
















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Heeft iemand enig idee wat voor materiaal de motor is? (carter etc)














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het motorblok is van gietijzer, het carter is van een vrij ranzige aluminiumlegering.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Op onderstaande foto is de zij/onderkant van een ‘nieuw’ koppelingshuis (motorzijde) te zien. In m’n hand heb ik het stukje van het oude koppelingshuis wat er bij mij op die plek uit is gebroken. Hier zit nog een stukje met bout aan wat van de motor(?) gerukt is. Is dit van de motor? Of het Carter? Of iets anders. Iemand enig idee?


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het ziet er uit als aluminium, dus het zal zeker niet van het blok afkomstig zijn.





























Totaal aantal Berichten: 10490
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voorhoek van de carterpan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Dat jullie dat kunnen zien… Uiteraard moet ik gewoon de boel loshalen om alles goed te kunnen bekijken, maar daar heb ik nu nog even geen tijd voor. En omdat ik me toch een beetje zorgen maak zit ik me alvast wat voor te bereiden. Om de carterpan te vervangen moet waarschijnlijk wel de hele motor eruit?
Ja, maar als je de bak er uit moet halen is het geen groot probleem om de hele handel er uit te takelen. Heb je een takel of een motorkraan?












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
AZ schreef:Op onderstaande foto is de zij/onderkant van een ‘nieuw’ koppelingshuis (motorzijde) te zien. In m’n hand heb ik het stukje van het oude koppelingshuis wat er bij mij op die plek uit is gebroken. Hier zit nog een stukje met bout aan wat van de motor(?) gerukt is. Is dit van de motor? Of het Carter? Of iets anders. Iemand enig idee?
eeehhh ik zie een remchijf en een uitsparing voor de startmotor. Dit is toch de klok (bakzijde)?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb zo vaag het vermoeden dat de foto gespiegeld is, anders klopt er echt iets niet
Edit: Als je de foto een kwartslag rechtsom draait klopt het beter.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dan nog. Ik zit in de bak te kijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik denk dat het een kwestie is van begrijpend lezen is, hij zegt:
Op onderstaande foto is de zij/onderkant van een ‘nieuw’ koppelingshuis (motorzijde) te zien. In m’n hand heb ik het stukje van het oude koppelingshuis wat er bij mij op die plek uit is gebroken. Hier zit nog een stukje met bout aan wat van de motor(?) gerukt is. Is dit van de motor? Of het Carter? Of iets anders. Iemand enig idee?
Je ziet een bellhouse van de andere bak en hij houdt het afgebroken deel van zijn oude bak bij de plaats waar het thuishoort. Maar er zit nog een stuk van de andere kant aan, dus van de motorzijde en hij vraagt zich af of dat van het cylinderblok is of van het carter.
Volgens mij is het een stuk van het carter.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
aha.. van het carter denk ik. EEn oor eraf. kan geen kwaad als het niet lekt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is belangrijk dat motor en bak op zoveel mogelijk plaatsen met elkaar verbonden zijn. Doe je dat niet, dan breekt het af. Ik heb dat zelf ook al meegemaakt. 2 onderste boutjes weggelaten bij onze rally ds. Neem een drempel met aardige snelheid, krak… De meneer die de DS25 turbo heeft gebouwd overkwam het zelfde. Zijn CX oliecarter miste 2 montagegaten aan de onderzijde. De bak zat daar dus niet vast op de motor. Bruggetje op de A44 met 140… KRAK..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is een stukje dat uit het carter is gebroken en waterman heeft volgens mij gelijk. Die bout heeft wel degelijk een functie, het is de onderste bout en die zit er niet alleen om de boel op zijn plaats te houden. Als die los zit of ontbreekt komt er een veel grotere kracht op de er boven gelegen bout en dat is volgens mij dat ding met dat rare koppie.

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic