58 van de 183
« Eerste  < Vorige 56 57 58 59 60 Volgende >  Laatste »
   
Arjan’s CX 25 GTi Turbo 2
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 05 november 2011 11:48 PM
  [ # 856 ]

Ja, maar dan staat er nog steeds op meer plekken spanning met de sleutel van contact af dan wanneer je het via een relais schakeld.

Dit geeft dus toch iets meer risico.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 05 november 2011 11:54 PM
  [ # 857 ]
Mark Gielen schreef:

Ja, maar dan staat er nog steeds op meer plekken spanning met de sleutel van contact af dan wanneer je het via een relais schakeld.

Dit geeft dus toch iets meer risico.

Mark

Alleen op de fans blijft spanning staan,of dit nu zo goed is?
En natuurlijk wat hij er zelf allemaal aan geknutseld heeft tongue wink

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43387
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 november 2011 12:02 AM
  [ # 858 ]

alle moderne auto’s hebben nadraaiende fans. Veel beter dan gelijk uitzetten met de motor. Heb het op mijn sm ook gemaakt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 november 2011 12:08 AM
  [ # 859 ]

Als ik de tekening goed begrijp staat er op de fans geen spanning meer als het thermocontact uit is?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10514
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 november 2011 01:26 AM
  [ # 860 ]

Nee want anders blijven ze draaien tot je accu leeg is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 06 november 2011 06:37 AM
  [ # 861 ]
Arjan Verkade schreef:

Als ik de tekening goed begrijp staat er op de fans geen spanning meer als het thermocontact uit is?

Daarin heb je gelijk ,omdat de min wordt onderbroken,maar de plus blijft erop.
Gewoon een tijdrelais erop dan is na een paar minuten overal de stroom eraf.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 november 2011 07:00 AM
  [ # 862 ]
waterman schreef:

alle moderne auto’s hebben nadraaiende fans. Veel beter dan gelijk uitzetten met de motor. Heb het op mijn sm ook gemaakt.

maar is dit zonder probleem dan ook op alle auto’s te maken ?

Zou het zelf ook wel willen op de v6 maar ” men” zegt dat dat problemen zou geven met de bitron…

Zit nu net als Arjan ook te wachten tot de boel uit zichzelf afslaat, maar voorkomen dat daarna de temp weer oploopt kun je niet….

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 06 november 2011 11:37 AM
  [ # 863 ]

hebben die moderne auto’s dan ook een nadraaiende waterpomp ?
anders koelt alleen de radiator een beetje. hoeveel koeling krijgt het blok van binnen zonder water circulatie ??

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-10-2010

Gepost: 06 november 2011 12:18 PM
  [ # 864 ]

Je krijgt vanzelf een lichte circulatie door het verschil in temperatuur, vroeger zat er ook geen waterpomp op en maakte men gebruik van de natuurlijke wetten.De motor is nog warm dus de themostaat staat open.

Jan

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 november 2011 01:14 PM
  [ # 865 ]

Ik wil hier even wat licht werpen op deze discussie :

nadraaien is een goede zaak , niet alleen je radiator maar ook het volledige motorcompartiment wordt geventileerd :  (grootste oorzaak van vapor lock bij een SM )

Tijdrelais kan ik echt afraden , deze blijven namelijk heel de tijd een (rust) verbruik houden ....
en is echt niet nodig in dit geval.

In dit specifieke schema moet je alleen relais R1 verwijderen en een brug maken tussen de draad die van de zekering komt ( rechtse kan van het relais op het schema ) en de draad daar recht onder ( gemerkt bundel “G” )

Dan blijven de fans nalopen tot de temperatuur in de radiator voldoende gedaald is .

Spanning blijft dan wel op de eerste motor staan , maar als hij geen massa krijgt gebeurt er niets

De discussie dat er dan een deel van de bekabeling op spanning blijft staan ,
kan ik wel even onderuit halen door er op te wijzen dat bijna de helft van de bekabeling van een CX op spanning blijft , grootse deel zelfs nog VOOR de zekeringen ...

Dit systeem van twee snelheden ( er zijn meerdere schakelmogelijkheden ) vereist een temperatuur kontakt in de radiator dat rechtstreeks de stroom van de motoren kan schakelen .
enkel voor de tweede snelheid gaat hij over op relais 772 en 773 .

Indien nodig wil ik de andere mogelijkheden nog wel even verduidelijken ,

maar dat zal een topic op zich worden vrees ik cheese


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 november 2011 01:57 PM
  [ # 866 ]
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 november 2011 03:39 PM
  [ # 867 ]
J v Heel schreef:

Je krijgt vanzelf een lichte circulatie door het verschil in temperatuur, vroeger zat er ook geen waterpomp op en maakte men gebruik van de natuurlijke wetten.De motor is nog warm dus de themostaat staat open. Jan

Maar voor thermosyphon koeling moet de radiator dan wel hoger staan dan de motor. Koud water zakt - warm water stijgt op. Als de radiateur op het zelfde niveau staat als de motor of lager, wordt het anders. De vorige eigenaar van mijn C35 heeft bewezen dat het werkt indien de radiateur flink veel hoger staat dan het blok (snaar van de waterpomp niet teruggezet na werk aan de motor idiot ), maar bij een CX lijkt me de circulatie verwaarloosbaar. Wat wbogaerts stelt klopt natuurlijk wel: je koelt de radiateur en je blaast een deel van de stralingswarmte van de motor weg.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 november 2011 06:33 PM
  [ # 868 ]

De mod zit erin!

Origineel:

Aangepast:

Een aantal keer getest en het werkt prima Cool

Het zal nu wel even wennen zijn dat ik niet meer het contact hoef aan te houden Wink

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 november 2011 06:39 PM
  [ # 869 ]

Als ik zo’n electrisch schema zie dan word ik altijd helemaal moedeloos. Mooi om te zien dat als je zo’n schema wèl snapt, dat ‘t dan uiteindelijk best simpel is. Dit is één van de goedkoopste moderniseringen die ik ooit zag Smile Bij mijn auto huilen de fans op de gekste momenten - waarschijnlijk aangestuurd door de airco die niet meer uit kan. Is die airco nog een reden dat deze upgrade (of is het weghalen van een relais een downgrade?) niet zou werken?

PS Wel altijd de motor nog een (halve) minuut laten lopen voordat het contact uit gaat hoor. Zodat de turbo gesmeerd blijft bij het nadraaien.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 november 2011 07:19 PM
  [ # 870 ]

Haha, deze upgrade kost niet eens 1 euro! Very Happy

Als ik het goed lees vanuit de tekening staat het extra airco relais paralel geschakeld met het thermocontact.

Oftewel, als de airco aan staat draaien de fans altijd op de laagste stand of het thermo contact nu aan staat of niet.

Verder zie ik geen nadelen om deze upgrade te doen, het schakelen van het airco relais loopt niet via het relais wat ik er nu uit gehaald heb.
Snap je het nog? Wink

Profiel  
 
 
58 van de 183
« Eerste  < Vorige 56 57 58 59 60 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook