Als ik ga spuiten, zit ik me af te vragen of AC140 of toch AC136 de juiste kleur is. Ik heb gelezen AC140, maar een DS garagehouder raadde me AC136 aan (velgenkleur?)
Ik weet overigens nog niet zeker dat ik ga spuiten. Het schoonmaken loopt heel voorspoedig.
Noch los van welke van de twee de juiste kleur is: de winkels waar ik tot nu toe ben geweest (automaterialen, grote DHZ markt) hebben nog nooit van AC140 of AC136 gehoord. Is er ook een RAL-kleur?
Totaal aantal Berichten: 15638
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De AC kleuren zijn Citroencodes, lijkt me niet zo vreemd dat een dhz-winkel daar nog nooit van gehoord heeft. Een automaterialenhandel zou het heel misschien kunnen weten, maar de mesten laten daar ook verstek gaan. Misschien kun je beter je oor eens te luisteren leggen bij een goede verfhandel die ook autolakken mixen, of bij een spuiterij. Ral-kleuren zullen misschien bij benadering wel in de buurt komen, maar hetzelfde zullen ze niet zijn.
Totaal aantal Berichten: 1413
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- C3 1.2 Shine smile
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Mijn lampenbakken zijn 3 jaar geleden gespoten en de verf komt er nu al weer vanaf.. Ik heb 2 “nieuwe” en die ga ik met een kunststof polijst middel helemaal poetsen, kijken of de juiste kleur terug komt..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Spuiten? Gaat bijna altijd weer afbladderen inderdaad. Ik zou ze ook maar goed schoonmaken en niet spuiten.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1413
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- C3 1.2 Shine smile
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik heb van een spuiter begrepen dat het soort kunststof dat gebruikt is voor de lampenbakken de verf niet lang zal houden, hij adviseerde de bakken te poetsen met commandant 5.
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb ze eerst geschuurd waterproof met een fijne korrel 600 of nog fijner.
Daarna met HG kunststofpolish behandeld.
Super mooi resultaat.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik heb ze ooit geparelstraald en vervolgens in kleur gespoten.
Na twee jaar bladderde de verf er in plakken af.
De volgende keer na het parelstralen eerst met kunststofprimer behandeld, en tenslotte in kleur gespoten.
Dat ziet er nu, na 5 jaar, nog prima uit.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Spuiten gaat best goed
Ik heb mijn lampbakken 12 jaar geleden gespoten met een spuitbus zijdeglans in de kleur gris rose.(laten maken bij een goede verfhandel)
Wel eerst geschuurd met fijne (korrel 300)waterproof schuurpapier en met een kunststof primer voorbewerkt. Ziet er nog steeds uit als nieuw. Is ook in Zuid Frankrijk bij 38 graden in de zon, nooit gaan bladderen.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
De plaatselijke verfmengspecialist heeft wel een recept voor AC136, maar niet voor AC140. Is ook iets warmer van kleur schat ik zo. Het wordt dus maar AC136
En verder lijkt de keus tussen schuren en kunststofpolish of verven, maar dan moet je de kunststofprimer niet vergeten. Aangezien ik zelfs met waterproof 80 de vlekken niet wegkrijg (en aangezien kennelijk de kunststof van mijn bakken niet geheel egaal was toen het in de spuitgietmachine ging) zal ik moeten verven.
gctwnl schreef:De plaatselijke verfmengspecialist heeft wel een recept voor AC136, maar niet voor AC140. Is ook iets warmer van kleur schat ik zo. Het wordt dus maar AC136
En verder lijkt de keus tussen schuren en kunststofpolish of verven, maar dan moet je de kunststofprimer niet vergeten. Aangezien ik zelfs met waterproof 80 de vlekken niet wegkrijg (en aangezien kennelijk de kunststof van mijn bakken niet geheel egaal was toen het in de spuitgietmachine ging) zal ik moeten verven.
Na onderzoek op het forum kom ik een verwarrende wereld aan suggesties tegen voor AC140:
RAL 9018
RAL 9002 (volgens sommigen te licht)
RAL 7035 (volgens sommigen te licht, te wit of te grijs)
RAL 7044 (volgens sommigen net te donker)
RAL 7032 (volgens sommigen net te donker)
Ook een suggestie 50% RAL 9002 met 50% RAL 7044.
Een goede verfmenger kan ook meten, maar of dat kunststof niet al verkleurd is (ook stukken die normaal niet in het licht zitten zouden kunnen verkleuren) weet je niet.
De Belgische RAL link die hier en daar te vinden is op het forum, heeft duidellijk wat fouten. Zo zijn sommige van bovenstaande kleuren in de voorbeelden niet grijs-achtig maar enorm beige.
RAL Kleuren dot com is zo te zien een betere link, maar heeft niet alles (geen 7047 b.v.)
Maar ja, wat nu. Ik denk dat ik maar ga voor 50% RAL 7044 met 50% RAL 7035.
ik kwam een tijdje geleden een bericht hier op het forum tegen dat in groningen/friesland een bedrijf nog de originele AC kleuren levert in spuitbussen.
ff zoeken en het bespaart je een berg mengwerk.
Succes
Een goed verfspeciaalzaak kan de AC kleuren wel maken. Maar ja dat soort zaken wordt steeds zeldzamer. Hier in Den Haag zit Van Bodegom die heeft er geen problemem mee. Kan je ook het type verf nog kiezen. Normale spuitbusverf (houdbaar) en ik meen acrylaat dat een hardere en betere hechting geeft maar korter houdbaar is (in de koelkast). De RAL kleuren zijn het allemaal net niet alhoewel kiezelgrijs aardig in de buurt komt.
gerardeux schreef:Een goed verfspeciaalzaak kan de AC kleuren wel maken. Maar ja dat soort zaken wordt steeds zeldzamer. Hier in Den Haag zit Van Bodegom die heeft er geen problemem mee. Kan je ook het type verf nog kiezen. Normale spuitbusverf (houdbaar) en ik meen acrylaat dat een hardere en betere hechting geeft maar korter houdbaar is (in de koelkast). De RAL kleuren zijn het allemaal net niet alhoewel kiezelgrijs aardig in de buurt komt.
Den Haag is een beetje ver weg vanaf Heerlen. Hier hebben we het Kleurencentrum Limburg, die hebben zo te zien geen AKZO of Sikkens, en wellicht daarom niet een recept voor AC140.
AKZO heeft hem in “Mixit Online”: Akzo Nobel Car Finishes - AC140
Nu nog een bedrijf vinden dat dit kan maken.
(Overigens erg grappig: ik heb ooit gewerkt voor AKZO Systems BV aan de Mixit software (toen nog op 8088 PC in 640k (en later op SCO Unix en ik had de basis ook draaien op een Atari 1040ST, just for fun))
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Denken we er ook even aan dat de lampenbakken gaan blinken als keutels in de maneschijn als we gewone lak gebruiken? Lijkt me onwenselijk, ook uit veiligheidsoogpunt (ongewenste reflecties).
Waarom denk je dat Citroën deze bakken ongespoten leverde?
Citroen!