













































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
moet goed vast hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het onderdeel dat op je spruitstuk / aan je carburateur zit moet goed vast zitten, maar is niet het “bloc hydraulique”.
Het echte BH zit aan het schutbord, boven/links van de stuurbuis, en is mechanisch verbonden met de versnellingspook.
Het onderdeel aan de carburateur dat ook verbonden is met de gasklep is de koppelingsregelaar (correcteur de débrayage).
Het kleinere hydraulische onderdeeltje aan de zijkant van de carburateur is de bediening voor het verhoogd stationair toerental.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
dankjewel voor je antwoord.
Heb je misschien het nummer in het WPHB waar die koppelingsregelaar beschreven staat?
Ik kan namelijk alleen de schakelingsregelaar vinden (334-I op pag, DII 160 in het reparatiehandboek 583.
Ik zie ook geen moer of bout, waarmee ik dat blokje op het spruitstuk zou kunnen vastzetten.
Zal echt wel mijn dommigheid zijn, Godinnen kennen immers veel geheimen








Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik gebruik zelf WPHB 814 in plaats van 583, maar de nummering zou hetzelfde moeten zijn. Afstellen koppelingsregelaar is beschreven in Operation No. D-142-0.
De regelaar zit (voor zover ik kan zien) aan de onderkant met een boutje vast op een beugeltje, dat twee schuifgaten heeft waarmee /waardoor het aan het spruitstuk zit. De positie van de regelaar dient zo te zijn dat de as in lijn ligt met de as van de gasklep, zodat hier geen wrijving of wringen optreedt.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Hoe dom moet dit wel klinken: ik kan aan die koppelingsregelaar geen moer of bout ontdekken die ik aan zou kunnen draaien om het ding vast te zetten.
Kan iemand misschien op bijgaande foto aangeven waar die vastzetbout of -moer ergens zit?














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk even in je werkplaatshandboek. Daar kan je zien dat er een tapeind aan dat ding zit wat door het inlaatspruitstuk heen gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kun je me op bijgaande tekening aangeven welke moer of bout je bedoelt? Ik zie inderdaad ook een tapeind, maar daar hoort toch een moer op? Ik begin me steeds dommer te voelen. Alvast bedankt!
klik hier














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Moer is nummer 26 op je tekening
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, je bent inderdaad de beste!
Moer nummer 26 en plaatje 10 zijn beide afwezig! De koppelingsregelaar zit dus geheel los. Het tapeind zit zoals ik nu kan voelen getapt in de koppelingsregelaar en er zit gewoon een gat in het inlaatspruitstuk waardoor dat tapeind gestoken zit.
Aan de onderzijde horen dan het afwezige plaatje nummer 10 van 12.9 x 35,8 x 0.5
en daaronder de M7 moer te zitten.
Morgen een nieuw plaatje maken en eindelijk zit het ding vast.
Bedankt, geweldig forum met altijd een helpende hand!
Gisteren bij de club een aantal onderdelen gehaald:
1. een nieuwe koppelingsregelaar van Citrotech. Nu ik de oude heb vastgezet, blijkt die toch behoorlijk te lekken. Volgens WPH moet ik voor het monteren de carburateur verwijderen. Is dat echt nodig? Het lijkt me dat als de oude er zonder demontage van de carbu af kan, dat de nieuwe er dan ook zo op moet kunnen. Hoewel het dan een klus zal zijn om hem exact uit te lijnen.
2. een nieuw lager voor de centrifugaalregelaar gehaald: er zit veel speling op het asje met het risico van blokkeren van het lager )en dan sta je helemaal stil, zo heb ik begrepen). Iemand nog tips hoe ik die drie klinknagels weer vastzet?
3. de aanslagrubbers voor de achterdraagarmen: op de lekzakdemo op het Duifje leek dat een eenvoudig klusje, eruitpeuteren met een schroevendraaier en er weer inzetten met afwasmiddel of niet?
4. Lekzak voor L: er lijkt een druppeltje uit de voorkant links te druppelen.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Ref1: ik heb recentelijk de koppelingsregelaar vervangen zonder de carb de demonteren en dat ging prima. Het uitlijnen in niet zo kritisch, er is genoeg speling aanwezig op het kunstof koppelstukje (veer) om wat tolerantie op te vangen.
Ik verwachtte en lastige klus maar het stelde uiteindelijk niets voor. Overigens heb ik ook een gereviseerde regelaar (LHS) van Citrotech en zoals altijd weer van uitstekende kwaliteit.
Gr, M




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
DriverD schreef:ad 16: tuurlijk…..
Wat een vreemde opmerking; waarom zou die ontsteking niet goed zijn?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Matthijs164. Die ontsteking is een slechte rip-off van de 123, zoals de ervaringen met verschillende DS-en uitwijzen. De leverancier ervan heeft ook geen beste naam in de DS-wereld.
Koppelingsregelaar kan je inderdaad goed wisselen zonder de carbu te demonteren.
De klinknagels kan je goed vervangen door popnagels.
Draagarmrubbers gaan er meestal goed in (als de schotel niet te ver ingedrukt is). Een slangklem kan nog extra helpen.
Succes!
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dubbelpost…
Citroen!