Ik ben in WW2 geboren en geef niet zomaar op, ik heb verdomme de hongerwinter overleefd, maar het was wel even flink balen. Als ik er over nadenk kan het alleen maar iets met de stoterstangen zijn. Ik vraag me alleen af hoe zoiets kan, de inlaat nummer 4 gaat nog wel op en neer, maar heeft zoveel ruimte tussen de stoterstang en de tuimelaar dat het lijkt of er een stuk stoterstang is verdwenen en nummer drie zit gewoon vast en doet niet meer mee.
De inlaatkleppen lijken zo te zien gewoon helemaal dicht, de veren van alle vier de inlaatkleppen lijken even lang. Morgen gaat het hoofd er af en zal ik foto’s maken van het probleem.





























Totaal aantal Berichten: 10493
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kromme stoterstangen treden eigenlijk alleen maar op als na lange stilstand de kleppen enigszins vast(geroest) zitten. In jouw geval heeft de motor goed gelopen, dus die kleppen zitten niet vast. Misschien hebben de stangen door een vorig malheur een “initiële” kromming gekregen waardoor ze nu, tijdens het lopen, steeds krommer zijn geworden (knik). Zonder twijfel zal nu elk technisch aangelegd brein met je mee gaan denken, dus geef niet op. Ik had een keer 3 dagen gewerkt om in mijn 21ie een ander blok te zetten; na 2 min. lopen stopte dat ermee. Afgebroken klep! Ach ja, oude dames, er kan eens een klep of een heup breken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als ik haar heb onthoofd ga ik de kleppen er uit halen en indien nodig vervangen. Uiteraard gaan we ze even inslijpen en schoonmaken en dan moet het weer gaan als een nieuwe. Ik hoop dat ik dan met een paar stoterstangen weer kan gaan bouwen want ik wil nu wel eens wat gaan zweven.





























Totaal aantal Berichten: 10493
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de kop er af is, bekijk dan ook even goed de stoters en de nokkenas. Maar ik heb zo het idee dat je dat toch al van plan was….
Ik heb trouwens een eend gehad waarbij de kleppen bleven hangen door vervuiling van de klepstelen bij warme motor. maar als je de kop helegaar uit elkaar haalt kom je dat vanzelf wel tegen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Han,
Laat ze een poepje ruiken, die dame moet de weg op
Een poepje? Een scheet zal je bedoelen.
Han S schreef:Een poepje? Een scheet zal je bedoelen.
Als ie maar niet lang stinkt













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Wat een ellende, inspecteer de boel eerst eens goed.
Misschien kan je met vervangende delen de boel weer fixen.
En anders een blokwissel je hebt er nu al zoveel moeite voor gedaan.
Succes Peter.









Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Eeeeh, je lapt de dame op en vervolgens slopen? Doe normaal man Als dat blok niet deugt de wagen lekker laten staan en wachten tot je weer centen hebt / tegen een mooi blok ” aanloopt”. Hopen dat het meevalt.
Succes
GJ
jantje1948 schreef:Kromme stoterstangen treden eigenlijk alleen maar op als na lange stilstand de kleppen enigszins vast(geroest) zitten. In jouw geval heeft de motor goed gelopen, dus die kleppen zitten niet vast.
Het komt voor, door veroudering van de benzine, dat er een teerachtige substantie op de inlaatkleppen blijft zitten waardoor de inlaatkleppen vastlopen in de klepgeleiders.
Dus dan loopt de motor in eerste instantie perfect en na afkoelen en opnieuw starten lopen de inlaatkleppen vast.
Ik zat er gisteren ff goed doorheen, maar nu staat de zon vreselijk zijn best te doen om mij op te vrolijken en dat lukt goed. Inmiddels heb ik per telefoon goede raad gekregen van een van de moderatoren van dit forum (waarvoor grote dank) en die bevestigde mijn vermoedens. Door het lange stilstaan kan het gebeuren dat de inlaatkleppen zo zwaar door de geleiders gaan dat de stoterstangen sneuvelen.
Mijn Engelse auto heeft bovenliggende nokkenassen, maar toen ik daar een 4.2 motor voor had geregeld en de kop demonteerde moest ik de inlaatkleppen er letterlijk doorheen slaan met een hamer en een doorslag. (daar is ie weer)
Dus ik denk dat we vanmiddag er achter zullen komen dat de schade meevalt en ik hoop dat het beperkt blijft tot twee stoterstangen en wat werk. Kan ik haar gelijk opvoeren tot 250 pk.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zie bovenstaand verhaal van Lucky. Roest, teer en andere meuk die zich tijdens het stilstaan op de kleppen vormt kan er voor zorgen dat als de boel een keer goed warm loopt er e.e.a. gaat klemmen. De klep zit vast, wil niet open, de nokkenas drukt door, KABOEM: kromme stoterstang. Kop demonteren, andere kop halen, die kop effe nalopen, vastbeunen, klaar! dagje werk voor onze Han.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik las vorige week: als waterman het zegt is het zo. Lucky had gelijk. Het was vandaag prachtig weer om eens de handen flink smerig te maken:
Klepdeksel was er gisteren al af net als de tuimelaars met as van de inlaatkleppen. De uitlaatkant er af gesleuteld en wat weer een smerige zwarte zooi:
Het is ook mooi als je de boel niet hoeft te tillen, ik ben sterk genoeg, maar hij zit wel wat ver weg en een kraantje is een groot genot:
En dan kom je dus het volgende tegen:
De inlaatkleppen 3 en 4 zaten echt muurvast, ik heb ze er met een moker uit moeten slaan en ze zijn nog recht, maar er zit wel kleefkracht op de stelen:
Morgen de olie en de benzine aftappen, ik had er nieuwe benzine in gegooid, liter of 20, maar dat gaat er weer uit en ik gebruik dat wel voor schoonmaakwerkzaamheden.
Hoi Han, ik volg je draadje al een flinke tijd. Jammer dat het zo tegen zat, maar wel mooi dat de zon weer is gaan schijnen!!!
Succes, & nog ff volhouden dit komt weer helemaal goed!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Mooi dat je door zet!
Dit valt inderdaad mee, hoewel het natuurlijk een tegenvaller is omdat je gisteren dacht gewoon klaar te zijn.
Ga niet te enthousiast de kop vlakken. Als hij binnen de specifikaties zit, gewoon zonder vlakken hermonteren.
Kleppen er uit, schoon maken en voor de zorgvuldigheid opnieuw inslijpen.
Nu je zover bent even de stoterbussen nazien, zitten ongetwijfeld een paar bij die versleten zijn. Omdat ze door en door gehard zijn kan je die op ( laten) slijpen. Stoterstangen is goed aan te komen ( ik heb er als je wilt een heleboel liggen).
Succes.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper