Citroën CX Limousine Turbo 2 van menno cx


Model : CX
Type : Limousine Turbo 2
Status : Erbij-Stalling-Tourauto-Etc
Bouwjaar : 1987
Kleur : Gris Météore
Kenteken : RL-23-JL
Afbeelding



Comfort


:       gemiddeld :
Prestaties :       gemiddeld :
Betrouwbaarheid :       gemiddeld :
Kosten :       gemiddeld :
Overall :       gemiddeld :

Opmerkingen

Na vele jaren met (te) hard werken en vermoeidheid, kwam er een financiële meevaller en een stukje bezinning: ik vond het tijd om wat onverantwoords te doen: een klassieker kopen. Een aantal jaren geleden ben ik verongelukt in een Honda (geweldige rijeigenschappen), waarna ik na een Krokett (woehaa, starten door aan een kabeltje onder de motorkap te rammelen), een Mazda 626 Comprex (superdegelijk en -saai) en 2 Mitsubishi’s volgden: Galant 8G GLX en nu een Galant 8G V6 op LPG (superbetrouwbaar, comfortabel en snel). Mijn eerste auto was een Fiat 127, model 1972, die ik een paar jaar rijdende heb kunnen houden. In ieder geval zweer ik bij japanners vanwege hun betrouwbaarheid. Zoeken naar een Japanse klassieker: bestaan die? Ik reed weleens mee met een collega die een CX S1 had. Hij ging nooit op stap zonder een hamer. Anders wou dat ding niet starten. Het dashboard had echter een fenomenale uitstraling, ook al rolde de schelp bij elke bocht van de lunule af. Bijzonder hinderlijk vond ik de hoofd, eh pardon, neksteun: die zat gewoon te laag en prikte in je nek. Leuk bij een aanrijding van achteren, en zonder hoofdpijn kwam ik die auto niet uit. Op gegeven moment was ie rot. Hij liet hem restaureren, dat wil zeggen, daar is hij aan begonnen. Maar of ie ooit af is gekomen heb ik niet gehoord, en die auto heb ik nooit meer gezien. Een andere vriend reed een S1 C-matic op gas. Wat een raar gedoe met die versnellingen. Gecombineerd met de diravi en alle schakelaars inclusief contactslot aan de verkeerde kant (aardig geluid van de startmotor bij het uitzetten) voelde ik me nogal dronken achter dat stuur. De auto maakte verder veel toeren met weinig trekkracht. Maar hij reed wel fijn en zag er geweldig uit. Een blik onder de motorkap deed mij echter weer duizelen. Uiteindelijk is ie in brand gevlogen zonder duidelijke motivatie. Hij heeft weer een S1 aangeschaft, nu met 5-bak. Waarschijnlijk om dat soort redenen kwam ik in het najaar van 2004, op zoek naar de ultieme klassieker, telkens weer bij de CX terecht. Maar wacht even … is de CX wel een klassieker? Een intensieve zoektocht op internet naar informatie over uitvoeringen, problemen, kosten, oc’s, enz. leidde uiteindelijk naar een ‘origineel Hollandse’ Limousine T2 uit 1987 (neen, dat is zeker geen klassieker). Een aantal jaren verder zijn we nu. Er is altijd wel wat te doen. Maar hij doet het wel altijd! Typische CX mankementen betreffen de kwaliteit van de gebruikte materialen, de hemel, en onlangs ‘iets’ met de hydrauliek. De aandrijfstang rechts is al 2x vervangen vanwege versleten lager onder de carterpan. De meeste kwalen en kwaaltjes hebben echter vooral met ouderdom te maken en betreffen slijtage aan onderdelen waar ook auto’s van andere merken mee te maken hebben (stuurkogels, ashoezen, remmen, kabels, oliekeerringen, lagers, schakelaars, en anders wel de beruchte roestmieren). De waarde van frequente controles en preventief onderhoud is onschatbaar voor het behoud van deze auto.
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook