




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb ‘m vandaag pas geprobeerd en hij sloeg zonder extra gas geven direct vlot aan. Het schoonmaken van de LMM lijkt dus goed gewerkt te hebben. Verder loopt alles weer als een zonnetje.
Een ding irriteert me wel. De versnellingsbak is in het najaar uit elkaar gehaald en geinspecteerd door HML. Sinds een maand of drie ontwikkelt de bak nu de neiging om de pook niet meer zelf terug te duwen naar de middenstand vanuit links of rechts. Dit is vooral bij de vijfde versnelling het geval: ik moet hem dan echt handmatig naar het midden duwen, voordat ik bv vier kan inschakelen. Ook gaat het schakelen behoorlijk stroef. Ik heb het schakelstangetje even losgemaakt en dat beweegt allemaal soepel. Het zit ‘m dus echt in de bak zelf. De bakolie is goed op peil. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
fluidphreak schreef:Ik heb ‘m vandaag pas geprobeerd en hij sloeg zonder extra gas geven direct vlot aan. Het schoonmaken van de LMM lijkt dus goed gewerkt te hebben.
Dus Rogier: ......toch the usual suspect.
@ Fluidphreak: ja, die bobine en de verborgen module, daar kun je alleen lekker bij als je de koplamp er ‘even’ uithaalt. Is een gepiel, maar de moeite waard. Je kunt dan de hele bobine met steun en al losmaken en dan de module uit z’n ‘kooitje’ halen en alles schoonmaken c.q. vervangen.
Gebeurt trouwens best vaak dat daar draadjes gaar zijn en voor ogenschijnlijk onverklaarbare storingen zorgen.
Edit: je had ook nog een vraag over de bak. Ligt het echt niet aan de afstelling van die twee stangetjes?
Ik zou zo niet weten waardoor het anders veroorzaakt zou kunnen worden. Tenzij de moeren op de schakelassen in de bak iets losgelopen zijn. Het kapje van de 5e versnellig moet er dan af en daarna kun je die moeren opnieuw vastzetten en borgen.
Wel raar, want Harry zal dit heus goed geborgd hebben. Anders misschien beter eventjes contact met hem opnemen??
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ja, het soepel maken van de LMM was een goede tip, nog bedankt! Overigens draaide het asje wel soepel, alleen bleef het klepje een beetje tegen de rubberen aanslag plakken. Dat heb ik vooral schoongemaakt.
Ik ga zeker Harry bellen over de bak, alleen vind ik het altijd fijn om “beslagen ten ijs” te komen en alvast wat meningen te vragen hier. Het lijkt mij dat de stangen goed afgesteld staan: in het begin schakelde hij ook wel soepel.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mooi van de LMM Freak! Ik heb nu ook de koplamp eruit gehaald, maar kom dan nog niet lekker bij de achterste bout van de bobinesteun. Dus gaat het luchtfilterhuis er maar wéér uit en kan ik meteen de “plak” bij de rubberen aanslag van de LMM checken.
Versnellingsbak: succes, hier weet ik echt nóg minder van af
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Over de bak: weet je zeker dat de koppeling goed afgesteld staat en dus goed vrij komt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Interessant… want dat weet ik niet helemaal zeker.
Maar het gaat vooral om de links/rechts beweging vanuit de “vrij” positie, en dan met name naar rechts. Die verloopt heel stroef, en veert dus vaak niet vanzelf terug naar het midden als je de pook loslaat. Ook wanneer de motor niet draait. Dan kan het toch niet de koppeling zijn?














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat is inderdaad niet de koppeling. Kan wel het draaipunt onder het subframe zijn wat vastzit overigens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Daarom had ik de schakelstang die voor de links/rechts beweging zorgt losgekoppeld om dat te bepalen, en toen bewoog de pook wel soepel. Op naar Harry dus…














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoezo ? er zit toch gewoon garantie op zo’n klus?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Jawel, maar tijd, moeite en “gedoe” kost het natuurlijk altijd… Vandaar dat ik er niet per se zin in heb. Maar opgelost moet het natuurlijk wel.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Vandaag heb ik van het mooie weer geprofiteerd om het bakprobleem helemaal uit te zoeken. Na het losmaken van de schakelstangen en de hevel was het duidelijk: het zit ‘m in het scharnierpunt boven op de bak, dat gaat echt ontzettend stroef. Ik heb dit heel vaak heen en weer bewogen, ondertussen met WD40 inspuitend, maar echt soepel wordt het niet. Het beste zou zijn om deze hele steun los te maken en dan het scharnier uit elkaar te halen, maar daarvoor moet de pomp en de poelie los en dat ging me iets te ver. Het is wel een stuk beter geworden. Binnenkort moet de auto toch voor een beurt, en dan vraag ik wel of GDJ het (onder garantie) soepel wil maken.
Daarna ook nog even het schakelaartje van de centrale vergrendeling in de deur weer gerepareerd, dus dat werkt ook weer netjes nu. Verder op het lijstje staan nog:
- injectoren laten reinigen (ik vond dit adres: http://www.lgmotorenrevisie.nl/contact-lg-motorenrevisie-amsterdam.html)
- baksteun laten vervangen
- naar de uitlaat kijken, hij bromt een beetje
- stuur maakt soms steunende bijgeluiden, misschien is het weer tijd om de LHM te vervangen
We blijven aan de slag kortom…













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Langzaam maar zeker vooruitgang, mooi
Over de combi baksteun en uitlaat:
- vorige zomer heeft Hydraulique mijn uitlaatbrom en -resonantie verholpen, met het nodige gevloek op het franse blik
- vervolgens heb ik zelf de baksteun vervangen
- en nu gaat er soms een nog veel grotere resonantie door de CX heen…
- wat wellicht (!) weer door de uitlaat komt, de nieuwe baksteun tilt het hele blok wel ff 1-2 cm op vergeleken met een gare baksteun!
Oftewel: misschien beter om baksteun en uitlaatwerk in ene te doen, zit alles meteen recht/goed? Eind april kijkt Hydraulique mijn CX weer na, daarna kan ik vertellen of deze hypothese onzin is of niet
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Moet zeggen die uitlaatbrom klinkt mij nu ook bekend, voor de motorrevisie had ik hier geen last van en nu wel.
Er is ook een nieuwe/andere motorsteun ondergekomen en bovendien lekt ie zowiezo bij dat platte stuk in de tussenpijp, ik moet nog eens goed kijken waar het nou precies vanaf komt en ook een een andere dichte tussenpijp eronder prutsen.
Maar eigenlijk zou het flexgedeelte dit moeten opvangen als er een hoogteverschil is of de pijp moet ergens tegenaan resoneren.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Een nieuw probleempje: als de motor heet wordt (bv filerijden) wordt op de een of andere manier de gaskabel iets korter, waardoor de gasklep niet meer in de stationairstand terugkeert. Resultaat: stationair 2000 of meer toeren draaien en dus een nog hetere motor (en irritatie). Ik heb nu het schroefje bij het gaspedaal wat uitgedraaid zodat er wat extra ruimte is, maar hierdoor hangt het gaspedaal een beetje los als de motor koud is.
Is dit “krimpen” van de gaskabel (of uitzetten van de mantel?) een bekend probleem? Zou het verholpen zijn met een nieuwe gaskabel?





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Bij mijn cx (2400 carb) zit er erg veel speling op de bocht bij de carb waar de gaskabel langs loopt. Ik weet niet hoe de constructie bij jou zit (iig geen carb) maar het kan zijn dat met vuil en verhitting de boel stroever loopt (of niet meer de juiste weg terug vind). Het kan ook te maken hebben met vuil in de buitenkabel, dat bij verhitting de binnenkabel stroever doorvoer geeft.
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken