2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Hoogteverschil van 8 cm
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juli 2011 11:17 PM
  [ # 16 ]

Ja, dat is vrij simpel af te stellen, maar als het altijd goed was en nu plotseling veel te hoog, dan moet je je afvragen hoe dat kan.

In de kofferbak vlak achter de achterbank zit een plaat welke je kunt verwijderen door de boutjes los te draaien. In die rumte zie je de stabilisatorstang welke van links naar rechts loopt en daar omheen zit een strop welke vast zit met een bout+moer en aan die strop zit een dun stalen asje dat naar de hoogteregelaar gaat.

Door het verdraaien van die strop kun je de hoogte stellen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43460
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juli 2011 11:22 PM
  [ # 17 ]

Het afstellen van de rijhoogtes kan alleen op een brug met rijplaten en mag je NOOIT doen als je onder de auto ligt!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juli 2011 11:26 PM
  [ # 18 ]

Klopt helemaal, maar de achterkant kun je verstellen zonder er onder te kruipen. Gewoon de achterbank even verwijderen en van binnenuit die strop even verdraaien, de auto uit en kijken of hij op de goede hoogte komt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43460
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juli 2011 11:27 PM
  [ # 19 ]

Nee, dat werkt niet lekker want het afstellen dien je te doen zonder belading. De auto moet eigenlijk leeg zijn, anders blijft ie corrigeren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juli 2011 11:29 PM
  [ # 20 ]

Je hebt gelijk, maar hoe wil je die strop in de kofferruimte verstellen van onder de auto vandaan? Ik heb hem gewoon een stukje versteld omdat zij de kont te hoog had en dat lukte prima.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43460
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juli 2011 11:31 PM
  [ # 21 ]

Heel makkelijk: er zitten 2 doppen in de vloer. Die haal je er uit en dan kan je met de speciale sleutel op de bout van de strop komen. Geen doppen of gaten in de vloer? Dan is er gebeund aan de wagen…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juli 2011 11:39 PM
  [ # 22 ]

Okay, die doppen zitten er dus. Mensen die onder een auto gaan liggen zonder goede assteunen er onder hebben zelfmoordneigingen.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 12 juli 2011 11:42 PM
  [ # 23 ]
waterman schreef:

Nee, dat werkt niet lekker want het afstellen dien je te doen zonder belading. De auto moet eigenlijk leeg zijn, anders blijft ie corrigeren.

Klopt dat wel? Hoogte wordt door de hoogteregelaar toch juist onafhankelijk van belasting gecorrigeerd? Als je niet te veel in- en uitstapt moet het prima gaan van binnenuit, zou ik denken. Dus bijvoorbeeld met een spiegel tegen de garagewand, zodat je kunt zien of je al een beetje de goede hoogte hebt, en tussen de verstellingen door even rust.
Een brug met rijplaten is natuurlijk makkelijker, maar kan ik soms effe niet vinden door de troep in m’n schuur…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juli 2011 11:45 PM
  [ # 24 ]

Zo heb ik het gedaan en als de onderkant van het achterscherm ongeveer gelijk ligt met het hart van het wiel, of iets daar boven, ben ik tevreden.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 juli 2011 09:27 AM
  [ # 25 ]
Han S schreef:

Je hebt gelijk, maar hoe wil je die strop in de kofferruimte verstellen van onder de auto vandaan? Ik heb hem gewoon een stukje versteld omdat zij de kont te hoog had en dat lukte prima.

Klopt. De hoogte wordt GEMETEN onder de auto volgens WPHB.
Afstellen met spatbord/wieldop-referentie gaat goed.

Dwz eerst van binnenuit beetje verdraaien, dan van buitenuit controleren hoe de hoogte veranderd is.

Je kunt idd nooit voorzichtig genoeg zijn!

knuffel

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 14 juli 2011 04:00 PM
  [ # 26 ]

aha, ik dacht al dat het iets met die stang daar in de koffer moest zijn. btw, het is niet plots verandert, ik heb de wagen nog maar dik 2 maanden geleden onverwacht gekocht, en het viel mij gewoon op. Nu we er toch over bezig zijn, moet ik bij de voorkant dan ook zo’n stang zoeken moest ik daar ook nog wat moeten bijregelen?

zalig forum trouwens, snelle oplossingen en tips, ideaal om onze oude knarren op de baan te houden!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juli 2011 04:17 PM
  [ # 27 ]

Die stang loopt onder de auto in een tunneltje.

Achter kan je de hoogte meten met een duimstok door 1 van de gaten in de bodem. Dan voorzichtig verdraaien tot ie goed is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 14 juli 2011 07:44 PM
  [ # 28 ]
Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 14 juli 2011 10:53 PM
  [ # 29 ]

heb vandaag per toeval al enkele uren zitten kijken op je site SPAM, zeer duidelijk! ik denk dat ik je foto’s nog veel zal raadplegen Wink

Profiel  
 
thiep00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007

- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Gepost: 14 mei 2015 11:57 PM
  [ # 30 ]

Beste DS experts,

Ik heb met mijn DS 1967/LHM een plotseling probleem met scheef hangen na reparaties.

1e reparatie:vervanging lekzak
Eerst heb ik een lekzak rechts achter vervangen.
Na het systeem drukloos te hebben gemaakt, borgpen verwijderd, kon ik de veerstang er eenvoudig uitnemen.
Na plaatsing van de nieuwe lekzak heb ik de zuigerstang gemonteerd door deze in het huis van de kogel te plaatsen.De gaten in het huis en de zuigerstang lagen in lijn toen ik hem plaatste.
Is dit juist of moet ik hem op een of andere manier vergrendelen, door een halve slag te draaien en weer terug in lijn te plaatsen?
Ik lees in het wphb dat , voordat de borgveer wordt gemonteerd, gecontroleerd moet worden of of de zuigerstang goed op de kogel rust. Als ik de draagarm oplicht mag de zuigerstang niet meer uit het kogelgewricht kunnen schieten.
Betekent dit dat de zuigerstang op een of andere manier is vergrendeld in de kom?
Ik heb de borgveer weer geplaatst. De afstand tussen de gaten in huis en stang kwam exact overeen met de afstand van de pennen van de borgpen.

2e reparatie:lekkage lekzak links voor.
Ik heb de lekzak met zuigerstang verwijderd, evenals de complete veercilinder links voor.
De lekzak bleek niet gescheurd, maar vermoedelijk was deze niet goed gemonteerd op de veercilinder.
Om dit beter te kunnen uitvoeren heb ik de veercilinder eruit gehaald en de lekzak buiten de auto op de veercilinder bevestigd.
Daarna veercilinder met lekzak weer gemonteerd. Omdat de omgeving onder de lekzak onder de LHM zat heb ik de stabilisatorstang doorgesmeerd op beide smeernippels.
Na montage het systeem ontlucht.
Bij het op druk komen in de rijstand staat de auto zowel aan de voorkant scheef. Linksvoor staat hij hoger dan rechtsvoor. Het lijkt erop dat hij achter ook niet helemaal recht staat.
Voor de reparaties stond de auto mooi recht.

Ik heb al gelezen dat aan de stabilisatorstang links, de hoogte links en rechts kan worden bijgesteld.
Maar het blijft vreemd dat hij voor de reparatie niet scheef stond. Bijstellen aan mof stabilisatorstang is dan paardenmiddel en niet echte oorzaak opheffen.

Wat is de oorzaak en wat kan ik eraan doen?

Alvast dank voor de reacties

Peter

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook