













Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb gisteren de dop bovenin het schutbord losgehaald; was verdroogd. Met ruim tectyl erom en erin teruggeplaatst. Zal na een flinke regenbui bougie 4 er weer eens uitschroeven om te kijken of het helpt.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat is afdoende.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je kan ook gewoon met de gieter/tuinslang een snelle check doen natuurlijk
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Afgelopen zaterdag nwe bougies gemonteerd en bij de 4e met langzaam indraaien mbv rubber slang kon ik na 3 rondjes de bougie iets op en neer bewegen. Bij vastdraaien voelde ik geen aandraai drukopbouw, dus ik hoopte er maar het beste van, me voornemend de boel komende week te repareren.
Toch maar met de DS naar een feestje ‘s avonds, en na 5 km in Leiden gestrand met de 4e bougie er weer uit. De wegenwacht heeft een iets langere bougie er in gedraaid, vast op de laatste spoed… en reed achter mij aan naar huis. Toen maar de Greenwheels gepakt, ben je wel een uur verder..
De WW man adviseerde de helicoil reparatie boven de draadbusjes:
helicoil, Midlock recoil:
Würth Time-sert:
Nu lijkt mij het busje handiger, kan je er niet te ver in draaien. Wel met loctite borgen natuurlijk.
Setje Midlock kost al tegen de 100 euro, Würth weet ik niet.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Is er een medeforummer van wie ik een bus-setje kan lenen? Koop ik het busje zelf natuurlijk. Omgeving Leiden.
PB svp
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
camemBert schreef:Is er een medeforummer van wie ik een bus-setje kan lenen? Koop ik het busje zelf natuurlijk. Omgeving Leiden.
PB svp
Kom maar halen hoor. Ligt hiero.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Time sert voor M8 kost in Belgie bij Wurth meer dan 200 Euro
Ik heb het dan maar vlug van de USA laten komen voor 65 dollar
Walter
Meten is weten , gissen is missen
bogaard77 schreef:Die dop plak ik erin met tectyl of zo. Werkt afdoende.
0,6 is krap. 0.7 is ruim.
Precies, of gewoon dikke kit gebruiken, heb er ook sindsdien nooit meer last van gehad.
C’est une voiture du ministre !
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
De Timesert van Wurth kent een aparte versie voor ‘diepliggende bougies’ typenr 0964 961 50,(Duitsland: 295 Euro!) die zullen we voor de DS nodig hebben.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Op Citromobile ( ja heb je nu niet zoveel aan) staat altijd zo’n grote goedkope Poolse? gereedschaps man. Die verkoopt tap met zakje bussen voor onder de 20 Euro. Heb dat preventief gekocht, de bussen al een keer bijgekocht bij hem. Die blijven nl helaas vaak zitten op de bougie en dan heb je een nwe nodig. Als de bus er een paar keer uitdraait, kan de nwe draad ook beschadigd worden. Ook breekt een bus soms. Daar zit ook het grote voordeel van een helicoyl tov een bus: helicoyl blijft altijd netjes in de kop zitten. Maar het plaatsen van een helicoyl vraagt veel meer vaardigheid en dat heb ik bij de diepliggende DS bougie nog nooit aangedurfd ( terwijl ik al heel veel helicoyls in de bougiegaten van een 2CV of GS geplaatst heb).
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
camemBert schreef:De Timesert van Wurth kent een aparte versie voor ‘diepliggende bougies’ typenr 0964 961 50,(Duitsland: 295 Euro!) die zullen we voor de DS nodig hebben.
Met het standaard setje van Midlock doe ik het al jaaaaaaren zonder problemen .
Die time sert setten heb je nodig als de ring van het busje niet bovenop mag zitten ( zoals tussen de carterdelen van een blok )
dat je bougie twee milimeter hoger zit is geen oprobleem .
Midlock heeft het grote voordeel dat je in één beweging nieuwe schroefdraad maakt waarin de bus dan past en dat je het met een gewone ratel kan doen !!
Wel gioed wat vet aan de tap , zo blijven er niet te veel spanen achter , en dan even starten zonder bougie tot alles eruit is .
Succes
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik kom dit tegen. Dat lijkt me niet te duur. Dit is volgens mij ook het merk dat de gereedschapDuitser op CM altijd heeft.
http://www.heelgoedgereedschap.nl/Webwinkel-Category-367444/Schroefdraad-reparatie.html
CX GTi Turbo 2 - All Black












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja je moet om te beginnen de tap er recht indraaien.
Vraagje: Hoe krijg je het dwarse stukje dat je afbreekt uiteindelijk uit de kop?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar is de speciale helicoil tang voor! Ik heb een midlocksetje bij Brezan gekocht voor ong. €30. Stukje gereedschap wel goed recht er op zetten. Ruimt het gat en tapt nieuwe draad in 1 doorgaande handeling. Stift vet voor de spanen is bijgeleverd. Nauwkeurig op het oog werken en geen haast hebben zijn de sleutel tot succes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dat setje heb ik ook..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>