1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
DS inspuiting ( D-Jetronic ) topic vs. CX I.E en CARBU
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 oktober 2011 01:04 PM

beste,

Vele onder jullie weten dat ik een (trotse) eigenaar ben van een carburatie motor in mijn DS.
Sinds enige tijd ben ik me gaan verdiepen in een “hogere levensvorm” van onze D-citroens : motoren met electronische inspuiting.
Het systeem toegepast op DS berust op een D-Jetronic van Bosch. Daar is wat lectuur over te vinden,samengevat kan men stellen dat het systeem berust op het meten van de onderdruk in de inlaathuis.

Ik heb het systeem van de CX inspuiting mee bijgenomen : L-Jetronic.
Het systeem meet niet meer de onderdruk in het inlaathuis, maar wel de hoeveelheid aangezogen lucht en temperatuur.

Bedoeling van dit topic, is meer vertrouwd te geraken met inspuitsystemen in onze wagen voor leken zoals ik toegepast op onze D-citroens, eventueel vergeleken met andere inspuitsystemen - zoals hier als vb genomen : CX.
Niet hoofdzakelijk hoe het werkt in detail , want daar is veel lectuur ( op de bekende links ) te vinden.
Wel ervaringen van DS-I.E rijders, die het verschil/pijnpunten met carburatie toelichten en hetzelfde verschil toelichten naar CX-inspuitsysteem met als insteek : wat doet een DS of CX I.E systeem beter ? Zijn beide systemen interoperabel ? enz..

Ik hoop met dit topic algemene ervaringen/zaken rond I.E te kanaliseren en mensen zoals mij, een stap dichter te brengen naar de wondere wereld van injectie systemen in onze D-citroens en aangevuld met CX gegevens. Het feit dat CX I.E berust op een ander principe, doet mij vermoeden dat het een verbeterd concept is.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 oktober 2011 01:12 PM
  [ # 1 ]

L-jet is een beter concept want je kan veel nauwkeuriger meten hoeveel lucht erin gezogen wordt. daardoor wordt je motor effectiever en zuiniger.
De D-jet heeft ook geen closed loop: middels een labda sonde je verbranding meten en brandstof hoeveelheid bijregelen.

Ljet is gebouwd rond een microprocessor= programmeerbaar. Djet is een transistor systeem. = niet programmeerbaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 oktober 2011 01:41 PM
  [ # 2 ]

Hey Bogaard,

Bedankt voor de kick-off!
Als ik het goed begrijp,wordt er optimaal gestreefd naar een betere mengsel.
Van links naar rechts, vertrekkende van ‘slechtste’ mengsel :
carburatie—-> D-Jetronic—> L-Jetronic

D-Jetronic systeem kan dus op zich, niet verbeterd worden. Het is al een heel verbetering naar caburatie toe, maar blijft dus een tussenoplossing.
Bijgevolg, is een ECU van een CX en DS verschillend en niet wisselbaar.
Werd de Ljet in een CX al geleverd met lambdasensor?
In hoeverre verschilt een D-Jetronic in onderdelen met een L-Jetronic ?
Zijn er mensen die ooit een Ljet systeem op een DS motor hebben gebouwd ? Waarom ook niet?

Wat is het verschil met een carbu systeem op volgende niveaus :
1. Blok
blok zelf, krukas, lagers,smering,..
2. kop
3. Motormanegement
4. Versnellingsbak

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 26 oktober 2011 05:10 PM
  [ # 3 ]

Ja, ik weet van tenminste één DS met L-jetronic uit een CX, en tenminste één met MegaSquirt systeem.
Ben zelf tien jaar geleden ook helemaal “los"gegaan op de injectie, en de mijne doet het prima.

Vorige maand heb ik de lezing van Leon bijgewoond in Stompetoren.
In zijn verhaal komen al je vragen ruimschoots aan bod, is dus een aanrader.
En wat een geluk: hij geeft je nog een kans om het te horen.
Van de agenda van de ID/DS Club:
========
Datum start:14-12-2011 20:00 uur
Datum eind:14-12-2011 22:00 uur
Waar:Garage Citrotech, Oldebroek
Door:Leon Gelauff

Leon Gelauff over de IE-motor oftewel het injectiesysteem

Deze maand alweer iets met injectie, echter van een andere kant belicht en ditmaal zonder LPG.
Leon heeft deze lezing al eerder gegeven in de regio’s Zuid en Arnhem (met Joris Mulder). Het is een pittige lezing waarvoor de 2 uur echt nodig zijn, maar iedereen was erg enthousiast.
Doel is om de mensen te laten zien wat een mooi systeem het is, door uit te leggen hoe het werkt en te voorkomen dat men de IE motoren vervangt door carburateurs omdat men bang is voor de (eenvoudige) elektronica.
==========

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 oktober 2011 07:30 PM
  [ # 4 ]

Ik weet niet of je er echt veel op vooruit gaat om het IE systeem van een CX in te bouwen.
Goed het DS systeem ken ik niet.

Het IE systeem van een CX kan prima werken, maar ook hier wordt het steeds lastiger om hiervoor nog goede onderdelen te vinden. Vooral de luchtmassa meters worden een probleem en deze moeten juist goed zijn om het goed te laten lopen. Het vervelende is dat Bosch ze nog niet reviseerd… (ik heb 2 weken geleden contact gehad met ze).

Daarbij is bij een CX onderling ook niet alles uitwisselbaar, elke motortype heeft zo weer andere onderdeelnr’s Wink

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 oktober 2011 08:02 PM
  [ # 5 ]

Als je een ie systeem van D- naar L-jetronic wil ombouwen kun je misschien alleen de temperatuursensors en de injectoren gebruiken. De rest heb je niets aan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 oktober 2011 09:51 PM
  [ # 6 ]

Ook daar heb je niets aan Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 oktober 2011 10:27 PM
  [ # 7 ]

Een lezing is uiteraard een goed idee om je in zo’n onderwerp in te smijten.
Alleen wacht ik mijn beurt af tot er een lezing ergens Zuid Nl wordt gegeven, dan ben ik zeker van de partij very good

Back On-topic, hierbij enkele cijfers :

DS21 CARBU ( DX2 )
Compressie : 8.75/1
DIN PK : 106
Koppel : 17mkg @3000rpm

DS21 Injectie ( DX3 )
Compressie : 9/1
DIN PK :125
Koppel :18,7mkg @ 2500rpm

DS23 CARBU ( DX4 )
Compressie : ?
DIN PK :115
Koppel : 18,5mkg @ 3500rpm

DS23 Injectie ( DX5 )
Compressie :8,75/1
DIN PK : 130
Koppel : 19,9mkg @ 2500rpm

CX 2400 I.E (M23/622 )
Compressie : 8,75/1
DIN PK : 128
Koppel : 20,1mkg @ 3500rpm

Bevindingen :
De cijfers tonen een winst van 15% in pk voor DS21 I.E tov een DS21 carbu versie en 10% hogere koppel.
Bij DS23 is het een winst van 12% in pk en amper 7% in koppel.

Merkwaardig vind ik de vgl tussen een DS23 I.E en CX24 I.E :
PK en koppel nagenoeg hetzelfde, terwijl ik nu net voor een L-Jet systeem, meer had verwacht.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 oktober 2011 10:36 PM
  [ # 8 ]

Ik vermoed dat de CX wel zuiniger is, al ligt dat blok natuurlijk wel in een hele andere auto, dus dat is niet helemaal te vergelijken. Een DS 23 IE staat niet bekend om zijn zuinigheid Wink

Ik dacht overigens dat een DS 23 IE (DX5) richting de 140 pk had en de DS 21 IE (DX 4) rond de 130 pk.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 oktober 2011 10:38 PM
  [ # 9 ]

Ds 23 injectie: 130 DIN pk, Ds 21 injectie: 125 DIN pk. Cx 2400 injectie: 128 DIN pk.

Ds verbuikt ca. 1 op 8 a 9, dat doet de cx ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 26 oktober 2011 10:45 PM
  [ # 10 ]

Hoi Arjan,
De cijfers zijn afkomstig uit WPHB 814 van maart 1974.
De specs geven zowel DIN PK als SAE PK. Misschien haal je ze door elkaar ?
Ik heb gegevens rond verbruik nog niet gevonden, als ik ze vind, voeg ik ze toe.
Het gewicht van de CX en DS is nagenoeg ook hetzelfde : 1340kg onbeladen.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2011 12:57 AM
  [ # 11 ]
Mr. Smith schreef:

Een lezing is uiteraard een goed idee om je in zo’n onderwerp in te smijten.
Alleen wacht ik mijn beurt af tot er een lezing ergens Zuid Nl wordt gegeven, dan ben ik zeker van de partij very good

Back On-topic, hierbij enkele cijfers :

DS21 CARBU ( DX2 )
Compressie : 8.75/1
DIN PK : 106
Koppel : 17mkg @3000rpm

DS21 Injectie ( DX3 )
Compressie : 9/1
DIN PK :125
Koppel :18,7mkg @ 2500rpm

DS23 CARBU ( DX4 )
Compressie : ?
DIN PK :115
Koppel : 18,5mkg @ 3500rpm

DS23 Injectie ( DX5 )
Compressie :8,75/1
DIN PK : 130
Koppel : 19,9mkg @ 2500rpm

CX 2400 I.E (M23/622 )
Compressie : 8,75/1
DIN PK : 128
Koppel : 20,1mkg @ 3500rpm

Bevindingen :
De cijfers tonen een winst van 15% in pk voor DS21 I.E tov een DS21 carbu versie en 10% hogere koppel.
Bij DS23 is het een winst van 12% in pk en amper 7% in koppel.

Merkwaardig vind ik de vgl tussen een DS23 I.E en CX24 I.E :
PK en koppel nagenoeg hetzelfde, terwijl ik nu net voor een L-Jet systeem, meer had verwacht.

Maar opvallend is wel dat zowel de 21ie als de 23ie het max. koppel bij beduidend minder toeren hebben.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 27 oktober 2011 03:21 AM
  [ # 12 ]

Klopt Jan, koppel bij een I.E wordt vroeger bereikt in toerental.
Afgaand op bovenstaande gegevens, dringt zich een 2de conclusie op :
Er is - op vlak van prestatie - geen meerwaarde in het ombouwen van een D-Jet naar een L-Jet systeem voor een DS.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 27 oktober 2011 09:06 AM
  [ # 13 ]

Als je dan toch gaat ombouwen, waarom niet naar een moderner systeem? Ik ben bij een workshop van BS autotune geweest, die claimt nog 30% minder benzineverbruik ten opzichte van D-jetronic systemen.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 oktober 2011 10:17 AM
  [ # 14 ]

Claimen is één, waarmaken is twee….. Overigens zou ik nooit voor dat kdfi systeem kiezen maar altijd voor VEMS gaan. Betere ondersteuning en bewezen betrouwbaarheid.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 oktober 2011 10:19 AM
  [ # 15 ]

Het is inderdaad opvallend dat de CX 2400 GTi niet beter presteert dan de DS 23ie. Maar ik had zelf het idee dat een verbruik van 1 op 10 met de CX wel goed haalbaar is, dus iets zuiniger dan de DS. (Ik rij eigenlijk altijd op gas dus kan het niet met zekerheid zeggen.)

Ik heb nooit met een DS 23ie gereden, maar ik geloof wel dat de CX motor met L-jet soepeler is en een mooiere koppelcurve heeft. De CX heeft nooit een lambdasensor gehad.

Overigens is de CX vergelijking leuk, maar je hebt er helemaal niets aan voor je D-jectronic. Smile

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook