Er is wel discussie te vinden over de gaatjes in de velgen. Het heeft te maken met de iets bredere velg met het vierkante gat. Het gaat mij om de band en die is 155 breed, net als mijn andere achterbanden.
Hier nog even de foto van 25 juni 2010, toen madame net bij me was gebracht door Nees.
En vandaag ziet ze er zo uit:
furriegurrie schreef:Ik was misschien wat kort door de bocht. Ik bedoelde te zeggen dat er in de laatste bouwjaren zwaardere motoren zijn gebruikt en bredere banden voor (achter wellicht ook wel. Denk wel bij de Break).
Die bredere banden zaten dan op velgen met het vierkantje als ik het goed heb.
Ik heb me laatst laten bijpraten door een deskundige, Op mijn 73-er horen voor velgen met vierkant gat en achter rond gat. De velgen met rond gat zijn voor de smalle band.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
HUH? wat is dat voor verhaal? Het überboek zegt namelijk toch heus dat er gewoon 4 gelijke velgen op moeten! Of 4 ronde gaten wielen of 4 vierkante gaten wielen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tsja…...


Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Volgens mij is het zo dat de de rondgat velg tot 69 op alle modellen rondom geleverd werd, en de vierkantgat velg na 69.
Op de ID’s werd de rondgat velg nog een jaartje langer geleverd.
Op de binnenkant van de velg rond het vierkante of ronde gaatje staat het bouwjaar en maand ingeslagen.
Zelf heb ik nog nooit een rondgat velg gezien van bijvoorbeeld 1973 maar wiebenik?
citroen DS , what else..





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
SPAM schreef:furriegurrie schreef:Ik was misschien wat kort door de bocht. Ik bedoelde te zeggen dat er in de laatste bouwjaren zwaardere motoren zijn gebruikt en bredere banden voor (achter wellicht ook wel. Denk wel bij de Break).
Die bredere banden zaten dan op velgen met het vierkantje als ik het goed heb.Ik heb me laatst laten bijpraten door een deskundige, Op mijn 73-er horen voor velgen met vierkant gat en achter rond gat. De velgen met rond gat zijn voor de smalle band.
Niet weer dat onzin verhaal over vierkant voor en rond achter hè?
Er is nooit een DS door Citroën geleverd met verschillende velgen. De deskundige mag op bijscholing….
Citroen!
Ik heb vier velgen er om met vierkant gat en nu heb ik er dus een met rond gat. Ik zal de eventuele verschillen even bekijken en melden, uit mijn hoofd is de rondgat 5j en de vierkant gat 5,5j.
Ik zou graag nog jullie mening willen weten en daarom nog even het laatste deel van een van mijn vorige posten:
En als ik het over APK heb: dat moet binnenkort gebeuren, maar de dame is geschorst en ik vraag me af wat ik het beste kan doen. Ik heb er nog niet mee kunnen rijden op de openbare weg en als ik tijdens de schorsing naar de keuring ga, wat op zich mag, kan het best gebeuren dat er zich problemen openbaren.
Ik denk er dus over om haar uit de schorsing te halen, haar te verzekeren en dan eerst eens een paar proefritten te maken voordat ik een afspraak maak voor een keuring. Wat denken jullie daarvan?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het laatste: Uit de schorsing, verzekeren en proef rijden.
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
De enig juiste volgorde is volgens mij:
Verzekeren
Ontschorsen
STUKJE RIJDEN!
NOG EEN STUKJE RIJDEN!
LANG STUK RIJDEN!
als het zo uitkomt apk’tje
LEKKER VEEL RIJDEN!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
verzekeren, ontschorsen, stukje rijden NAAR DE APK!! en dan pas een langer stuk gaan rijden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
In het enthousiasme mogen we de veiligheid niet ondergeschikt maken aan de lol.
De wet staat ons nu toe dat we om elk tweede jaar te keuren. Terecht voor een Ford-T uit 1917, die jaarlijks twintig kilometer stapvoets rijdt. Voor een permarijder/kilometervreten in een snoek is het natuurlijk onzin.
Hoewel ik zelf de staat van mijn auto aardig kan beoordelen, vind ik dat ik dat met mijn gebruik en kilometrages niet kan verantwoorden, ook niet aan mijn passagiers. Ikzelf ga dus jaarlijks met mijn drie DS’en ter APK. Een kritische blik van een onafhankelijk keurmeester houdt mijn autos en mijzelf scherp.
Het zou dus zo moeten worden:
1: Verzekeren
2: Ontschorsen
3: klein stukje VOORZICHTIG RIJDEN!
4: afstellingen / correcties / reparaties
5: herhaal stap 3 en 4 naar behoeven
6: APK
7: NOG EEN STUKJE RIJDEN!
8: LANG STUK RIJDEN!
9: LEKKER VEEL RIJDEN!
10: herhaal stap 6 tweejaarlijks, of, indien veel wordt gereden: jaarlijks
11: herhaal stap 7 t/m 10 naar vermogen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
nltecoko schreef:De wet staat ons nu toe dat we om elk tweede jaar te keuren. Terecht voor een Ford-T uit 1917, die jaarlijks twintig kilometer stapvoets rijdt
Auto’s van voor 1960 hoeven helemaal niet meer APK-gekeurd te worden….














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En dat is natuurlijk helemaal bespottelijk. Maar goed, we dwalen af.
Han is goed bezig. Er lijkt een mooie strakke snoek te staan.
Han, kan je eens wat KNAPPE foto’s posten van je frisse godin in daglicht? Of kom een bakkie doen. Als ie gekeurd is
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat laatste gaat zeker gebeuren Yuri, maar ik ben nog niet helemaal tevreden over de strakheid van met name de portieren aan de rechterkant. Maar ik ga eerst maar eens een paar maanden lekker zweven, want dat heb ik wel gemist sinds ik de XM in een hoek heb gezet. Technisch is de auto goed in orde, al moet ik met de veerbollen voor en de voorraadbol even aan de slag, maar ik krijg ze niet los.
Ik zal binnenkort even een stuk gereedschap gaan maken waarmee ik ze gegarandeerd los krijg en de voorraadbol? Misschien haal ik de hele hogedrukregelaar er even uit.
Wat de APK betreft: in principe een goed systeem, maar waar te veel onzin mee gepaard gaat, door ambtenaren bedacht. Ik heb vorig jaar met de Jaguar geen 300 km gereden, hij is technisch helemaal in orde. Toen de keurmeester jaren geleden een opmerking maakte over een remslang heb ik ze alle vier vervangen, de leiding op de achterbrug vervangen door koper en de remzuigers aan de voorkant vervangen door nieuw en de klauwen gereviseerd.
Bij een auto van 1700 kg, die moeiteloos de 200km/u haalt is de remmerij het belangrijkste onderdeel lijkt me, net als de besturing. Het ergst zijn mensen die in een auto van voor 1986 gaan rijden omdat ze denken dat zoiets goedkoop is.
Oh, die foto’s komen er aan, mijn jongste zoon heeft een geweldige camera waarmee je de stofjes op de banden kunt tellen.
Dat met de zooncamera gaat vandaag niet lukken, dus heb ik mijn camera’tje op een krat bier gezet en de zelfontspanner gebruikt en dat geeft een betere foto:
Ik ben ook even op de enorme zolder gaan struinen want ik weet dat ik daar nog dozen met onderdelen heb zwerven en daar vond ik een volt en een temperatuurmetertje. De voltmeter heb ik aangesloten en dat werkt goed. Hij wijst 14 volt aan en dat komt omdat de lader er op staat:
Kan ik de eerste tijd de laadstroom in de gaten houden want die nieuwe accu wil ik nog even niet laten slopen door madam. Als de tempmeter ook gaat werken zal ik het spul in een mooi schotje bouwen wat daar goed past.
Ik heb ook even de velgen bekeken, de velg met het vierkante gat is ongeveer 15 mm breder dan die met het ronde gat.