Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Het kost natuurlijk allemaal tijd, niet elk bedrijf/monteur heeft daar zin in of de tijd voor.
niet elke klant heeft zin daarvoor extra te betalen.
Je bent dan namelijk soms rustig een half uur per band kwijt…..
Maar het klopt wel dat als je een écht optimaal wilt balanceren, je hem moet draaien op de velg tot alles ideaal is. En dan nóg kun je niet altijd alle plakloodjes aan de binnenkant krijgen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 17
- 2CV Eend
- Xantia 3.0 V6 24V
- BX 1900 GTI 8V
- Saxo 1600 VTS
Da’s ook een idee,alleen die van mij had een aanrijding voor zijn kiezen gehad…..een beetje schuren had niet geholpen….
voor alles is een oplossing,als je er maar tijd voor krijgt.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Het kost natuurlijk allemaal tijd,
niet elk bedrijf/monteur heeft daar zin in of de tijd voor.
niet elke klant heeft zin daarvoor extra te betalen.Je bent dan namelijk soms rustig een half uur per band kwijt…..
Maar het klopt wel dat als je een écht optimaal wilt balanceren, je hem moet draaien op de velg tot alles ideaal is. En dan nóg kun je niet altijd alle plakloodjes aan de binnenkant krijgen.
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Uiteindelijk de keuze van de klant naar mijn idee. Als je ze niet aan de buitenkant wil dan kan het extra tijd kosten.
Maar dat moet die optie wel aangeboden worden. Ik denk dat dat in de praktijk niet altijd gedaan wordt en vaak dan voor de makkelijkste weg wordt gekozen.
Ik heb mijn velgen ook zelf gedaan nadat ik van mijn stoel gevallen was toen ik de prijzen hoorde.
Ik heb de velgen alleen laten schoonstralen. Daarna de grijze lakdelen in de grondlak gezet en gespoten met een bus praxislak die erg dicht in de buurt van het origineel komt. Vervolgens de blinkende delen terug gepolijst. De “streepjes” in de “spaken” ben je dan wel kwijt. En het is precies afplakwerk.
Ik heb de velgen NIET voorzien van een blanke lak laag!! >> dit om juist bloemkolen te voorkomen. Daarvoor in de plaats de velgen in de Hardwax gezet. Dit goedje wordt ook bij boten/jachten gebruikt ter voorkoming van algen groei.Het is heel gemakkelijk aan te brengen.
De lak wordt daardoor ultra glad en remstof is gemakkelijk af te spoelen.
Voor zowel mijn XM blokjes-velgen én de CX velgen dus deze hardwax gebruikt. Je moet het ongveer 2 á 3 keer per jaar aanbrengen. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Totaal aantal Berichten: 3205
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
dus als ik jou goed begrijp, de gehele velg in de grondlaag, dan de blinkende delen polijsten, dan afplakken en dan hetgeen gespoten moet worden, spuiten? (en dan de hardwax)
ziet er prachtig uit! (mooi werkje voor in het voorjaar voor mijn Prestige)
Niet de hele velg in de grondlak, wel de binnenzijde natuurlijk maar niet de delen die later weer teruggepolijst moesten worden. Dan spuiten en als laatste polijsten van de blinkende delen. Ik vind dat de CX velg gewoon 2 kleurig moet zijn. Egaal in een kleur is wel gemakkelijker maar niet zoals het ontwerp bedoeld is. Maar da’s natuurlijk smaakkwestie.
En het is echt een winterklusje voor in de schuur met het kacheltje aan hoor!
De XM velg heb ik overigens iets anders gedaan: Deze heb ik volledig laten stralen en poedercoaten om daarna de “blokjes” weer terug te polijsten maar dat was echt een mega klus. De poedercaoting laat zich bijna niet meer verwijderen en dat kostte me een week elke avond een uurtje of 2 3 per velg.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Totaal aantal Berichten: 5511
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Netjes!
Maar hoort sommige delen niet een andere kleur te hebben?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
De lak zit er strak op, maar ik mis toch echt het contrast van de donkere delen. Persoonlijk zou ik zeker kiezen voor twee kleuren, dat vind ik het extra geld meer dan waard.
Op één of andere manier vind ik ook dat de GTI-velg beter wegkomt met één kleur dan de Turbo-velg.

Totaal aantal Berichten: 5511
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dus toch!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?

- CX 25 GTi Turbo 2
Mijn eerlijk antwoord:
Veelste kaal… Er mist gewoon iets. Doordat de velg vrij dicht is wordt het een massief saai oppervalk.
Het kleur verschil met de doppen vind ik ook best groot.
Verder zien ze er wel strak en netjes uit. Op het eerste gezicht ook niets te zien van het afdraaien, waarschijnlijk zijn ze gestraald?
De dopjes moeten nog worden schoongemaakt. En als ik tijd heb worden de terugliggende delen gelakt met de juiste kleur. Maar voor nu ben ik dik tevreden.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cxj schreef:En als ik tijd heb worden de terugliggende delen gelakt met de juiste kleur.
Kan dat dan? Lakken over een poedercoat?
In elk geval is het nu heel flets als ik eerlijk ben. Doet het ontwerp geen recht.
Maar inderdaad: kwestie van smaak (en geld).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dat heb ik nagevraagd, het is geen probleem.

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik ben benieuwd naar het resultaat