











































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
juist
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En? We zijn natuurlijk erg nieuwsgierig! Voor de duidelijkheid: als je hem op benzine zet moeten die lpg-ledjes uitgaan. Anders is er iets verkeerd aangesloten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je van gas naar benzine gaat (met led-jes) krijg je bij één keer drukken gas EN benzine: de buitenste gekleurde led-jes branden dan ALLEBEI!
Nogmaals drukken laat het gele LPG-led-je uitgaan en lost waarschijnlijk je probleem op?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah! Dat wist ik weer niet! Ik had een ie op lpg. De laatste carbu die ik met lpg had, had nog zo’n draaiknop.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ken ik ook van een Giulietta uit 1978.
Mijn eerste Dspecial uit 1972 had zelfs een wisselschakelaar met stand links (gas), midden (niets) en rechts (benzine).











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
En ik heb LPG op mijn ex-DS20, DSuper en mijn BX op LPG, allen met ledjes en allen 3 standen;
(verschillende schakelaars!)
Ledjes aan: LPG
Ledjes uit: Niets
1 led (ik meen oranje) aan: benzine
Geen stand waarin beide afsluiters open staan;
lijkt me ook vreemd…
Een stand waarin de motor LPG en Benzine krijgt heeft toch ook totaal geen nut en zorgt hooguit voor vergissingen?
“Normaal” is volgens mij:
Een stand waarin je alleen LPG krijgt,
Een stand waarin je alleen benzine krijgt en
Een stand met niets om de carburateur leeg te maken voordat je op LPG overgaat om te voorkomen dat je op een veel te rijk mengsel van LPG en benzine gaat rijden….





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er is dus ook een stand lpg+benzine. Dat is om op lpg te rijden terwijl de vlotterkamer zich vult.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Die logica ontgaat mij even;
Zo snel als de vlotterkamer zich begint te vullen, wordt er toch ook direct benzine aangezogen door de sproeier; dus krijg je een te rijk mengsel?
Als ik van LPG naar benzine schakel tijdens het rijden (in het zeldzame geval dat ik de LPG tank helemaal leeg rij) houdt de motor even in en pakt deze binnen 2-3 seconden weer op…
Alleen overschakelen bij stationaire loop zorgt er (niet eens altijd) voor dat de motor afslaat.
Zo, klaar. Iets later dan verwacht!
De hele carburator is eruit geweest. Eerst heb ik de voet verder afgevlakt. Vervolgens de LPG kop eraf genomen en weer teruggeplaatst, met loctite benzine- en hittebestendige vloeibare pakking. Nu is ook dat stuk luchtdicht. Ik heb de voet ook perfect gekregen.
Dan alles 35 keer doorgespoeld met propere benzine, schroefjes eruit, doorgeblazen, en er weer in.
Op naar de basis-instellingen.
Nadat alles terug in de auto zat, heb ik hem laten warmlopen op benzine. Er was onmiddellijk een stationair beschikbaar, zonder zwarte rook!
Alles hier en daar wat bijgedraaid, eerlijk gezegd toch wat op het gevoel hoor. Maar wat blijkt nu: de mengselschroef, dus diegene die uitloopt in een lange spitse punt, heeft geen enkel effect op het stationair draaien van de motor.
Wanneer ik deze schroef volledig indraai, blijft alles lekker verder pruttelen.
De grotere luchtregelschroef heeft wel effect. Toerental hoger of lager. Ik heb alles op een zeer aanvaardbare 800 toeren gekregen.
Vervolgens even op gas gezet: helemaal goed !
Maar waarom heeft die mengselschroef geen effect !! Dat vraag ik mij dan toch af. Voor de duidelijkheid, ik hanteer de termen zoals die vermeld staan bij Tony Jackson:
agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Fuel systems/ID-DS Weber tuning post ‘72.pdf












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En om die 3 seconden toch vermogen te hebben heb je dus die tussenstand LPG en benzine. De oude italiaanse draaiknop had dat ook!
Errug handig!
Wie weet lost dit het probleem op maar dat betwijfel ik. De DS zal nooit lopen als er benzine en LPG in normale hoeveelheden tegelijk in de carbu komen…. Zeker niet stationair…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mijn hele zoektocht door het carburatiesysteem is net bedoeld om juist langer dan 3 seconden vermogen te hebben !
Ik heb net de kinderen naar school gebracht.
-Start goed op gas
-“hol” geluid bij optrekken (koude motor), wat voor erg veel verbruik zorgt
-na opwarmen (5 à 10 minuten) enige verbetering
-choke uitgetrokken 1000 toeren/minuut
-choke in: 800 toeren/minuut + neiging tot stilvallen
Bij het remmen op de motor hoor ik ook dat holle geluid. Ik verdenk een gescheurde of verdwenen pakking van het uitlaatspruitstuk ter hoogte van cilinder 4.
Kan iemand dit verhaal bevestigen/herkennen of klopt mijn “gevoel” niet ?
Is dus een verdwenen of gescheurde dichting op die plaats hoorbaar/voelbaar of niet ?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat is hoorbaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een ploffend geluid bij gas lossen ... niet als een kapotte knalpot zo erg, maar toch duidelijk aanwezig.
Dus spruitstuk er toch af en alles vernieuwen. Daar keek ik al maanden naar uit ! ( en dat meen ik !)
Kan dit ook zorgen voor vermogenverlies ? Volgens mij verdwijnt daar gewoon druk die anders aangewend kan worden tijdens acceleratie enz ...












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het gat groot genoeg is wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>