






















Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ja, hier
Berekening maken voor diesel, berekening maken voor benzine, D-B = restant aan MRB wat je straks nog voor een diesel moet betalen… Ga ik er wel vanuit dat ze voor de benzineberekening uitgaan van een gelijk totaalgewicht van de auto, anders is het natuurlijk niet helemaal eerlijk (imho).
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Hallo Merijn,
Mooie wagens, nogal verschillend. Als je voor het eigenzinnige serie 1-dash gaat, is de keuze snel gemaakt. Inderdaad gebruikssporen rondom, zoals vaak in Frankrijk. Plaatwerk rond de tankdop is slecht (zie roest onder de dop), ook dat is een bekend probleem (heb ik bij mijn CX ook). Klep lijkt krom, sluit rechts niet goed. Kan door een eerdere schade komen en dat is belangrijk om te weten.
Meer foto’s van beide wagens vragen (weet je ook meteen of deze eigenzinnige Fransen aan een Hollander willen verkopen, want je zou niet de eerste zijn die op niets af naar Frankrijk kachelt), liefst van wielkasten, onderkant deuren, onderkant auto als het kan en als je eenmaal heenrijdt moet je in de achterhoofd houden dat je toch zonder CX terug kunt keren… Op het BX-forum staat een verhaal over iemand die met een gehuurde auto-ambulance naar Lyon scheurde, om daar te constateren dat de foto’s uit de advertentie jaren oud waren. De wagen was inmiddels goeddeels geconsumeerd door de roest. Kortom, foto’s zeggen niet alles!
Wat het comfort betreft, als je niet per sé een historisch verantwoorde CX wilt, kun je er de stoelen inzetten die je wilt (zoals al opgemerkt).
Ben bang dat je hier op het forum veel mitsen en maren te horen krijgt, aanhangers van het Serie 1-Evangelie zullen je trachten te overtuigen van de charme én betrouwbaarheid van ‘hun’ CX en de Serie 2-Predikers willen je ziel voor de ‘moderne, robuuste en betrouwbare’ CX-en winnen. Succes en wijsheid. Eigenlijk kun je maar één ding doen: een verblijf naar Frankrijk plannen, een deskundige (mogelijk liefst zonder CX-virus) meenemen en beide wagens ter plaatse besturen en beoordelen. Veel plezier.
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Of neem de tips zoals ik net aantrof in het draadje over de BX uit Lyon op het andere forum serieus. De prijs/het aanbod CX-en is niet helemaal vergelijkbaar, de aanpak wel!
Tja…ik heb verschillende auto’s uit Frankrijk gehaald en mijn ervaring is dat de informatie die je vooraf krijgt behoorlijk onbetrouwbaar kan zijn. Rijd dus nooit voor één auto helemaal naar Lyon om dan (zie boven) nijdig weer naar huis te moeten. BX-en zat in Frankrijk, dus als iemand nog eens zo’n auto wil halen, dan volgen hier wat tips:
- Zorg dat er iemand meegaat die (redelijk) Frans spreekt.
- Koop auto’s op het platteland en niet in de stad!!!
- Maak een selectie van 7 a 10 auto’s die in een straal van 250 a 300 km in Frankrijk bij elkaar in de buurt staan. Leboncoin staat er vol mee. Vergeet vooral de advertenties zonder foto’s niet, daar heb ik de mooiste auto’s gevonden. Rijd er heen, zonder ambulance, pak ergens voor een paar tientjes een F1 hotel en zorg dat je ‘s ochtends om half negen bij de eerste auto staat.
- Wees kritisch op roest en uiterlijke staat. Fransen geven hier niks om en vinden een auto die rijdt zogenaamd al vaak duizenden euro’s waard.
- Doe een bod op een auto die je aanstaat en hanteer hiervoor ongeveer 30 a 40% van de vraagprijs (auto’s worden meestal erg overvraagd in Frankrijk). Trek je niets aan van de toneelvertoning die je dan te zien krijgt. Ah non, cette prix est pas possible, monsieur!!! Na veel kopjes koffie, veel moeilijk kijken en heen en weer bieden, kom je meestal op een leuke prijs uit.
- Ik weet niet wat de opener van dit forum voor de auto betaald heeft, maar voor ca. 500 a 700 euro kun je in Frankrijk echt een fatsoenlijke BX Serie I diesel vinden.
- Gekocht? Je kunt je auto via diverse verzekeringsmaatschappijen verzekeren op chassisnummer en Frans kenteken en dan kun je lekker naar huis rijden. Hoef je dus niet dat hele eind met zo’n ambulance te karren en je hebt meteen een mooie testrit te pakken. De ware Citroënrijder neemt natuurlijk wel wat gereedschap, de ducktape en de tai-rips mee.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’


























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nog even terug naar beide advertenties: die rode is geen turbo 2, ook al staat dat in de kop van de advertentie. Beide dus turbodiesels zonder intercooler en daarmee ook het lagere vermogen. Enne - een late serie 1 is voor wat betreft roest niet anders dan de serie 2.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die rode is zelfs een RD, dat is een redelijk kale uitvoering.


























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Viel mij ook al op - best bijzonder in combinatie met deze motor. En ach, wat is kaal in een serie 2? Leuk dat het bijbehorende streepjes-interieur er nog in zit.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
break23m schreef:Nog even terug naar beide advertenties: die rode is geen turbo 2, ook al staat dat in de kop van de advertentie. Beide dus turbodiesels zonder intercooler en daarmee ook het lagere vermogen. Enne - een late serie 1 is voor wat betreft roest niet anders dan de serie 2.
Maar de trdt1 blokken hebben wel een betere reputatie als ik me niet vergis.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
100% waar en bewezen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als je nu die bovenst neemt ,serie 2 turbo 1.
En je wil er een ander interieur in,heb ik wel interresse in het oude.
Succes met het uitzoeken van je dame
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Waarom moet er helemaal naar France gereisd worden voor een CX vraag ik mij altijd af.
Er staan er hier werkelijk massa’s te koop in beduidend betere staat. Scheelt een berg tijd en geld en teleurstelling, zou ik denken. Communiceert ook makkelijker.
Ik ben overigens vrij ongevoelig voor het lage-aanschafprijs-argument.
It ain’t over till the fat lady sings.
Speaking of which: wat is je budget eigenlijk? Ik kon dat zo snel niet terugvinden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Waarom moet er helemaal naar France gereisd worden voor een CX vraag ik mij altijd af.
Ik ben blij dat iemand het eens zegt!
Hier in Nederland heb je volgens mij meer kans dat een CX al aantoonbaar onderhouden is door een liefhebber.
Verder kan je hier gewoon even kijken paar dagen over denken en dan de beslissing nemen, naar Frankrijk ga je niet zomaar even terug.
De mijne komt ook gewoon fijn uit Nederland, iemand anders een jaar of 10 voor mij heeft al de moeite gedaan om hem te importeren

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
La Léo schreef:It ain’t over till the fat lady sings.
Doe je ook verzoekjes…?
Sorry, flauw.
Maar je hebt inderdaad een punt. Al kun je natuurlijk best mazzel hebben, mijn Pallas heb ik weliswaar van een Nederlander gekocht maar als ik hem 4 jaar eerder zelf uit Frankrijk had opgehaald, had dat echt geen verschil gemaakt. Want ze zijn er echt wel, Fransen die hun auto netjes bijhouden. Tenminste, ik ken er één… De laatste Franse eigenaar van mijn ex-break was er echter één van het type sympathieke rommelaar en dat heb ik geweten…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
De kritiek is wel serieus genomen :] wat rond gekeken in nederland, en ook hier op de markt, nu staat er wel een heel grappig projekt op, alleen ik kan geen e-mail hiernaartoe gezonden krijgen, weet iemand wat er hier fout gaat, of hoe ik contakt op zou kunnen nemen?
Mvg,
Merijn





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik kan gewoon op mail klikken en dan opent die een mail scherm, en anders de gebruiker opzoeken in de lijst en een PB sturen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ja zo ver kan ik ook komen, maar als ik op verzenden druk dan krijg ik het bericht dat de geaddreseerde e-mail gebanned is