Totaal aantal Berichten: 833
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
coole tool. Werkt makkelijker en nauwkeuriger dan een schroevedraaier door het bougiegat…
je moet gewoon een beetje elegant werken en niet vergeten de pen er uit te halen
want dan krijg je dit:
PB
Rijden als een Godin in Nederland.

Totaal aantal Berichten: 10632
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan dus ook met een boortje! Of was die van de Action?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee, Gedore geloof ik.
PB
Er zijn houtboortjes die veel weg hebben van metaalboren, alleen de punt is anders geslepen. Een goede echte metaalboor zal onherroepelijk breken in dit geval.
Bij een goede HSS-boor is alleen het onderste (snij)gedeelte doorgehard, de basis is veel minder hard om schokken
en trillingen op te vangen. Anders zou ie veel te snel breken. Als hij er andersom in had gezeten was ie zeker gebroken!
PB
Nu weer on-topic
Dit is het houtboortje waar ik het over heb en die gaat gegarandeerd krom. Een hss metaalboortje breekt, ook aan de kant die in de boorkop zit.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Allemaal bedankt voor de bijdrage, maar laten we deze discussie maar afronden, het is me duidelijk dat bij voorkeur (zacht uitgedrukt) de pin/boor/spijker er gewoon uit moet, en dat het gebruik van iets bros in plaats van iets taais alleen maar iets is om de schade bij een stommiteit te minimaliseren. Ik ga gewoon de sleutels aan het boortje vastbinden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 833
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Contact moet aanstaan om onstekingstijdstip statisch af te stellen.
Met het contact uit lukt het ook hoor, moet je wel een multimeter hebben die op weerstand meten staat.

gjvdh schreef:Contact moet aanstaan om onstekingstijdstip statisch af te stellen.
Voor het plaatsen van 123 moet ik alleen weten wat het statisch ontstekingstijdstip is. Bij mij is dat pen in gat. Daarna kan de pen eruit.

Mocht even duren maar ik ben weer verder gegaan. Kleppen gesteld en 123 erin.
Ik kon alleen nog steeds niet vinden waar ik niveau van bakolie kan checken. Met de aanwijzing van Egbert is het in ieder geval nog niet gelukt. Heeft iemand een foto van de peilplug bij een BVH?
Egbert schreef:Dat is de vulplug.
Aan de Re zijkant ( niet bestuurderskant) Zit een bout, ik dacht sleutelmaat 14. Die er uit en de olie moet net tot de rand van het gat staan: als het er uit loopt is het prima, anders dunne schroevendraaier er schuin in en kijke of er olie aan hangt.
Nu alleen nog even de nieuwe bougies erin, kleppendeksel er op, inlaatspruitstuk monteren, olie er in en aan beide kanten nog het bovenste doorsmeerpunt achter het voorscherm doorsmeren. Daarna: rijden maar.
Bij mijn 5-bak zie je hem rechtsonder op de foto ( de bout met de ringen ertussen).

Hartelijk dank! Ik had hem hoger verwacht, dus ik zocht op de verkeerde plek.

Bakolie gecheckt en in orde bevonden.
Vervolgens de bougies vervangen, toen zag ik dat de bougies van cilinders 1 & 2 een extra ringetje hadden. De linker 2 bougies op de foto’s.
Die van 2 kon er ook af en ziet er uit als op de derde foto te zien is. Waarvoor zijn die ringetjes, en moet ik die ringetjes op de nieuwe bougies overzetten?
Excuses voor de foto-kwaliteit