hallo,
ik ben van plan een cruise control in te bouwen in mijn cx 20re het betreft een John Gold type AP50 heeft iemand ervaring met dit type en is het mogenlijk deze in te bouwen in mijn 20re met carburateur of maakt dat niet zo veel uit?
ik hoor graag van jullie
vriendelijke groet, joost


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hé, da’s raar - een ouder topic over dit onderwerp is opeens afgesloten. Er rijdt ook iemand (MichelIDDS?) zeer tevreden met een John Gold in zijn Limousine - geen idee welk typenummer die heeft dat is. Wordt toch even het forum nazoeken denk ik.












































Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het oudere topic was van een andere TS en had een andere vraag, daarom leek het mij beter om hier opnieuw te beginnen over de inbouw


Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-01-2010
- CX Limousine Turbo 2
Heb 2x een gold cruise AP300 of 500 laten inbouwen op de limousine. Wisselende ervaringen. 1e keer was ok. 2e keer vond ik hem te onrustig reageren en heb hem weer uitgebouwd. Bovendien vond ik de stuurmodule storend, ik verzwikte voortdurend een vinger bij het bochtenwerk.
cx limousine T2
galant/legnum





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
break23m schreef:Hé, da’s raar - een ouder topic over dit onderwerp is opeens afgesloten. Er rijdt ook iemand (MichelIDDS?) zeer tevreden met een John Gold in zijn Limousine - geen idee welk typenummer die heeft dat is. Wordt toch even het forum nazoeken denk ik.
Dat is dit draadje over Originele cruise control voor een CX-2














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
joostvanbroekhoven schreef:het betreft een John Gold type AP50
Hallo Joost,
Is AP-50 een oud type? Bij het huidige JG assortiment staat hij nl. niet genoemd.
Mijn JG ervaring.
13 Jaar gereden met een AP-150 ingebouwd in een Xantia. Hij regelde op het motortoerental, ik vermoed door een foutje of gemakzucht van het inbouwbedrijf (Eddy’s AutoShop Schiedam). Eén keer een probleempje, dat onder garantie is opgelost. Apparaat had wat last van hysterese, ofwel reageerde wat traag en daarna overshoot. Maar dat kan aan een niet optimale instelling hebben gelegen (ontdekte ik later).
Verder zonder meer tevreden.
Twee jaar geleden een AP-550 (nieuwe JG naam: GC-55) met CM-25 afstandsbediening gekocht en zelf ingebouwd en nu geregeld op het snelheidssignaal. Een servo geregelde CC met stengelbediening voorzien van 3 geheugensnelheden. Mijn inbouwverhaal staat hier: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=14522&p=252333#p252333
Ervaring na 2 jaar: perfekte en probleemloze werking, zeer prettige 3 geheugen optie, bedieningsstengel (bijna) ideaal geplaatst.
Carburateur of injectie maakt niks uit, zolang er maar geen elektronisch gaspedaal inzit (is ander JG CC model)
Adri
Diverse keren heb ik zelf CC ingebouwd en ook weer overgebouwd van John Gold type AP 50, 150.
In onder andere Fiat, Ford, Opels, Xantia, Saxo, DS halfautomaat.
Ze werken heel prettig als je ze inbouwt zoals voorgeschreven je kan de info van het Motor management gebruiken of met de magneten op de uitgaande as of een gever op de km kabel enz enz
Belangrijk is dat de kabel van de CC in een vloeiende bocht licht, bij carburatie motoren 70% van de maximale gasklep stand vertaal wordt naar 100% van het aantrekken van de CC kabel dit dacht dat deze 42mm was.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
roland schreef:Belangrijk is dat de kabel van de CC in een vloeiende bocht licht, bij carburatie motoren 70% van de maximale gasklep stand vertaal wordt naar 100% van het aantrekken van de CC kabel dit dacht dat deze 42mm was.
Aan het in een vloeiende bocht liggen heb ik ook veel aandacht besteed.
Bij mijn injektiemotor is de CC regeling van de gasklep hetzelfde, IIRC. Wel zijn er een aantal standen mogelijk om die gasklepregeling te variëren. Ik praat nu over de servo-geregelde CC. Bij de vacuum-geregelde versie is dat wellicht anders.
Adri
Breeze schreef:joostvanbroekhoven schreef:het betreft een John Gold type AP50
Hallo Joost,
Is AP-50 een oud type? Bij het huidige JG assortiment staat hij nl. niet genoemd.Mijn JG ervaring.
13 Jaar gereden met een AP-150 ingebouwd in een Xantia. Hij regelde op het motortoerental, ik vermoed door een foutje of gemakzucht van het inbouwbedrijf (Eddy’s AutoShop Schiedam). Eén keer een probleempje, dat onder garantie is opgelost. Apparaat had wat last van hysterese, ofwel reageerde wat traag en daarna overshoot. Maar dat kan aan een niet optimale instelling hebben gelegen (ontdekte ik later).
Verder zonder meer tevreden.Twee jaar geleden een AP-550 (nieuwe JG naam: GC-55) met CM-25 afstandsbediening gekocht en zelf ingebouwd en nu geregeld op het snelheidssignaal. Een servo geregelde CC met stengelbediening voorzien van 3 geheugensnelheden. Mijn inbouwverhaal staat hier: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=14522&p=252333#p252333
Ervaring na 2 jaar: perfekte en probleemloze werking, zeer prettige 3 geheugen optie, bedieningsstengel (bijna) ideaal geplaatst.Carburateur of injectie maakt niks uit, zolang er maar geen elektronisch gaspedaal inzit (is ander JG CC model)
Adri
ja het is indd een wat ouder type de AP50 weet je misschien ofdat ik het vacuüm wat ik nodig heb voor de regeling van de 2e gaskabel ergens (waar?)kan afhalen? van het inlaatspruitstuk? en dit type kan alleen maar zijn puls krijgen dmv magneetje op de aandrijfas te plaatsen en past dat magneetje dan op het tripode-koppeling zonder dat dan dat magneetje ergens aanloopt?
hier het setje en de 2e foto zijn de magneetjes op het tripodehuis (renault4)iemand ervaring met cx magneetjes plaatsen op tripodehuis ?
vrgr, joost














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Dat plaatje lijkt veel op mijn AP-150 met de vacuumbediening (zwarte cilinder). Het vacuum kan je inderdaad overal van het inlaatspruitstuk, dus ná de gasklep, aftappen. Ooit heb ik door de carburateurpakking een lege balpenvulling gestoken en daar een slang op aangesloten. Staat er geen aanwijzing/voorbeeld in de gebruiksaanwijzing?
De specifieke CX-situatie ken ik niet, maar er moet toch allicht een plekkie te vinden zijn.
Succes,
Adri
Breeze schreef:Dat plaatje lijkt veel op mijn AP-150 met de vacuumbediening (zwarte cilinder). Het vacuum kan je inderdaad overal van het inlaatspruitstuk, dus ná de gasklep, aftappen. Ooit heb ik door de carburateurpakking een lege balpenvulling gestoken en daar een slang op aangesloten. Staat er geen aanwijzing/voorbeeld in de gebruiksaanwijzing?
De specifieke CX-situatie ken ik niet, maar er moet toch allicht een plekkie te vinden zijn.Succes,
Adri
hallo Adri,
klopt indd is het zelfde als de AP-150 alleen de AP-50 kan je niet laten pulsen vanaf de bobine(-)of de km.tellerkabel dat is het verschil verder t zelfde.
maandag krijg ik het setje binnen en ik denk dat de magneet en ontvanger wel ergens te plaatsen zal zijn.
verder had je het over onder de gasklep dus als ik het goed begrijp onderaan de carburateurvoet of evt op het inlaatspruitstuk zelf zie foto’s gele pijlen.
vrgr, joost














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Zolang het vacuum ergens wordt afgetapt wat in verbinding staat met het inlaatspruitstuk is het goed.
Misschien kan je hiervan nog wat inspiratie opdoen? Dit is een vacuumbediende John Gold in een V6 Xantia van een XCNL forumgenoot.
Adri
dank je adri ik denk dat het wel gaat lukken als ik ga inbouwen zal ik wel wat foto’s maken zodat als er mensen zijn op dit forum die ook dit willen doen een iedee hebben.
gr, joost
vandaag de cc set binnen gekregen en gelijk maar beginnen maar voor ik alles ging inbouwen wilde ik eerst echt weten ofdat ik genoeg onderdruk had om de vacuümpot waar de 2e gaskabel aan zit te bekrachtigen en helaas werkt dit type cc niet omdat je normaal gesproken het vacuüm van met een t-stukje van de rembekrachtiger moet halen maar ja je raad het al onderdruk van rembekrachtiger gaat lastig in een cx dus ik ga maar verder op zoek naar een electrisch bediende unit voor het aansturen van de gaskabel.
volgens mij is de standaard cc van een cx ook electrisch .
groetjes, joost














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Ikkenietbegrijpen. Wat is er mis met het vacuum van het inlaatspruitstuk? Het vacuum is alleen maar een soort voeding van de bedieningsunit. Het signaal aan de 2e gaskabel wordt gestuurd door de momentane instelling van de CC, met terugkoppeling van de gemeten snelheid.
Adri
tja ik heb de fabrikant aan de tel gehad en zei vertelde mij dat deze cc niet zal werken op mijn auto heb toen advies gehad hoe ik de vacuümpot kon testen en heb dat dan ook gedaan en indd de gaskabel werd niet naar binnen getrokken heb 12 volt op de vacuümdoos gezet en het vacuüm van het inlaatspruitstuk aangeslotem maar nikssss helaas ik ga op zoek naar een elctrische.
groetjes, joost