Voor mij Break een eigen thread. De auto is een maand geleden terug gekomen van een behoorlijke restauratie. Chassis is keihard zonder enige vorm van roest. Carrosserie is helemaal strak getrokken en opnieuw gespoten. Motor is uit elkaar geweest om te gecontroleerd te worden op slijtage. Zag er allemaal nog erg goed uit. Na meer dan 20 jaar stilstand moest wel de kop gereinigd worden en zijn de zuigerveren vervangen. Oude olie was de boosdoener. Zuigerveren zaten vastgeplakt waardoor er geen compressie meer gemeten kon worden. Blok is compleet gestraald en opnieuw gespoten. Benzinepomp, waterpomp, stofhoezen aandrijfassen, kachel, accu, distributieketting en de complete ontsteking met bedrading zijn vernieuwd. De auto was 25 jaar geleden helemaal uit elkaar gehaald dus alles mooi in dozen om weer opgebouwd te kunnen worden.
Er ontbreekt nog wel hier en daar wat. Zoals de rubbers achter de achterschermen (verticaal aan het chassis) stootrubbers aan de achterschermen om aanraking met het chassis te voorkomen, boutjes van de kinnebak en de zware bouten van de neusrubbers mis ik nog.
Verder moet er linksvoor een nieuw raam in het portier en moeten linksvoor en rechtsvoor nieuwe raamsnorren gemonteerd worden. De lamphuizen ga ik uit de schermen monteren daar ik daar ramenkit tussen koplampglas en scherm wil hebben: geen roest meer!
Binnenin de auto ga ik de bodem met RX5 en RX10 in het grijs behandelen. Een mooie strakke basis voor de nieuwe vloerkleden die er wel al in liggen. Iemand trouwens een idee of er op de bodem eerst nog een vaste vloerbedekking moet alvorens de vloerkleden erop komen? In de achterBAK (heerlijke grote ruimte) wil ik de wielkasten nog bekleden zoals dat origineel ook was. Heb de originele bekleding daarvan nog liggen maar dat ziet er niet fris meer uit met wat scheuren en ingebakken roest.
Qua electronica werkt alles wel naar behoren op de stadverlichting na. Die moet ik nalopen want als ik de schakelaar op stadverlichting zet dan gaan de dimlichten al aan. Draai ik weer een keer verder dan branden de dimlichten ook. Stadslichtstand is dus even foetsie… Luchthorens deden het niet. Wel de stadstoeters. Luchthorens gedemonteeerd en het relais gecontroleerd. De contacten van de bekabeling waren zwaar geoxideerd. Hoe kan het ook anders na 25 jaar. Schoongemaakt met zoutzuur en weer strakke heldere contacten. Compressor ontdaan van roest en met novorox behandeld en opnieuw in de kleur gezet. De hoorns zelf moeten nog gespoten worden.
Verder in het voorjaar alle, maar dan ook alle, holle ruimtes behandelen. Ik twijfel nog of ik dat met waxoil moet doen of met RX5 en dan RX7.
Gr,
Sivan





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stadslicht: trek het pookje naar je toe. 1x draaien=stadslicht, nog een keer is grootlicht. Dimlicht is pookje van je af en 1 of 2 keer draaien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik zie op de foto’s een eend achter de break staan, daarbij werkt de verlichting toch exact hetzelfde?


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vandaar Citroen heeft deze methode jarenlang volgehouden. In principe houd je gewoon de hendel van het stuur af. Draaien is dimlicht aan, tweemaal draaien is nog steeds dimlicht aan. Naar je toe halen geeft dan groot licht. Stadslicht mag in NL in principe niet gebruikt worden (om mee te rijden), dus eigenlijk gewoon altijd tweemaal draaien. Dit hele systeem komt nog uit het oude Frankrijk. Ik weet niet of het er bij een DS nog op staat, maar bij de Traction staat er ook V(ille) en R(oute) op. In die tijd werd het dimlicht namelijk bijna niet gebruikt, hooguit als je op de buitenweg in het donker iemand tegen kwam.
Wat een waanzin he. Nooit je dimlicht aan. Heb ik in Egypte ook meegemaakt. Maar dan door de bergen. Alleen dimlicht aan als er een tegenligger aan komt ...
Dank voor de tip. Ik ga morgen even kijken. Hoewel… Denk dat ik dan even doorwerk aan de luchthoorns.
Gr,
Sivan














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het idee van de “ville” en “route” stand is vrij goed te verklaren:
In de jaren dat de eend en traction uitkwamen reden vrijwel alle auto’s nog rond met 6 volt installaties welke werden gevoed door een karige gelijkstroomdynamo. Dat systeem zorgde ervoor dat bij het rijden in de stad, met lage snelheden en dito toerentallen, veel stilstaan en optrekken, de accu leeggetrokken werd door de 6v dimlichten. Daarbij was er in de stad meer dan voldoende verlichting aanwezig om zelf goed te kunnen zien waar je de neus van je trax heen stuurde. Zaak was dus om gezien te worden, en dat lukte in die tijd ook met 6 volt stadslichtjes prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Vandaag deze mooie break en haar vriendelijke eigenaar ontmoet:
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/
Cool he!
Gr,
Sivan
Mooi werk














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waar heb je dat restauratiewerk laten doen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Complete laswerk is door mijn vader gedaan net als een groot deel van het plaatwerk. Strak trekken, spuiten, techniek en opbouwen is in Boedapest gedaan door een Citroen specialist die met name DS, Eend en Traction doet.
Gr,
Sivan














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het ziet er keurig uit! Nu nog “even” afmaken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja…even. Ach het valt wel mee. Het zijn alleen de dagelijkse dingen die ervoor zorgen dat het niet ‘even’ is.
Gr,
Sivan
Morgen de luchthoorns weer met pomp en relais in elkaar zetten. En dan…afstellen maar. Ga de buren NIET waarschuwen
Gr,
Sivan
Inventarisatie is rond mbt een gedegen antiroest behandeling. Volgende stap zou zijn de oorschermen eraf halen. Echter, de buitentemperatuur ligt te laag om een goede behandeling te geven met Dinitrol.
Dus dat sla ik even over en ga door met de achterlichten. Boutjes van de reflectoren zijn afgebroken. Uitboren en opnieuw schroefdraad tappen. Aluminium netjes polijsten en weer monteren. Een andere stap is nieuwe isolatie aan de binnenzijde van de motorkap plakken. Welke lijm is hier het meest geschikt voor? Is die lijm ook te gebruiken bij het bekleden van de wielkasten in de achterbak? Heb de oude bekleding nog liggen maar is niet zo netjes meer. 2 nieuwe lappen zou wel zo mooi zijn.
Kortom de wat simpelere klussen voor de koudere wintermaanden in een niet verwarmde garage…
Gr,
Sivan