













































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, kijk ook even héél goed naar die klepgeleiders. Zijn die ingelopen of zitten de kleppen er ruim in haal dan maar liever een andere kop of breng deze kop weg voor revisie. En, nieuwe klepseals monteren hoor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ Egbert: ik heb de stoterbussen bekeken en er is er een met een paar pitjes, de rest is als nieuw. Die kan ik er waarschijnlijk wel uitslijpen, maar als jij een goede bus hebt voor me maak je me blij en als je dan ook nog een paar stoterstangen voor de inlaatkant van een postzegel kunt voorzien maak je me zo blij dat ik een vreugdedans ga doen onder het roepen van indianengeluiden. Ik hoor graag hoeveel munten je ervoor in de plaats hebt via PM.
@ waterman: zowel de in als uitlaatkleppen liggen mooi hoog op de zetels en ik ga dat allemaal goed nakijken, inslijpen, schoonmaken enzovoorts. Ik krijg steeds meer het gevoel dat deze dame niet meer heeft gelopen dan de 68.129 km die op de teller staan. De cylinders hebben nauwelijks een randje, moet ik nog ff goed bekijken en het ziet er allemaal nog netjes uit. De vorige eigenaar heeft haar gekocht zoals ik haar van hem overnam en hij kwam er niet toe om haar verder te voltooien. Bovendien heeft hij nog een mooie goed rijdende ID in de prachtige kleur Blue ‘d Orient. Bij hem heeft deze D Special een jaar of vier stil gestaan, maar de eigenaar voor hem is met deze dame aan het werk geweest en mogelijk staat zij al veel langer stil.
Het is nu een auto van 39 jaar oud en het zou zomaar kunnen dat zij al 20 jaar of nog langer niet meer rijdt. Er is geen laatste APK datum bekend bijvoorbeeld. Als het meezit rijd ik volgende week weer.
Han S schreef:Dus de tank leeg laten lopen, de boel schoongemaakt, kwam een zooi bagger uit,
En daar zit het probleem wat je nu hebt, want ik neem aan dat je de tank niet schoongespoeld hebt ?.
Ik heb bij mijn ID 19 uit 1968, die meer dan15 jaar stil had gestaan, tweemaal de kop afgehad omdat de kleppen vast waren gelopen in de klepgeleiders, zoals bij jou nu. Ook de tank leeg laten lopen, filter schoongemaakt en nagespoeld met benzine.
Het probleem bleek in de benzine te zitten, de oude benzine laat blijkbaar bezinksel achter in de tank wat oplost wanneer je er nieuwe benzine bij doet. Je krijgt dan een mengsel wat bij afkoelen die teerachtige substantie veroorzaakt op de kleppen, zoals bij jou op de foto te zien is. Ik heb mijn tank er uitgehaald en schoongespoeld met water en grind en mooi laten drogen in de zon, daar kwam toch een bagger uit.
Mijn advies de tank schoonspoelen, om het geen tweede keer te laten gebeuren zoals mij is overkomen.
Ik heb geprobeerd om de tank er uit te halen, maar die zit muurvast en de nylon slang gaat door het metalen doorvoerpijpje de tank in en ook dat kreeg ik er met geen mogelijkheid uit. Ik zal het nog een keer proberen en als dat niet lukt gaat de tank er in stukken uit en komt er een andere tank.
Je bedoeld de nylon slang 1 op de foto, aanvoerleiding naar benzinepomp.
Dat probleem had ik ook, ik heb de rubber buitenhuls deels (voorzichtig) doorgesneden,
zodat je hem op een bepaald moment er wel uit kon trekken.
Het is inderdaad een hele lastige om hem er uit te krijgen, hij loopt tot in het filter.
Vandaag alle kleppen ingeslepen en ik raak steeds meer overtuigd van het vermoedelijke feit dat deze motor echt nog maar net is ingelopen. De kleppen hebben geen slijtagesporen, liggen dik bovenop de zittingen en er is geen ruimte op de klepgeleiders, zelfs de klepseals zijn nog netjes, maar er gaan toch nieuwe in. Alles staat klaar en als ik de spullen binnen heb gaat de kop weer in elkaar en op het cylinderblok. De cylinderwanden zijn ook netjes, geen randje bovenin dus dat komt goed.
Vandaag kwam er een pakketje met de postmevrouw en daarin zaten twee nette stoterstangen en een klepstoter. Heb ik zomaar gekregen van forumlid Egbert, waarvoor grote dank. Bij gelegenheid zal ik graag wat terugdoen.
De tank: ik heb de vlotteur losgehaald, die is naar de eeuwige jachtvelden, zit muurvast en stangetje weggerot. De tank zit echt vol met bagger, niet te geloven. Ik denk dat ik hem gewoon wegflikker en een andere zoek. Ik denk dat ik Allah op mijn blote knietjes mag bedanken want uiteindelijk is dit mijn eigen domme schuld en als dit een motor was geweest van het J merk, met bovenliggende asjes dan had de schade heel wat groter geweest.
Nu we het daar toch over hebben: de uitlaatkleppen van de DS motor zijn veel zwaarder dan die van het J merk, veel dikkere en langere stelen en dus ook langere klepgeleiders.
Als iemand nog een schone tank heeft liggen hoor ik het graag.
En Egbert, nogmaals veel dank, onwijs tof van je.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, ik weet dat je op een beperkt budget zit maar als je geen tank kunt vinden: Ds keizer in Amsterdam heeft “gereviseerde” tanks. Deze zijn chemisch ontroest en gecoat. Ik heb er al meerdere afgenomen en ben daar zeer tevreden over.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha, dat is een mooie optie, bedankt, kostdat?
Mooi dat de stoterstangen goed zijn aan gekomen.
Al een plan hoe je de stoterbus gaat op slijpen, of monteer je die ene met een paar pitten er in?
Ik heb de stoterbussen indertijd in de draaibank gezet en zo goed mogelijk een slijpmachine met een mooie vlakke schijf met de vlakke kant er tegenaan laten draaien. Het vlak moet helemaal vlak worden en uiteraard haaks op de bus. Daarna met schuurpapier in stapjes tot 1000 het vlak gepolijst.
De vlakheid van de kop al gecontroleerd?
Succes.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik zal de kop op vlakheid morgen even goed bekijken en over die stoterbus moet ik even diep nadenken, maar dat doe ik vennacht. Een vriendje van mij heeft een draaibank en ik heb een dremeltje die inplaats van de beitel kan.
Als je de stoterbus morgen opstuurt naar Citrotech heb je donderdag een prachtig vlakgeslepen exemplaar retour. Voor niet al teveel centen.
Rijden als een Godin in Nederland.
Ik heb zojuist mijn benzinetank verwisseld maar ben er eigenlijk zeker van dat de oude tank goed is. Mijn auto ruikte erg naar benzine als de tank vol was. Bij de vlotterpakking was er wat lekkage (door slechte pakking denk ik) Ik heb de tank eruit gehaald maar kan er verder niks aan ontdekken. Heb de nieuwe er al inliggen dus je mag deze tank hebben als je wilt.
Zie mijn draadje:
Dat vind ik heel sympathiek van je Alexander, ik haal morgen de tank er uit en ik stuur je een PM.
Laat maar even weten, de tank ligt voor je klaar!












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stoterbussen zijn gehard. Pas op dat je niet te ver afdraait want dan is ie zo weer stuk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>