






Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik heb een aantal dagen een DS te leen omdat mijn nieuwe auto (BX) APKklaar word gemaakt. Nou heb ik gemerkt dat één van de (meedraaiende) verstralers niet werkt. Dus motorkap open en lampje vervangen toch??
Als ik aan het oogje aan de bijrijderskant trek ontgrendeld de motorkap alleen aan de bijrijderskant. Bestuurderskant zit nog vast. Ik kan dus met mijn vingers ook niet bij de laatste vergrendeling onder de motorkap. Doe ik iets fout of zit de motorkap klem op de een of andere manier. Dan laat ik dat lampje mooi voor wat het is en kan Iwan Pasman er mee aan het klooien.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Aan de bestuurderskant zit als het goed is nog zo’n trekoog Overigens: hoe vaak kun je nu met groot licht rijden?








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Aan bestuurderskant zit ook een trek-oog!
ah, iemand was me al voor.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé







Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Yep. Dat ik niet op die logica was gekomen!
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
en wellicht ten overvloede: de kap niet dicht laten vallen!!
Deze rustig laten zakken en neerleggen en vervolgs voorzichtig links en rechts in de vergrendeling drukken….
het hoeft overigens geen kapot lampje te zijn, door het draaien van de verstralers willen de draadjes wel eens los gaan zitten of breken.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
break23m schreef:Aan de bestuurderskant zit als het goed is nog zo’n trekoog
Overigens: hoe vaak kun je nu met groot licht rijden?
Helaas te weinig, maar nog steeds vaak genoeg om het werkend te willen hebben. Je weet wel, voor die éne keer, dat het wel kan, en dat die bundels zo schitterend heen en weer zwiepen. Voor mij nog steeds één van de mooiste aspecten van het rijden in een DS.
Volg je hart, gebruik je hoofd.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ook ik vind dit een van de leukste aspecten van de derde neus.
Daarom heb ik de verstralers in mijn winterauto vervangen door lampen waarin een gewone H4 met groot- en dimlicht zit.
Nu kan ik ze lekker vaak gebruiken… al mag het eigenlijk niet.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Haal je dat er uit voor de APK? Of hoe doe je dat?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nltecoko schreef:Ook ik vind dit een van de leukste aspecten van de derde neus.
Daarom heb ik de verstralers in mijn winterauto vervangen door lampen waarin een gewone H4 met groot- en dimlicht zit.
Nu kan ik ze lekker vaak gebruiken… al mag het eigenlijk niet.
Waren dat niet 2CV lampen? Heb je die in H4?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:Haal je dat er uit voor de APK? Of hoe doe je dat?
De APK is een zaak van de keurmeester. De keurmeester moet zien of het klopt. Als ie het over het hoofd ziet heeft de eigenaar mazzel. Heeft de keurmeester een steekproef van de RDW waarbij de steekproefcontroleur ziet dat de lampen niet aan de eisen voldoen, dan krijgt hij daarvoor een flink minpunt en zal de lamp moeten worden aangepast. Ook een oplettende smeris zou als hij de auto met 4x dimlicht voorbij ziet komen aan de bel kunnen trekken en mag in dat geval een verbaal geven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
voor APK trek je alleen het dimlicht draadje los… Klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>







Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Zit er geen H4 in dan?? Die heb ik namelijk ten overvloede in de schuur liggen maar voor de rest heb ik geen voorraad lampjes. Ach het blijft een leenauto van de garage dus hoef ik haar toch niet perse te repareren. Het leek me alleen wat mooi als ik vannacht naar het werk rij dat ik dan die mooie zwiepende verstralers heb.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Origineel H1.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik lees het nu pas.. Wat zal je BX tegen vallen straks na dagen in de DS….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>







Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
H1!! Die heb ik ook nog wel liggen volgens mij. En ik weet zeker dat ik de BX fijner vind rijden. De DS staat op de nominatie voor een bollenrondje, ze is nu zo hard als een plank!! Dus ik ervaar nog niet het echte DSgevoel.
Edit. Idd H1 en hij was nog heel. Het draadje zat los.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Nog even lekker off-topic; Als ik mijn stadslampjes in m’n verstralers maak (en dus uit de koplampen verwijder) mag dat wel?