











































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
oja…. 0,4. dus..
De dwell hangt af van de onsteking dus ducellier, marchal, bosch enz. Ik weet die waardes niet uit het hoofd. Was ducellier niet 58 graden?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dwell is theoretisch juist. Maar ik heb behalve bij een Marchall cassette deze nog nooit afgesteld. Gewoon lighogte op 0,4 zetten en je kan de ontsteking echt perfect afstellen hoor
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mijn ervaring is toch dat met de juiste contacthoek en juiste voorontsteking, de motor rustiger loopt, echt beter oppakt en meer vermogen heeft. Duidelijk te merken.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het het WPH geeft dwell op. geen lichthoogte. En ook nog eens verschil in type ontsteking. Het zal wel een rede hebben…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bedankt allen. Ben er inmiddels achter dat er een DY3 motor inzit van een DS20/5 uit 1973 (niet originele blok en versnellingsbak van mijn Safari) Dwell moet zijn 57-60 graden. Motor verdraaien door wiel op te tillen, in z’n 5 zetten en draaien maar. Ga vanavond weer aan de slag
Groeten,
Stef














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisterenavond dwell netjes afgesteld; stond op 70 nu op 56 (moet zijn 57 +/- 2)Contactpuntafstand is dan 0,35
Ben toen met de stroboscoop gaan kijken maar in de stroboskoop geeft hij een streepje in plaats van een stip. Het is een goedkope stroboskoop (Afrika!) die je in serie zet met een bougie. Nu geeft een goede ontsteking een lange vonk. Is dit de streep die ik zie? zo ja welke kant van de streep moet ik aanhouden om de ontsteking af te stellen? De voorkant neem ik aan? want dat is het begin van de vonk. De streep is een graad of 3-4 lang bij 2000 toeren
Groeten,
Stef












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
huh? bij mijn strobe moet je de flits op het vervroegings stripje richten. Je ziet dan de stip op het nokkenaspoeliewiel (3 x woordwaarde) stilstaan bij het aantal graden vervroeging (11 bij 2000 rpm. 11 want halve snelheid nokkenas).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja maar mijn stipje wordt dus een streepje en het streepje wordt langer als het toerental stijgt.
Ik heb mijn stroboscoop tussen bobine en verdeler gehangen, Ik zal hem vanavond eens tussen verdeler en bougie zetten, wellicht helpt dat.
Oh had ik maar een stipje….
Moet een stroboscoop zijn die inderdaad oplicht gedurende de hele vonk tijd. Wat je wil weten is het begin van de vonk, dus het begin van het streepje.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank! dan staat hij dus verkeerd…
Volgende week zondag een mooie meeting 250 km hiervandaan (3 dorpen verder) Meer dan 500 autos en de lokale afdeling (Zululand) van de Citroen club van Zuid-Afrika. Meestal een stuk of 5 deessen (en nu dus ook een break) een paar eenden en een paar tractions (hier heten die Light 15)
Heb dr zin in!




























Totaal aantal Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Stef Sep schreef:Ik heb mijn stroboscoop tussen bobine en verdeler gehangen
Dan flitst de stroboscoop bij het signaal naar alle vier cilinders.
De scoop moet op de bougiekabel van cilinder 1.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de cylinders dan niet allemaal perfect op tijd staan, krijg je een streepje.
Gewoon op de kabel van de voorste bougie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.