













Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Zijn je bougiekabels goed?
Heb je er al eens een contacthoekmeter aan gehangen? Zo ja varieert de contacthoek misschien?
Zijn je bougies nieuw?
Is je ontstekingstijdstip goed?
Nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies,nieuwe bobijn, afgesteld op aanwezige gradenboog ... alles gedaan.
Aanvankelijk denk ik meestal dat het probleem verdwenen is, tot ik terugkeer van bv de kinderen naar school brengen.
Heen: perfect en stil ... terug : luid en zonder enig vermogen.
Ik weet het niet meer !












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Probeer eens op benzine. Zo sluit je de brandstof uit! Treedt het ook op op benzine, dan mogelijk ontsteking of kleppen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het gedrag van de kleppen veranderd wanneer de motor warm wordt dus ?
En is er aan die contactcassete iets te regelen ?














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Das toch wel erg gek.
Ik zal inderdaad maar eens kijken of het op benzine ook zo is, dan weet je of je het in de ontsteking of in de LPG installatie moet zoeken.
Heb je een compressiemeter? die dingen kosten geen drol en geven je een mooie indicatie van de conditie van je kleppen en zuigerveren.
Een backfire kan eigenlijk alleen maar gebeuren als je ontsteking verkeerd staat of wanneer er en inlaatklep niet helemaal dichtgaat.
Wat trouwens ook nog zou kunnen is dat je ontsteking door een appelig contactje een valse ontstekingspuls geeft. Rommel met een warme (en dus sputterende) draaiende motor aan je 12 volt kabeltjes aan de ontsteking en kijk wat er gebeurt.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jef scholliers schreef:Het gedrag van de kleppen veranderd wanneer de motor warm wordt dus ?
Ja als ze te strak staan. Dan sluiten ze niet meer. motor verliest vermogen en kan tevens backfiren als er een inlaatklep open staat…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe gebeurt de afstelling van een sev contactpuntcassete ?
Ik zie dat de punten elkaar door de veer altijd raken, moet ik ze dan openduwen ?
Ik heb er net benzine ingedaan, en dan puffend de kinderen gaan halen.
HET WERKT NIET MEER !!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met een inbussleuteltje en iets dat even dik is als de as plus nok in het midden. Of boor een gat in de verdelerhuis zodat je inbusje erin kan terwijl de motor loopt en je dweell meet. Datis het mooiste. sleuteltje isoleren!
Hoe bedoel je: “HET WERKT NIET MEER”
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat me nu overkomt is echt deprimerend. De auto heeft geeft stationair toerental meer op benzine.
Hij heeft geen vermogen op gas bij warme motor.
Ik heb het gevoel dat alles gewoon de hele tijd van instelling veranderd onder die kap, zonder dat ik er iets aan doe.
Op benzine start hij goed, en ik kan hem draaiende houden met het gaspedaal.
Op benzine begon hij daarnet onderweg al even hard te ploffen als op gas.
Het kabeltje van de bobijn naar de verdeler ziet er wel een beetje verhakkeld uit, misschien zit het hem daarin ?
Dan heb ik de oude bobine er maar terug ingestoken, het maakte toch niets uit.
Het regelschroefje op de contactpuntcassete, waartoe dient dat ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap ECHT niet waarom je nou NOG steeds met die stomme ouderwetse rotontsteking loopt te rotzooien. KOOP EEN 123 AUB!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Zou het beschreven probleem op LPG veroorzaakt kunnen worden door een “bevroren” verdamper?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de punten elkaar altijd raken zou ik beginnen met afstellen volgens wphb. Nok van verdeler onder kunststof nokje van het contactpunt. Dan moet een voelermaat van 0,4 mm net tussen de punten doorgaan. Zonodig bijstellen. Pas als dit goed is het tijdstip afstellen, eerst statisch, liefst daarna lopend met een stroboscoop.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:Ik snap ECHT niet waarom je nou NOG steeds met die stomme ouderwetse rotontsteking loopt te rotzooien. KOOP EEN 123 AUB!
Ja meester ! Ik ga mij in die richting oriënteren !














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goedzo. Hij is weer braaf!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nltecoko schreef:Zou het beschreven probleem op LPG veroorzaakt kunnen worden door een “bevroren” verdamper?
ja.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>