




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Sensor kost iets van 8 euro en zit achterop het blok.
Beetje pielen om erbij te kunnen: als je de bovenste motorsteun losneemt kun je het blok iets voorover laten kantelen en is het allemaal wat eenvoudiger.
Wat voor olie gebruik je?
‘Spirit of avant-garde’
Bij mij was het ook de sensor en ook ik maakte me onterecht zorgen dat de motor op z’n eind liep. Oude sensor zat er niet eens zo lang in.



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Dan is dat een mooi klusje voor de komende weken. Kan je de sensor vervangen zonder dat er veel olie uit het blok loopt?
Het soort olie weet ik niet. Ik heb de CX pas enkele weken. Wat zou je me aanraden?
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als de motor niet loopt, komt er nauwelijks olie uit het bevestigingsgat.
Gewoon stekkertje losnemen en oliedrukschakelaar vervangen en stekker weer aansluiten.
Olie? Een 10W/ 15W mineraal of half-syntheet is prima voor een Douvrin…
‘Spirit of avant-garde’
Haynes nog niet binnen?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
@Franq: Nope, opnieuw besteld.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Vandaag pakket je bij de post: net sinterklaas, kadootjes uitpakken. De eerste onderdelen om de fuseekogels en draagarmlagers te vervangen zijn binnen. Wachten is nog op de bussen voor de onderkant.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Nadat ik vorige week geheel onvrijwillig in een forse achterwiel slip terecht kwam (scherpe bocht op nat asfalt) werd de noodzaak voor verse achterbanden echt nijpend. Er zaten nog sloffen van 1992 onder. Met dank aan de ANWB waar ik vorig jaar een dag een Grip en Slip heb gevolgd kreeg ik de dame snel weer in het rechte spoor.
Ik vond na veel Googlen 2 Michelin 195/70 R14 voor € 80 per stuk. Ik ad ook nog gezocht naar Toyo´s, deze zijn ongeveer een tientje goedkoper. Dan liever Michelin. De tip van CEE/IKS om 195/80-ers te vinden leverde even niets op. Voorlopig maar `stepwieltjes`.
Morgen verwacht is ze binnen. Kan ik ze deze week laten monteren.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maar er horen ook geen 195/80’s op. 195’ers op een cx zijn altijd in 70 serie geleverd! Alleen de 185 en 175’s werden in “80 serie” op een cx geleverd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En in 2009 kon ik nog verse productie 175/80 Energy XH1 of XT1 scoren.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Vandaag iets vreemds meegemaakt: reeds 120 op de snelweg en had net overgeschakeld van gas naar benzine. Dit doe ik om de carburateur bedrijfsklaar te houden. Opeens houdt de motor in,de toerenteller springt op 0, ik trap de koppeling in de veronderstelling dat de motor was afgeslagen, schakel terug en laat de koppeling opkomen. Op dat moment grote knal in de uitlaat en de toerenteller schiet naar 5000 en vervolgens naar 3000. Vanaf dat moment loopt het gewoon zoals het hoort.
Mijn idee is dat de ontsteking heeft gehaperd. Oorzaak??? Iemand ideeën? Bougiekabels en verdelerkap zijn recent vervangen. De staat van de bougies weet ik nog niet.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Sinds zaterdag nieuw probleem. Tijdens een lange rit begint het lampje van de versleten remblokken branden. Geen probleem denk ik, kijk de blokken en de verbinding wel even na als ik binnenkort tijd heb. Kort daarna gaat het laadstroom lampje telkens kort aan en weer uit. Na even te zijn gestopt om de spanning te meten met draaiende motor merk ik dat de dynamo niet meer bij laadt. Balen!
Wat blijkt: zekering doorgebrand (groen 16 Amp). Deze vervangen en brandt direct door zodra ik de contactsleutel omdraai.
De puzzel die ik nu moet zien op te lossen is: zolang ik het contactslot uit heb staan blijft de zekering heel en werkt:
*radio
*centrale deurvergrendeling
*binnenverlichting
*verlichting handschoenenkastje
Via het contactslot is volgens het boekje geschakeld:
*achteruitrijlichten
*handremknipperautomaat
*achterruitverwarming
*dynamobekrachtiging
Hier ergens moet het probleem zich bevinden. Eliminatietest.
Ik heb de stekker van de dynamo gehaald en getest—> kortsluiting blijft.
Is het handig om ook de + kabel van de dynamo los te maken en dan weer te testen?
En het kan ook in het contactslot zitten… komt dat vaker voor?
Andere tips?
PS: mijn trekhaakkabel ga ik ook nog verbeteren met het verhaal van XM 2.9 V6 Exclusive in gedachte.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik neem aan dat je de achteruitrijlampen, achterruitverwarming en handrem niet erop hebt als je hem op contact zet,
je probleem zou dan volgens jouw boekje dan in de dynamo moeten zitten, dus zou ik hiervan alles incl bekabeling een losgooien en dan nog eens testen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
@ Mark: Ga ik morgen doen. Thanx.
Verder vanavond 3 uur in de Haynes elektrische schema’s gedoken en met kleurpotloden de lijntjes gekleurd. Kom ik een kabel naar de dynamo tegen en een onderdeel dat “Idle cut-off” heet. Weet iemand wat dat is?
Andere vraag: heeft iemand de tectyleerschema’s voor een CX, of weet je die op internet te vinden?
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Idle cut of is een afsluiter op je carubateur die de bezine toevoer afsluit, je zult zien als je onder de motorkap kijkt dat er kabel opzit.
Mark
CX 2000 pallas ‘78