1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ID 20F Break 1975
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 10 december 2011 05:38 PM

Voor mij Break een eigen thread. De auto is een maand geleden terug gekomen van een behoorlijke restauratie. Chassis is keihard zonder enige vorm van roest. Carrosserie is helemaal strak getrokken en opnieuw gespoten. Motor is uit elkaar geweest om te gecontroleerd te worden op slijtage. Zag er allemaal nog erg goed uit. Na meer dan 20 jaar stilstand moest wel de kop gereinigd worden en zijn de zuigerveren vervangen. Oude olie was de boosdoener. Zuigerveren zaten vastgeplakt waardoor er geen compressie meer gemeten kon worden. Blok is compleet gestraald en opnieuw gespoten. Benzinepomp, waterpomp, stofhoezen aandrijfassen, kachel, accu, distributieketting en de complete ontsteking met bedrading zijn vernieuwd. De auto was 25 jaar geleden helemaal uit elkaar gehaald dus alles mooi in dozen om weer opgebouwd te kunnen worden.

Er ontbreekt nog wel hier en daar wat. Zoals de rubbers achter de achterschermen (verticaal aan het chassis) stootrubbers aan de achterschermen om aanraking met het chassis te voorkomen, boutjes van de kinnebak en de zware bouten van de neusrubbers mis ik nog.

Verder moet er linksvoor een nieuw raam in het portier en moeten linksvoor en rechtsvoor nieuwe raamsnorren gemonteerd worden. De lamphuizen ga ik uit de schermen monteren daar ik daar ramenkit tussen koplampglas en scherm wil hebben: geen roest meer!

Binnenin de auto ga ik de bodem met RX5 en RX10 in het grijs behandelen. Een mooie strakke basis voor de nieuwe vloerkleden die er wel al in liggen. Iemand trouwens een idee of er op de bodem eerst nog een vaste vloerbedekking moet alvorens de vloerkleden erop komen? In de achterBAK (heerlijke grote ruimte) wil ik de wielkasten nog bekleden zoals dat origineel ook was. Heb de originele bekleding daarvan nog liggen maar dat ziet er niet fris meer uit met wat scheuren en ingebakken roest.

Qua electronica werkt alles wel naar behoren op de stadverlichting na. Die moet ik nalopen want als ik de schakelaar op stadverlichting zet dan gaan de dimlichten al aan. Draai ik weer een keer verder dan branden de dimlichten ook. Stadslichtstand is dus even foetsie… Luchthorens deden het niet. Wel de stadstoeters. Luchthorens gedemonteeerd en het relais gecontroleerd. De contacten van de bekabeling waren zwaar geoxideerd. Hoe kan het ook anders na 25 jaar. Schoongemaakt met zoutzuur en weer strakke heldere contacten. Compressor ontdaan van roest en met novorox behandeld en opnieuw in de kleur gezet. De hoorns zelf moeten nog gespoten worden.

Verder in het voorjaar alle, maar dan ook alle, holle ruimtes behandelen. Ik twijfel nog of ik dat met waxoil moet doen of met RX5 en dan RX7.

Afbeelding Bijlagen
DS02.jpgDS01.jpgDS03.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Gr,
Sivan

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 december 2011 06:03 PM
  [ # 1 ]

Stadslicht: trek het pookje naar je toe. 1x draaien=stadslicht, nog een keer is grootlicht. Dimlicht is pookje van je af en 1 of 2 keer draaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2011 06:04 PM
  [ # 2 ]

Ik zie op de foto’s een eend achter de break staan, daarbij werkt de verlichting toch exact hetzelfde?

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 10 december 2011 06:10 PM
  [ # 3 ]

Die eend dat zou kunnen. Is niet van mij…Was het maar zo dat ik zo een grote garage had. Ik ga de stadlichtstip proberen. Dank!

Afbeelding Bijlagen
DS10.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Gr,
Sivan

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2011 06:29 PM
  [ # 4 ]

Vandaar Very Happy Citroen heeft deze methode jarenlang volgehouden. In principe houd je gewoon de hendel van het stuur af. Draaien is dimlicht aan, tweemaal draaien is nog steeds dimlicht aan. Naar je toe halen geeft dan groot licht. Stadslicht mag in NL in principe niet gebruikt worden (om mee te rijden), dus eigenlijk gewoon altijd tweemaal draaien. Dit hele systeem komt nog uit het oude Frankrijk. Ik weet niet of het er bij een DS nog op staat, maar bij de Traction staat er ook V(ille) en R(oute) op. In die tijd werd het dimlicht namelijk bijna niet gebruikt, hooguit als je op de buitenweg in het donker iemand tegen kwam.

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 10 december 2011 06:34 PM
  [ # 5 ]

Wat een waanzin he. Nooit je dimlicht aan. Heb ik in Egypte ook meegemaakt. Maar dan door de bergen. Alleen dimlicht aan als er een tegenligger aan komt ...

Dank voor de tip. Ik ga morgen even kijken. Hoewel… Denk dat ik dan even doorwerk aan de luchthoorns.

Gr,
Sivan

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 december 2011 06:40 PM
  [ # 6 ]

Het idee van de “ville” en “route” stand is vrij goed te verklaren:

In de jaren dat de eend en traction uitkwamen reden vrijwel alle auto’s nog rond met 6 volt installaties welke werden gevoed door een karige gelijkstroomdynamo. Dat systeem zorgde ervoor dat bij het rijden in de stad, met lage snelheden en dito toerentallen, veel stilstaan en optrekken, de accu leeggetrokken werd door de 6v dimlichten. Daarbij was er in de stad meer dan voldoende verlichting aanwezig om zelf goed te kunnen zien waar je de neus van je trax heen stuurde. Zaak was dus om gezien te worden, en dat lukte in die tijd ook met 6 volt stadslichtjes prima.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Cire
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010

- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Gepost: 10 december 2011 07:59 PM
  [ # 7 ]

Vandaag deze mooie break en haar vriendelijke eigenaar ontmoet:

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 10 december 2011 08:01 PM
  [ # 8 ]

Cool he!

Gr,
Sivan

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 10 december 2011 08:47 PM
  [ # 9 ]

Mooi werk Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 december 2011 10:36 PM
  [ # 10 ]

Waar heb je dat restauratiewerk laten doen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 10 december 2011 11:43 PM
  [ # 11 ]

Complete laswerk is door mijn vader gedaan net als een groot deel van het plaatwerk. Strak trekken, spuiten, techniek en opbouwen is in Boedapest gedaan door een Citroen specialist die met name DS, Eend en Traction doet.

Afbeelding Bijlagen
DS6.jpgDS7.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Gr,
Sivan

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 december 2011 11:50 PM
  [ # 12 ]

Het ziet er keurig uit! Nu nog “even” afmaken Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 10 december 2011 11:52 PM
  [ # 13 ]

Ja…even. Ach het valt wel mee. Het zijn alleen de dagelijkse dingen die ervoor zorgen dat het niet ‘even’ is.

Gr,
Sivan

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 18 december 2011 12:10 AM
  [ # 14 ]

Morgen de luchthoorns weer met pomp en relais in elkaar zetten. En dan…afstellen maar. Ga de buren NIET waarschuwen Wink

Gr,
Sivan

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 21 december 2011 09:56 AM
  [ # 15 ]

Inventarisatie is rond mbt een gedegen antiroest behandeling. Volgende stap zou zijn de oorschermen eraf halen. Echter, de buitentemperatuur ligt te laag om een goede behandeling te geven met Dinitrol.

Dus dat sla ik even over en ga door met de achterlichten. Boutjes van de reflectoren zijn afgebroken. Uitboren en opnieuw schroefdraad tappen. Aluminium netjes polijsten en weer monteren. Een andere stap is nieuwe isolatie aan de binnenzijde van de motorkap plakken. Welke lijm is hier het meest geschikt voor? Is die lijm ook te gebruiken bij het bekleden van de wielkasten in de achterbak? Heb de oude bekleding nog liggen maar is niet zo netjes meer. 2 nieuwe lappen zou wel zo mooi zijn.

Kortom de wat simpelere klussen voor de koudere wintermaanden in een niet verwarmde garage…

Gr,
Sivan

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook