor de auto stond.
aldus dus enkele overwegingen…....
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
cx25gtit2 schreef:Laurens heeft er ook een Pilot setje in gezet.
die is al aardig richting geel (gelig), maar niet zo geel als Franse klassieker geel, en geeft wel een stuk meer licht.
Ik zie hem vaak in de stad rijden - ook in het donker - maar de kleur is écht geel. Natuurlijk anders dan het standaard geel, maar het is een prima alternatief. Nu ik erover nadenk, ik wil het ook
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
cx25gtit2 schreef:
een elcheapo setje geeft een brakke lichtbron, en die verblindt met name de tegenliggers. kijk maar op de weg, je ziet ze genoeg en herkent ze direct, van die aftermarket prut setjes…..
Ik vind dat écht veel te kort door de bocht hoor! Stooilicht en verblinding worden vooral veroorzaakt door brakke reflectoren, vervuilde lampglazen en vooral door een verkeerde afstelling zonder juiste spullen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
OK. wellicht te generaliserend gesteld. als je maar kritisch bent met wat je hebt/monteert.
ik ben geen koplamp of Xenon deskundige, maar denk dat niet iedere lichtreflector/lamphuis/koplampglas combinatie altijd goed om kan gaan met een ander soort lichtbron mbt het lichtbeeld op de weg. (zie ook de tests vermeld op die link die ik boven al gaf). als het al kan, zit daar weinig marge in. misschien zit er in die verblindende auto wel een duurder Pilot setje, maar kan het lamphuis de verblindende bundel niet afdoende en correct op de weg sturen.
verder er is altijd strooilicht. bij een gewone gemonteerde gloeilamp is de hoeveelheid strooilicht wellicht niet storend, maar als je dat strooilicht 5x intenser maakt (middels een HID Xenon setje) kan dat strooilicht best wel irritant worden.
andersom, als je dan een Xenon setje hebt die wat meer marge hanteert mbt kwaliteit en dimensies van het Xenon lampje wordt dat niet beter…....
uiteraard zijn die andere door jou genoemde punten ook zeker van belang. goed dat je die even noemde.
en je mag best Xenon na plaatsen in oudere auto’s. zolang je maar bewust bent wat je doet.
verblindende verlichting vindt niemand leuk, en is strafbaar.
erg prettig in dit geheel vind ik de auto van Laurens met zijn Pilot setje - die geven zeker geen verblindend effect. die combinatie blijkt dus in de praktijk netjes te werken. ik ga er zelf ook nog voor kijken.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Arjan Verkade schreef:Ik zou ook eens overwegen om het glas van de koplamp af te halen.
Dit wordt door de jaren heen heel erg vies van binnen, waardoor je een filter van zilverstof op het glas krijgt.
Ik heb vorige jaar ook lampen uit elkaar gehad, nadat ik ze schoon had gemaakt en weer in elkaar had gezet leek het qua kleur bijna nieuwe lampen. Veel minder dof
da’s alvast een idee, maar “how hard can it be” om de koplampglazen te verwijderen?
Voor zover ik kan zien, zitten die gekit/gelijmd, klopt dat?
Voorlopig zal ik voor gewoon wit halogeen gaan; xenon is weer een stapje verder.
Met mijn 2 linker handen lijkt me dat ik daar niet zelf aan moet beginnen.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Echt moeilijk is het niet, maar er gaat in totaal wel wat tijd in zitten
Het is uiteraard van belang om de kitlaat goed te verwijderen. Daarbij te zorgen dat je de zilverlaag niet aanraakt.
Het glas kan je gewoon goed schoonmaken en ontvetten als het eraf ligt.
De zilverlaag (reflector) heb ik met een beetje glasex op een microvezel doek schoongemaakt. Want daar zit ook stof op.
Ik heb even een linkje voor je opgezocht: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200673/P360/
Hier goed te zien hoe vuil het glas wordt door het opdampende zilver door de hitte van de lamp.
Op deze pagina nog even een vergelijking tussen het vieze glas en de “nieuwe” koplampen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200673/P375/
Had je eigenlijk al de koplampen voorzien van een relais?
Hiermee ontlast je je zwakke schakelaar in het interieur, welke vrij warm wordt.
Ik had als eindresultaat ruim 1 volt meer spanning op de koplampen, wat uiteraard resulteerd in meer licht
Ook hiervan even het linkje opgezocht: http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/192835/P105/
Daar is meer info te vinden over een extra relais plaatsen als je dat nog niet gedaan had.
Als je in de winter liever wit licht heb om beter zicht te hebben kan je in april er altijd weer voor kiezen om het gele kapje weer terug te plaatsen, dat is natuurlijk nog geen 3 minuten werk
dank voor de uitleg.
Het relais heb ik al in oktober 2008 geplaatst, op mijn eerste club-meeting
Als ik het werk aan de koplampen goed inschat, moet ik dat een keer op een mooie zaterdagmorgen in het voorjaar doen, dan kunnen ze er de rest van het weekend uit liggen.
Voor de koplampen en stadslichten geldt inderdaad dat kapjes wisselen voldoende is; de mistlampen hebben gele spiegels, dus dat zal niet zo snel gaan.
Overigens is de keuze alles wit of alles geel; geen tussenweg.
Eigenlijk heb ik al besloten voor alles wit te gaan, waarbij het schoonmaken van de koplampglazen een “to do” wordt ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mistlampen zou ik wel lekker geel laten, dat is volgens mij bewezen effectiever bij mist
In een weekend ga je die koplampen idd wel af krijgen. Het is natuurlijk wel zo prettig als de kit voldoende tijd krijgt om te drogen






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
heb ik ook een keer gedaan (glas wissel vanwege steenslag gaatje)
rustig te tijd voor nemen om de kit weg en dan door te snijden. heeeel voorzichtig zin met de reflector/reflectie laag, die krast makkelijk. Arjan gebruikte een microvezel doekje ??
ik zag een foto van Arjan met tie-raps.
samen drukken om de kit te laten drogen deed ik met een stapel van die grote bruine post elastieken.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
wat voor kit gebruik je om de lampen weer terug in elkaar te lijmen?
Gewone montagekit, glaskit, of iets anders?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250