




Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Op het moment ben ik bezig mijn draadbomen te vervangen door compleet nieuwe. Dit eigenlijk om van elektrische problemen af te raken.
Wat bij mijn DS 23ie altijd een zwak punt is geweest is de combinatie van de dynamo en de spanningsregelaar. Dit spul is al meerdere keren defect geweest en nu al weer.
Eigenlijk overweeg ik om een ander type dynamo te monteren met een ingebouwde spanningsregelaar, alleen…... hoe moet dit aangepast worden aan de nieuwe maar wel naar origineel uitgevoerde bedrading? Huidige situatie is: 5 draden naar de spanningsregelaar (Bosch) en 3 naar de dynamo (Ducellier).
Op de dynamo zitten een plusdraad, een draad op Ind en een op Exc.
Op de spanningsregelaar zit een draad op Bob, een op massa, een op Exc, een op R en een op L.
Wat zou ik precies moeten veranderen aan de aansluitingen om een goed werkende dynamo te krijgen, iemand ervaring mee?
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heel makkelijk:
de buitenste 2 draden van de drie die op je spanningsregelaar naast elkaar zitten met elkaar doorverbinden. De middelste isoleren, evenals de aansluiting die aan de andere kant van de regelaar zit. da’s de bob geloof ik.
Dan het draadje wat met een m4 moertje op de dynamo zit isoleren en klaar ben je. Nu werkt het draadje wat met het schuifstekkertje op je dynamo zit als draad van het lampje en werkt alles.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb zeer waarschijnlijk minder sleutelervaring dan Waterman. Ik heb het anders gedaan met een Iskra 70A dynamo (type AAK 3581).
De originele plusdraad op aansluiting B+ van de Iskra. De bovenste draad van de spanningsregelaar (rode manchet) op D+ aansluiting Iskra. Aansluitingen B- en W niet gebruiken. Alle overige draden isoleren of afknippen. Bij mijn DSuper (nov 70) werkt alles weer zoals het moet.
DS21H 1967 Pallas LHM, 2e neus
DSuper5 1970





Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Eerst al hartelijk dank voor jullie reacties, hier kan ik wat mee.
snoekhub schreef:
Ik heb zeer waarschijnlijk minder sleutelervaring dan Waterman. Ik heb het anders gedaan met een Iskra 70A dynamo (type AAK 3581).
De originele plusdraad op aansluiting B+ van de Iskra. De bovenste draad van de spanningsregelaar (rode manchet) op D+ aansluiting Iskra. Aansluitingen B- en W niet gebruiken. Alle overige draden isoleren of afknippen. Bij mijn DSuper (nov 70) werkt alles weer zoals het moet.
Waar heb je dan het controlelampje op aangesloten?
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Halfautomaat of handbak?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
heb een aantal jaren geleden op m’n Ds hetzelfde gedaan als hetgeen wat waterman771 beschrijft mbv een recente CX dynamo (je bent citrofiel of niet….) zinsdien nooit meer wat aan hoeven doen….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
boogaard77 schreef:
Halfautomaat of handbak?
Een handbak, zit er dan verschil tussen een 2300 met handbak of een automaat?
Gert
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik dacht dat bij een halfautomaat de massa van de startschakelaar via de spanningsregelaar loopt (beveiliging). Bij geintegreerde spanningsregelaar moet je de startschakelaar rechtstreeks op de massa aansluiten.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ted.kampen schreef:Ik dacht dat bij een halfautomaat de massa van de startschakelaar via de spanningsregelaar loopt (beveiliging). Bij geintegreerde spanningsregelaar moet je de startschakelaar rechtstreeks op de massa aansluiten.
JUIST!
anders fikt je nieuwe regelaartje uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Hallo
Ik denk dat mijn dynamo is vastgelopen. Heeft ook beide V-snaren gekost/verbrand.
Poelies draaien zwaar rond.
Ik ga hem eerst uit elkaar schroeven. Mogelijk is het alleen het eerste lager.
De DS is een Pallas van 1972 met halfautomaat.
Er zit een dynamo in met aparte spanningsregelaar.
Nu zie ik op internet ook dynamo’s met ingebouwde spanningsregelaars.
- Wat is daarvan het voordeel?
- En waar moet ik op letten bij eventuele inbouw?
Ik lees tenminste dat je startschakelaar die nu via spanninsgregelaar loopt, apart moet aarden.
Heeft iemand een schemaatje hoe één en ander dan aan te sluiten?
Of toch maar een dynamo zonder ingebouwde spanninsgregelaar inbouwen?
groetnis
Adri





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Eerst de borstels er uit halen, kun je beschadigen met demontage.
Lagertjes kosten bijna niks, gewoon nieuwe er op en klaar.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De dynamo’s met ingebouwde regelaar werken elektronisch en dan ben je van dat oude mechanische ding af. Verder zijn ze vaak wat zwaarder dus meer stroom!!
Aansluiten zoals waterman hierboven al geschreven heeft en de aparte aarde draad voor het starten die meen ik op L zit op de massa van de auto aansluiten. Dan kan je wel atijd starten!!! OOK als je motor al loopt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Heb vanavond de dynamo uitgebouwd. Viel op zich mee.
Ik snap ook de uitleg van Waterman.
En ook dat je iets met een draad vanaf de starter moet.
Maar welke is dat? Wat bedoel je met die op L?
Is dat op links op de spanningsregelaar?
Maar die moest je toch doorverbinden met de rechtse draad?
groetnis
Adri








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Die L staat op de aansluiting van je regelaar.
Op de volgende manier moet het werken:
Dynamo:
- plus op B plus contact (6mm tapeind)
- exc op d+ contact (schuifcontact)
Spanningsregelaar verwijderen en draden als volgt behandelen:
- exc en L aansluiting met elkaar doorverbinden
- paarse schuifstekker isoleren
- gehele draad van R-aansluiting spanningsregelaar naar R-aansluiting oude dynamo verwijderen of isoleren.
Alleen bij halfautomaten (na 9/1969 en IE modellen): bruin gemerkte massadraad losmaken en dit aansluitpunt v.h. startcontact rechtstreeks aansluiten op massa (contactpunten onder dashboard).


Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Hallo allemaal,
Heeft iemand een tip om de riemen om de poelies te krijgen?
In de dynamo zijn nieuwe lagers gezet, zoals Vlietmantsje al adviseerde.
Verder was de dynamo goed.
Het inzetten was wat een groter probleem.
Zonder de V snaren om de poelies had ik zo de bouten er weer in.
Maar kreeg de V snaren er niet om.
Kon de dynamo niet dicht genoeg naar de motor drukken zeg maar.
Heb de slangklem achter de dynamo zelfs nog iets verdraaid om de dynamo nog iets naar achteren te drukken.
Dus toen eerst de riemen om de poelies.
Maar toen kreeg ik de rechterbout er niet goed in.
Heb even tijdelijk een andere bout er in gedraaid met een tapse kop.
Maar dat kan op zich niet de bedoeling zijn natuurlijk. Zeker als je dit onderweg gebeurt, is het vrij bewerkelijk.
Doe ik iets niet goed?
Of zijn de V snaren van Continetal, via Citroen dealer, niet goed cq iets te krap?
grt
Adri





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zorg eerst dat de rechtse (en ook linkse als je die er helemaal uit hebt) bout er gemakkelijk indraait.
Zou moeten gaan, want je hebt dezelfde riemen, toch?
Andere optie is de dynamo-steun aan te passen: een zijde heeft al een sleuf, zo kun je de andere zijde (gat) ook maken.
Dan kun je BEIDE bouten eerst in het blok draaien en dan de dynamo erop schuiven.
Succes.