





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik moet zeggen dat ik al een tijdje twijfel. Aan de ene kant originaliteit (iets waar jij niet heel gevoelig voor bent geloof ik ) en investering (voor een IE €200+?), maar aan de andere kant inderdaad geen gedoe meer puntjes en een lager verbruik (zeggen ze). Welke voordelen nog meer?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Aan de andere kant heb ik nooit problemen gehad met de ouderwetse verdelers, af en toe nieuwe puntjes en een nieuwe rotor en dat kost weinig.














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen problemen en optimaal lopen zijn 2 heel andere dingen Han…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Is Benjamin nog steeds dé leverancier?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
waterman schreef:Geen problemen en optimaal lopen zijn 2 heel andere dingen Han…
Maar ik heb als ik het me goed herinner op dit forum ook wel gelezen over problemen met de 123 ontstekingen. De Engelse auto die ik al 35 jaar heb heeft de originele verdeler nog en dat loopt hardstikke mooi, stationair heel rustig en zonder geschommel van het meer dan 200kg wegende motortje.
De moderne 206 die we hebben loopt met de electronische ontsteking ook prachtig, dus eigenlijk is er wat mij betreft weinig verschil en de 11 ID en DS dames die ik in de jaren 70 had liepen allemaal heel goed met de gewone verdeler en ze hebben me nooit in de steek gelaten.
Kun je mij aangeven waarom een DS beter zou lopen met de moderne ontsteking? Is het tijdstip van ontsteken exacter?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Brian schreef:Voor IE zijn er twee soorten contactpunten, één voor IE’s tot oktober ‘71 en vanaf oktober ‘71. Waarin zit het onderscheid? Mijn IE is van november ‘70 dus ik zou de eerste soort moeten hebben, maar hoe weet ik dat zeker? Welk ander onderdeel is bepalend voor het type contactpunten?
Oude puntjes even meenemen naar het magazijn. Daar hebben ze de onderdelen en krijg je gratis advies. 123 hebben ze ook natuurlijk.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Brian schreef:bogaard77 schreef:1.: als je een filter gaat doen ook de dekselpakking en de rubbers voor op het asje. NIET de aftapstop eruitdraaien. Als die niet lekt, lekker dicht laten.
Olie aftappen door het deksel los te draaien.Welke rubbers voor op welk asje? Als ik in het WPH kijk, handeling 223-1 vervangen oliefilter, zie ik niet wat jeb edoelt. Wél het filter en de pakking worden genoemd, maar geen rubbers of asje.
De gehele unit die eruit komt als je de centrale bout losdraait. Op die centrale bout zit een rubbertje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Kun je mij aangeven waarom een DS beter zou lopen met de moderne ontsteking? Is het tijdstip van ontsteken exacter?
Zet maar eens een 123 in die Engelse olieboot van je. Je weet niet wat je meemaakt Han!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een goede verdeler zonder lagerspeling en goed afgestelde puntjes met goed gesmeerde vervroeg gewichten loopt ook perfect. Alleen verloopt die na elke 1000 km een beetje. Dus na 5000 is het niet meer optimaal. Met de 123 wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:Brian schreef:Voor IE zijn er twee soorten contactpunten, één voor IE’s tot oktober ‘71 en vanaf oktober ‘71. Waarin zit het onderscheid? Mijn IE is van november ‘70 dus ik zou de eerste soort moeten hebben, maar hoe weet ik dat zeker? Welk ander onderdeel is bepalend voor het type contactpunten?
Oude puntjes even meenemen naar het magazijn. Daar hebben ze de onderdelen en krijg je gratis advies. 123 hebben ze ook natuurlijk.
Helaas zijn dinsdagavonden voor mij geen optie. En de zaterdagen meestal ook niet. Ik zal het dus met Chyparse moeten doen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:Brian schreef:bogaard77 schreef:1.: als je een filter gaat doen ook de dekselpakking en de rubbers voor op het asje. NIET de aftapstop eruitdraaien. Als die niet lekt, lekker dicht laten.
Olie aftappen door het deksel los te draaien.Welke rubbers voor op welk asje? Als ik in het WPH kijk, handeling 223-1 vervangen oliefilter, zie ik niet wat jeb edoelt. Wél het filter en de pakking worden genoemd, maar geen rubbers of asje.
De gehele unit die eruit komt als je de centrale bout losdraait. Op die centrale bout zit een rubbertje.
OK, is mij nu duidelijk. Nu Chyparse nog duidelijk zien te maken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
waterman schreef:Han S schreef:Kun je mij aangeven waarom een DS beter zou lopen met de moderne ontsteking? Is het tijdstip van ontsteken exacter?
Zet maar eens een 123 in die Engelse olieboot van je. Je weet niet wat je meemaakt Han!
Haha, hij gebruikt geen olie en lekt ook niet, al schijnt dat bij dit soort auto’s wel eens voor te komen. Ik heb nog een paar originele verdelers liggen, ik heb er zelfs een in de kofferbak liggen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De kogel is door de kerk, de 123-ontsteking komt erin. Vanochtend ontvangen en ligt nu te wachten op montage. Alle onderdelen voor de beurt zijn nu ook binnen, dus in de voorjaarsvakantie kan ik aan de slag.
Als laatste bron van informatie, naast het WPH en dit forum, zou ik graag nog de beschikking hebben over het 10.000km-beurt-cursus-boek. Is er iemand in de omgeving van Deventer van wie ik dat zou kunnen lenen, of kopiëren/scannen? Dat laatste natuurlijk afhankelijk van eventuele rechten op dat boek.
Volg je hart, gebruik je hoofd.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Boek is voornamelijk een verzameling van technische artikelen op de club site.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
OK, daar staat inderdaad heel veel op. Dan red ik het daar waarschijnlijk ook wel mee.
Volg je hart, gebruik je hoofd.