





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Van verversen via carterdeksel i.p.v. via de aftapplug wist ik, maar ik had niet gedacht aan de pakking en rubbers op het asje. Komt er ook bij te staan. Ook hiervoor naar Chyparse?
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En let op de pijltjesbij het vervangen van het filter..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Brian schreef:Van verversen via carterdeksel i.p.v. via de aftapplug wist ik, maar ik had niet gedacht aan de pakking en rubbers op het asje. Komt er ook bij te staan. Ook hiervoor naar Chyparse?
yep. chyparse.
En natuurlijk de filterhouder met gaasje goedschoonmaken. Gaasje er even uitwippen. kijk en huiver…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je het oliefilter eruit hebt, kijk goed in het filterhuis van de oliepomp (goede lamp aanbevolen). Regelmatig vond ik daar 1 of meer rubbers van oude filters (rond rubber, zit bovenop het oliefilter). Verstopt je oliekanaal met alle gevolgen van dien.
Ik kreeg ooit een DS met vastloper voor reparatie. Bleken er 3 (!) van die rubbers de boel verstopt te hebben.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bedankt voor de tips, het boodschappenlijstje is inmiddels aangepast. Is er nog een handige volgorde om in te werken?
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Motor warmrijden. Dan olie aftappen en laten uitlekken terwijl je kleppen stelt. dan bougies. daarna olie er weer in.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je de bougies er uithaalt voor je de kleppen gaat stellen, krijg je bij het kleppen stellen de motor makkelijker rondgedraaid.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja, dat heeft voor- en nadelen. Ik doe de motor rond op de startmotor. Met de bougies eruit schiet hij dan steeds door de klep open stand heen. Als je het voorwiel gebruikt in zn 5 werkt het wel goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:Motor warmrijden. Dan olie aftappen en laten uitlekken terwijl je kleppen stelt. dan bougies. daarna olie er weer in.
Pardon, bij de IE moeten de kleppen koud gesteld worden.
bogaard77 schreef:ja, dat heeft voor- en nadelen. Ik doe de motor rond op de startmotor.
Dat doe je idd heel gemakkelijk met de verbindings-steker in de kabel naar het startrelais (rood) die zich vlak bij de pluspool van de accu bevindt. Een kort tikje is een slag verder, vooral met de bougies er in komt de motor dan altijd op een geschikte positie terecht.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb geen 5, maar een BVH dus ik zal de startmotor methode dan maar gebruiken. Lijkt me makkelijker dan tornen conform WPH.
IE inderdaad koud stellen, dus niet eerst warm rijden.
En is het wel zo lekker om warme olie te wisselen. Door het carterdeksel eraf te halen krijg ik vast wat olie over me heen, en dan lijkt hete olie me niet zo fijn. Aan de andere kant, warme olie is dunner, dus loopt het makkelijker leeg.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je draait heel rustig alle 8 boutjes een slag los. Aan 1 kant draai je er 2 of 3 wat verder los.zo dat het deksel scheef opent. Loopt de olie netjes naar buiten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Duidelijk, bedankt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
camemBert schreef:
Pardon, bij de IE moeten de kleppen koud gesteld worden.
Verschilt dat dan bij de een of de andere type motor? Ik heb hier een origineel instructieboekje liggen van de D Special/D Super en dat vermeldt: klepspeling warm te meten in mm 0.25 om 0.20.
Bij een BVH kan je de motor, zonder bougies, ook makkelijk rond tornen met de slinger.
Vind ik zelf erg handig werken en spaart de startmotor.
Rijden als een Godin in Nederland.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Han S schreef:camemBert schreef:
Pardon, bij de IE moeten de kleppen koud gesteld worden.
Verschilt dat dan bij de een of de andere type motor? Ik heb hier een origineel instructieboekje liggen van de D Special/D Super en dat vermeldt: klepspeling warm te meten in mm 0.25 om 0.20.
De ie’s stel je koud, de carbs stel je warm.
Volg je hart, gebruik je hoofd.